اپل ۴۰ ساله شد؛ حکایت سیبی که همچنان می‌غلتد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

اپل روز جمعه ۴۰ ساله شد. اپل برای این‌که امروز به باارزش‌ترین شرکت دنیا تبدیل شود، مسیر پر پیچ‌وخمی را طی کرده. به قول خودمان «سیبی که بالا می‌رود تا پایین بیاید هزار چرخ می‌خورد.» اپل هم حکایت همان سیبی است که گویا فراز‌ها و نشیب‌هایش پایانی ندارد. این شرکت در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد و معرفی نسل اول آیفون در سال ۲۰۰۷ به آن جانی دوباره بخشید. در ادامه‌ی این مطلب نگاهی خواهیم کرد به تاریخ ۴۰ ساله‌ی این شرکت. اگر از بنیان‌گذار فراموش‌شده‌ی اپل یا خط تولید پوشاک این شرکت بی‌خبرید، این نوشته را از دست ندهید. ما نکات خواندنی بیشتری را درباره‌ی تاریخ این شرکت برایتان بازگو می‌کنیم.

    ‌‌‌‌‌‌

در مورد استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل بیشتر بخوانید:

استیو جابز؛ آقای خاص دنیای تکنولوژی

زندگی حرفه‌ای استیو جابز به روایت تصویر

‌‌‌     ‌

دروغی به نام Apple!

شرکت اپل در ۱ آوریل سال ۱۹۷۶ تاسیس شد. تاریخ تاسیس این شرکت با روز «دروغ اول آوریل» (April Fools’ Day) همزمان شده است! اما اپل دروغ نبود؛ پس از ۴۰ سال، با قطعیت اپل را می‌توان از تاثیرگذارترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا دانست.

‌‌‌‌‌

آیا استیو، سیب دوست داشت؟

مدتی است که دیجی‌کالا مگ، مجموعه‌ نوشته‌هایی را با عنوان «ریشه‌یابی نام شرکت‌ها» منتشر می‌کند. تا این لحظه به ریشه‌ی نام اپل نپرداخته‌ایم. اما شاید بد نباشد که همین‌جا اشاره‌ای به نام این شرکت داشته باشیم. در سال ۲۰۱۱ و پس از مرگ استیو جابز، یک بیوگرافی درباره‌ی زندگی او منتشر شد. در این بیوگرافی که از قضا «استیو جابز» نام داشت به یک نکته‌ی جالب اشاره شد؛ نکته‌ای که تا پیش از آن، کسی در موردش صحبت نکرده بود.

اپل

گویا استیو ۴۰ سال پیش گیاه‌خوار بود و به میو‌ه‌ی سیب علاقه‌ی ویژه‌ای داشت (به نقل از سایت Business Insider). اگر هنوز در این مورد شک دارید، کمی صبر کنید. ما به‌زودی در مطلبی جداگانه این موضوع را ریشه‌یابی خواهیم کرد.

‌‌‌   ‌‌

موسسی که دیگر کسی از او یاد نمی‌کند

عموم مردم اپل را با استیو جابز می‌شناسند. آن‌هایی که کمی بیشتر با این شرکت آشنا هستند، نام استیو وازنیاک (Steve Wozniak) را هم شنید‌ه‌اند. اما به احتمال زیاد نام نفر سوم در لیست موسسین این شرکت را تا حالا نشنیده‌اید.

شرکت اپل

او «رونالد وین» (Ronald Wayne) نام دارد. رونالد تنها یک سال پس از تاسیس، یعنی در سال ۱۹۷۷ این شرکت را ترک کرد.

logo

جالب است بدانید که اولین لوگوی Apple را همین آقای رونالد وین طراحی کرده بود. او سهام خود را به قیمت ۸۰۰ دلار به جابز و وازنیاک فروخت و این شرکت را رها کرد.

‌‌‌

اولین کامپیوتر اپل

اولین کامپیوتر اپل، Apple 1 نام داشت. استیو وازنیاک این دستگاه را ساخت. نکته‌ی جالب در مورد Apple 1 این بود که خودتان باید کیس آن را می‌ساختید.

اپل ۱

این کامپیوتر با قیمت عجیب ۶۶۶٫۶۶ دلار به فروش می‌رسید.

‌‌‌‌

با اعتماد به اپل در سال ۱۹۸۰، می‌توانستید الان حسابی پول‌دار باشید

اگر در سال ۱۹۸۰ مغز اقتصادی داشتید و ۱۰۰ سهام اپل را در همان عرضه‌ی عمومی اولیه (هر سهم ۲۲ دلار) می‌خریدید، تا حالا کلی پول به جیب زده‌ بودید.

سهام اپل

این میزان سهام، امروز ۶۰۰ هزار دلار ارزش دارد (به نقل از سایت Forbes).

‌‌‌

اولین کامپیوتر اپل با رابط کاربری گرافیکی

در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی، استیو جابز و تیم‌اش، اولین کامپیوتر با رابط کاربری گرافیکی را طراحی کردند. این کامپیوتر، Apple Lisa نام داشت.

Apple Liza

اپل در فروش این دستگاه با مشکل مواجه شد. اما چرا؟ این کامپیوتر قیمتی برابر با ۹۹۹۵ دلار داشت!

‌‌‌‌‌‌‌‌

وقتی سازنده‌ی فیلم «مریخی» برای اپل تبلیغ می‌ساخت

«ریدلی اسکات» (Ridley Scott)، کارگردان فیلم‌های معروفی مثل Alien ،Blade Runner و The Martian در سال ۱۹۸۴ برای شرکت اپل یک ویدیوی تبلیغاتی ساخت. این ویدیو به معرفی اولین کامپیوتر مکینتاش اشاره داشت. بخشی از ویدیوی تبلیغاتی مکینتاش را می‌توانید در زیر تماشا کنید:

 

‌‌‌      ‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

اولین رویارویی جدی اپل و مایکروسافت

جرقه‌های اولیه‌ی رقابت اپل و مایکروسافت در سال ۱۹۸۱ زده شد. در آن سال، اپل به منظور توسعه‌ی نرم‌افزار برای رایانه‌های مکینتاش، به مایکروسافت پیشنهاد همکاری داد.

بیل گیتس و استیو جابز

این‌طور شد که کدنویسان مایکروسافت علاوه بر کار روی پروژه‌های خودِ شرکت، در فرآیند توسعه‌ی نرم‌افزارهای مکینتاش هم قرار گرفتند؛ این موضوع درنهایت به شباهت‌هایی بین محصولات دو شرکت منجر شد. در سال ۱۹۸۵، مایکروسافت ویندوز، به عنوان رقیب نرم‌افزار مکینتاش معرفی شد.

‌‌‌    ‌‌‌

استیو جابز اپل را ترک کرد ولی پل‌های پشت سرش را خراب نکرد!

در سال ۱۹۸۵، استیو جابز تلاش کرد با مجاب کردن هیات مدیره‌ی اپل، «جان اسکالی» (John Scully) مدیر عامل وقت این شرکت را اخراج کند. اما برعکس، همه‌چیز به ضرر خودش تمام شد.

steve jobs

هیات مدیره، بسیاری از مسوولیت‌های استیو جابز را از او گرفت و استیو جوان، این شرکت را به مقصد شرکت NeXT رها کرد.

‌‌‌

اپل در پیچ‌وتاب جاده‌های فرعی

در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، اپل اوضاع مالی خوبی نداشت. فروش کامپیوترهای مک، دیگر مثل قبل نبود و این شرکت به تولید چیزهای عجیب‌وغریبی روی آورد؛ چیزهایی که با اپل امروزی سنخیتی ندارند:

QuickTake

QuickTake 200

pippin

Apple Pippin

apple-clothes

خط تولید لباس اپل!

 ‌‌    ‌        ‌

بازگشت استیو و رو انداختن او به مایکروسافت

وقتی استیو جابز در سال ۱۹۹۷ با سمت مدیر عامل، به اپل بازگشت، این شرکت وضعیت مالی نامناسبی داشت. او در اولین سخنرانی‌اش در کنفرانس Macworld، حرف‌هایی زد که اعتراض خیلی‌ها را به همراه داشت. او اعلام کرد که مایکروسافت، ۱۵۰ میلیون دلار در اپل سرمایه‌گذاری می‌کند.

bill-gates

او ویدیویی از بیل گیتس به حضار نشان داد و گفت که «ما به تمام کمکی که می‌توانیم بگیریم، نیاز داریم».

‌‌‌‌    ‌‌

پیشنهاد عجیب مدیر عامل Dell به استیو جابز

در همان بحبوحه‌ی فشار مالی در سال ۱۹۹۷، مدیرعامل و موسس شرکت Dell، آقای مایکل دِل، پیشنهادی عجیب و جنجالی را مطرح کرد.

مایکل دل

او گفت که اگر جای استیو جابز بود، همین الان شرکت را تعطیل می‌کرد و پول سهامدران را بهشان برمی‌گرداند.

‌‌‌‌‌   ‌‌

استیو جابز، اپل را از نو ساخت

اپل از سال ۱۹۹۸ دوباره سودآور شد. به لطف تلاش‌های استیو جابز در تمرکز روی فروش کامپیوترهای مک و همچنین بی‌پروایی او در کمک گرفتن از مایکروسافت، اپل مجددا قدرت‌نمایی کرد و خود را بالا کشید.

استیو جابز

در کنفرانس Macworld 1998، استیو جابز برای اولین بار از عبارت معروف «یک چیز دیگر» (One More Thing) خود استفاده کرد.

‌‌‌      ‌

ورود حیوانات خانگی ممنوع!

از اولین کارهای استیو جابز پس از بازگشت به اپل این بود که جلوی ورود حیوانات خانگی را به محوطه‌ی این شرکت بگیرد. همچنین معروف است که با بازگشت استیو جابز، کیفیت غذای غذاخوری اپل بسیار عالی شد!

‌‌‌‌

آی + مک، فون، پاد،…

حرف انگلیسی i در نام iMac به کلمه‌ی internet اشاره دارد. این محصول در سال ۱۹۹۸ و همزمان با همه‌گیر شدن دسترسی به اینترنت معرفی شد.

imac

البته اپل به کلمات بیشتری مثل individual و innovation هم اشاره کرده است. به هر حال هنوز هم اپل از همین شیوه‌ی نام‌گذاری محصولات استفاده می‌کند.

‌‌‌     ‌

آیا اپل از وزارت خزانه‌داری آمریکا بیشتر پول دارد؟

در سال ۲۰۱۱ خبری منتشر شد که موجی از شگفتی را در رسانه‌ها به همراه داشت. در این سال اعلام شد که نقدینگی شرکت اپل از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا بیشتر است.

‌‌‌‌‌‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar خرید تردمیل

    جالبه بدونید در حال حاضر کمپانی اپل با ارزش تقریبی ۱۱۷ میلیارد دلار با ارزش ترین کمپانی دنیا است!

  2. Avatar طراحی سایت

    واقعا در فناوری اطلاعات بی نظیرن

  3. Avatar Next is Now

    وقتی طرفداران شرکت ۴۰ ساله ی اپل که کمتر از نیمی از شرکت ۸۰ ساله ی سامسونگ قدمت دارد این شرکت را اصیل ترین شرکت دنیا معرفی می کنند قطعا به آخرالزمان نزدیک شده ایم

  4. Avatar RADO

    واقعا دو شخص تو دنیا که همیشه هم رقیب بودند و هم دوست صمیمی قابل ستایش اند
    یکی استیو جابز مخترع ios اون یکی هم بیلگیتس مخترع windows

  5. Avatar مهدی

    آقای زرین صدف شما میدانید حرف I در آیفون و آیپد مخفف چیه؟

    با تشکر فراوان

  6. Avatar m

    پس اپل هم با کمک مایکی به جایی رسیده. خخخخ، ولی دمش گرم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه