اپلیکیشن ادوبی لایت روم؛ عکاسی RAW با گوشی‌های اندرویدی

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
ادوبی لایت روم برای اندروید

نرم‌افزار «ادوبی لایت روم» (Adobe Lightroom) احتمالا برای عکاسان حرفه‌ای محبوب‌ترین نرم‌افزار پردازش عکس است؛ ولی هم‌اکنون تصمیم گرفته تا نقش دوربین را هم برای شما بازی کند؛ البته به شرطی که یک گوشی اندرویدی در اختیار داشته باشید. اپلیکیشن Adobe Lightroom 2.0 به یک دوربین عکاسی با رابط کاربری کامل و مجموعه‌ی تنظیمات استاندارد مانند فلش، تراز سفیدی، جبران نوردهی و شاتر مجهز شده است. ولی خبر بزرگ چیست؟ امکان عکاسی با فرمت RAW.

با لایت روم می‌توانید به‌جای گرفتن عکس RAW با یک اپلیکیشن و وارد کردن آن در اپلیکیشنی دیگر برای بازی با تنظیمات، به‌سادگی عکس را توسط خود لایت روم گرفته و بلافاصله شروع به تغییر تنظیمات برای رسیدن به تصویری مطابق طبع خود کنید.

لایت روم دوربین

البته پیش‌ازاین هم تعدادی از اپلیکیشن‌های عکاسی اندرویدی شامل اپلیکیشن پیش‌فرض برخی از تولیدکنندگان گوشی هوشمند از این فرمت پشتیبانی می‌کرده‌اند؛ اما چیزی که لایت روم را به اپلیکیشنی خاص تبدیل می‌کند این است که این اپلیکیشن ازلحاظ نظری می‌تواند همه‌ی مراحل از گرفتن عکس تا ویرایش و تولید خروجی نهایی را انجام دهد. ادوبی مدعی است که با این اپلیکیشن اولین راهکار جامع (end-to-end) را برای عکاسی توسط گوشی‌های اندرویدی ارایه کرده.

این اپلیکیشن پتانسیل حل کردن بزرگ‌ترین مشکل عکاسی با فرمت RAW توسط گوشی‌های موبایل را دارد: راحتی. حال با لایت روم می‌توانید به‌جای گرفتن عکس با یک اپلیکیشن و وارد کردن آن در اپلیکیشنی دیگر برای بازی با تنظیمات، به‌سادگی عکس را توسط خود لایت روم گرفته و بلافاصله شروع به تغییر تنظیمات برای رسیدن به تصویری مطابق طبع خود کنید.

تنظیمات پیش‌فرض عکاسی هم به کمک این فرآیند می‌آیند. این پیش‌فرض‌ها در اصل تنظیماتی آماده یا شخصی را به عکاسی اعمال می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند پیش از گرفتن عکس پیش‌نمایشی از نتیجه‌ی نهایی داشته باشید. زمانی که عکس را بگیرید، حتی اگر فرمت RAW را برگزیده باشید، پیش‌فرض انتخاب‌شده به‌صورت خودکار به آن اعمال خواهد شد.

پیش فرضهای لایت روم

استفاده از پیش‌فرض می‌تواند به شما کمک کند تا چند دقیقه از زمان مرحله‌ی ویرایش را که مجبور به ور‌رفتن با تنظیمات بودید صرفه‌جویی کنید. و نکته‌ی خوب در مورد فرمت RAW این است که اگر تصمیم بگیرید ظاهر عکس را تغییر دهید، می‌توانید این کار را بدون ذره‌ای افت کیفیت بازگشت‌ناپذیر تصویر نهایی انجام دهید.

جدا از بحث دوربین، به‌روزرسانی‌های بزرگ دیگری هم در کل اپلیکیشن رخ داده که به نزدیک‌تر شدن بیشتر آن به نسخه‌ی دسکتاپ کمک می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها شامل موارد زیر است:

  • تغییر رنگ دوبخشی (Split Toning) که اجازه می‌دهد برای ایجاد ظاهری قدیمی به‌ویژه در عکس‌های تک‌رنگ (momochrome)، به‌صورت مجزا رنگی را به سایه‌ها و بخش‌های پرنور اضافه کنید.
  • مه‌زدایی (Dehaze) که دقیقا کاری را می‌کند از نامش پیداست: اضافه کردن کنتراست و شفافیت به عکس‌های مبهم یا مه‌آلود.
  • ابزار تنظیم هدفمند (Target Adjustment Tool) که سرانجام امکان تنظیم رنگ در بخش‌های مشخصی از عکس را فراهم می‌کند. برای مثال قصد تیره کردن بخشی آبی‌رنگ بدون ایجاد تغییر در مابقی عکس را دارید؟ هم‌اکنون قادر به انجام آن هستید.
  • حالت نقطه‌ای (Point Mode) در ابزار منحنی تنظیمات (Curve tool) که اجازه‌ی کنترلی بسیار دقیق‌تر روی کنتراست تصویر را می‌دهد و می‌توان آن را مفیدتر از لغزنده‌های تنظیم نوردهی (Exposure sliders) دانست.

برخی از این امکانات در سایر اپلیکیشن‌های موبایلی رقیب وجود داشتند و باعث خوشحالی است که ادوبی تلاش می‌کند از آن‌ها عقب نماند. نکته‌ی دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد این است که کاربران ویندوز و مک هم‌اکنون می‌توانند انتظار دسترسی به بیشتر ابزارهای ویرایشی نرم‌افزار کامل را روی اپلیکیشن موبایلی داشته باشند. این موضوع حداقل برای ما به این معنی است که می‌توانیم ویرایش کردن عکس‌ها درحرکت و بیرون از خانه یا دفتر کار را بیشتر جدی بگیریم؛ این همان چیزی است که ادوبی می‌خواهد. آپدیت جدید ادوبی لایت روم برای اندروید چند روزی است که منتشر شده و می‌توانید آن را از لینک انتهای این نوشته دانلود کنید. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد این‌که چرا فرمت RAW می‌تواند تحولی در عکاسی موبایل ایجاد کند بدانید مقالات بعدی ما را از دست ندهید.

دانلود از گوگل پلی



منبع: The Next Web

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar megadeth

    با شکننده فیلتر دانلود میشه.!

  2. Avatar علی

    کسانی که نمیتونن از گوگل پلی دانلود کنند
    اول برنامه گوگل پلی رو کلیر دیتا و کش کنند
    بعد یه برنامه فیک لوکیشن نصب کنند یا راحت تر از اون یک vpn فعال کنند و از گوگل پلی نسخه جهانی و بدون محدودیت استفاده کنند

  3. Avatar parsa

    من از پلی استور دانلود کردم چرا میگید نمیشه؟

  4. Avatar ف حمزه

    خسته نباشید دو تا برنامه معرفی کردید که برای کشور ما از گوگل پلی قابل دانلود نیست!

  5. Avatar وحید لشکری

    سلام
    متاسفانه از طریق گوگل قابل دانلود نیست.
    میشه لطفا دیجی کالا لینک مستقیم در اختیار ما قرار بده ؟

  6. Avatar مسعود پاک نظر

    گول اجازه نصب این برنامه را در ایران نمیدهد. چاره چیست؟

    1. Avatar Alireza Habibzadeh

      VPN!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه