ایلان ماسک تفاوت هوش انسان و هوش مصنوعی را با تفاوت انسان و شامپانزه مقایسه می‌کند

۱ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ایلان ماسک

ایلان ماسک علاوه بر تسلا و اسپیس ایکس، مدیر عامل کمپانی نورالینک نیز هست. شرکتی که در زمینه ارتباط انسان با هوش مصنوعی فعالیت دارد. ماسک همواره این خطر را گوشزد می‌کند که ممکن است روزی هوش مصنوعی از انسان هوشمندتر شود، جایگاه ما را تصاحب کند و در نهایت به خطری برای انسان‌ها تبدیل گردد. به همین دلیل تصمیم گرفته است تا در این حوزه نیز ورود کند.

اما زمانی که شما عبارت «هوش مصنوعی» را می‌شنوید، چه چیزی به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ شاید به دستیارهای هوشمند مانند سیری فکر کنید، یا به کاراکترهای سینمایی مانند دیوید، رباتی در قامت یک پسر بچه که در فیلم AI حضور داشت، بیاندیشید.

هوش مصنوعی

اما به باور ایلان ماسک، شما سخت در اشتباه هستید!

در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی در شانگهای که در هفته جاری برگزار شد، گفتگویی میان ماسک و جک ما، مدیر عامل علی‌بابا صورت گرفت که طی آن ماسک قدم‌های تکاملی هوش مصنوعی را بیان کرد:

فکر می‌کنم مردم معمولا ظرفیت‌های هوش مصنوعی را دست کم می‌گیرند. آن‌ها فکر می‌کنند (هوش مصنوعی) یک انسان هوشمند است. اما این چیزی فراتر خواهد بود. آن (هوش مصنوعی) بسیار هوشمندتر از یک انسان هوشمند خواهد بود.

ماسک برای فهم بهتر، تفاوت ادراک هوش مصنوهی و انسان را با تفاوت میان قدرت درک انسان و شامپانزه مقایسه کرد و گفت:

آیا یک شامپانزه واقعا می‌تواند انسان را درک کند؟ واقعا نه. ما (برایش) مانند بیگانه‌های فضایی هستیم. آن‌ها تنها به شامپانره‌های دیگر اهمیت می‌دهند و این (هوش مصنوعی) کم و بیش همان‌گونه خواهد بود.

شامپانره

البته او در لفافه و به‌طور خوش‌بینانه این مثال را بیان کرد و سپس خودش گفت که اگر تفاوت انسان و هوش مصنوعی به اندازه تفاوت انسان و شامپانزه باشد، بسیار شگفت انگیز خواهد بود و در واقع این تفاوت بسیار بسیار بیشتر است. همین تفاوت عمده میان ظرفیت‌های ادراکی انسان با هوش مصنوعی است که ماسک را درباره آینده گونه ما انسان‌ها نگران کرده است. او در ادامه گفت:

در چنین شرایطی چه کاری انجام می‌دهید؟ من مطمئن نیستم. امیدوارم آن‌ها (هوش مصنوعی) خوب باشند.

ماسک می‌گوید به این دلیل نورالینک را تاسیس کرده است که اگر نتوانیم هوش مصنوعی را شکست دهیم،‌ پس باید به آن ملحق شویم. او در تلاش است متوجه شود که آیا می‌توانیم در این مسیر با هوش مصنوعی همراه شویم یا خیر. آیا شما نیز با ماسک هم‌عقیده هستید و هوش مصنوعی را خطری برای آینده ما انسان‌ها تلقی می‌کنید؟ یا مانند مارک زاکربرگ و برخی دیگر به هوش مصنوعی با دید مثبت می‌نگرید و آن را ابزاری برای پیشرفت می‌دانید؟

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. ممد

    من کارشناس نیستم، اما یه مثال ساده ،میتونه خیلی حالب و بحث بر انگیز باشه:

    بدون وجود انسان ؛ هوش مصنوعی معنی نداره.
    یعنی انسان خالق هوش مصنوعی هستش ؛

    وقتی انسان بتونه هوش مصنوعی رو توسعه بده،به حتم میتونه انسان های با ژنوم برتر از هوش مصنوعی هم بسازه.

    این بدیهی است که خالق از مخلوق برتره.!

  2. امیر علی ثباتی

    همه می دونیم که هوش مصنوعی یاد گیرنده است .

    اگر یک هوش مصنوعی بدون هیچ محدودیتی ساخته شود ، و یاد بگیرد که انسان ها را بکشد و وقتی تعمیر شده دیگر ربات ها و حتی خودش را می بیند یاد بگیرد باید چگونه تعمیر کند ، هر کسی از آن ربات می ترسد !

    ماجرای هوش مصنوعی همان ماجرای چاقو است که می توانی میوه ببری ، می توانی آدم بکشی !

    البته این جا اختیار دست تو نیست بلکه اختیار دست ربات و برنامه نویسی هست !!!!!!

  3. امیر علی ثباتی

    چرنده !

    هر کی حرف خودش می زنه !

    یکی دیگه هم می گفت : بهترین هوش مصنوعی ای که انسان تا بحال ساخته ، حداکثر اندازه ی یک کرم خاکی یا زنبور عسل است !

  4. محمد

    سلام
    می خوام سر این موضوع که می گم کنی بحث کنیم
    Gps تکنولوژی ای بود که بعد از تکمیلش حدود ۶۰ سال بعد مردم کشور های جهان اول یا پیشرفته شروع به استفادش کردن و چیزی حدود ۲۰ سال بعد به دست ما هم رسید.
    حالا هوش مصنوعی که داریم درموردش بحث می کنیم پروژه ای هست که تموم شده الان در حال معرفی و بازار یابی هست شاید هم
    الان مرحله عرضه و فروش اغاز شده.
    چیزی که من می خوام بگم اینه که بعد هوش مصنوعی چیزی که از نظر من الان کار و تحقیق روش اغاز شده و قراره سال ها بعد برای معرفی و بعد عرضه و فروش وارد بازار خواهد شد بیوتک یا زیست فن اوری هست
    ما اعضای مصنوعی داخل بدن داریم و حال زمان ان است که اعضای اضافی به بدن خود اضافه کنیم و این اینده ی زیاد دوری نیست .

    زیاد دور نیست که گیاهانی داشته باشیم که با مصرف الکتریسیته کار کنند یا زیاد بعید نیست که شب ها خودمان را شارژ کنین
    زیاد دور نیست که عده ای بخواند ابشش براب زندگی زیر اب داشته باشند
    باید فرا تر فکر کرد

    1. پویا

      دلیلش اینه که تو اطلاعاتی از هوش و سطوحش نداری و میای نظر میدی

    2. پویا

      هر دوی اینا پیشرفت های معاصری هستن که جهانو عوض خواهند کرد اما اطلاعاتت از هوش مصنوعی کمه

  5. رضا

    ظهور هوش مصنوعی میتونه وضعیت خیلی خاصی برای ما پیش بیاره. تحلیل گرا های حوزه هوش مصنوعی پیش بینی کردن که به محض رسیدن سیستم های هوشمند به میزان هوش انسانی وارد دورانی میشیم به نام تکینگی. تکینگی رو به نحوه های گوناگونی توضیح دادن ولی به نظر من شبیه استارت بمب هسته ای هست. یه واکنش زنجیری و غیر قابل بازگشت استارت میخوره. یعنی هوش مصنوعی شروع میکنه به ویرایش کدهای خودش و هوش جدید تری رو بوجود میاره و دوباره به همین ترتیب. به گونه ای که در یه بازهی زمانی خیلی کوتاه (عده ای میگن زیر یک سال ) از هوش شبیه یه آدم به هوش تمام انسانهای کره زمین میرسه. استارت این انفجار همون جایی هست که هوش مصنوعی به هوش انسان میرسه و به اون نقطه “تکینگی” میگن. اما یه سوال از شما دوستان میپرسم و جوابش رو به خودتون واگذار میکنم. به نظرتون تو دوران انفجار هوش مصنوعی فرهنگ های باستانی و ادیان و تفکرات سنتی ما و نظام سیاسی کشور ما چه چیزی باقی میمونه؟ آیا آینده ای برای کشورهایی مثل کشور ما میشه متصور شد؟ زمانی که خدای آخرالزمان ظهور کرده و دیگر از سمت ما ارزشی برای ارائه به دنیا وجود نخواهد داشت. مثل صحنه آخر فیلم the apocalypse که سرخ پوستها تماشاگر پیاده شدن اولین اسپانیایی ها بر قاره آمریکا هستن ما هم باید تمام این شعار ها و ادعاهامون رو فراموش کنیم و بهت زده به تغییرات غیر قابل هضم نگاه گنیم.

  6. M.M

    راستش شاید بتونه نسل جدیدی از موجودات باشه که بعد انسان روی زمین زندگی می کنه.????

    از کجا معلوم شاید خود انسان هم یکی از نتایج آزمایش های موجودات قبل از ما یا موجودات یک سیاره ی دیگه باشه.????????

    1. پویا

      اون وقت نباید اطلاعاتی از گذشتمون جایی ثبت شده باشه؟

  7. M.H

    خب باید بدونیم که تنظیمات AI جوری هستش که خودش قدرت یادگیری داره پس برای همین با در نظر گرفتن فقط همین مورد AI می تونه خیلی خطرناک باشه اما تو برنامه نویسی برای ربات مرز هایی نوشته می شه که ربات اصلا نمی تونه از اون مرز ها بگذره.حالا فقط این می مونه که ربات ها قراره خودشون ربات بسازن؛خب اینم به همون مرز های تعیین شده تو برنامه نویسی مربوط می شه که ربات فقط طبق دستور ربات می سازه.پس جای هیچ نگرانی ای نیست.????

    البته مواظب بودن هم بد نیست.????

  8. میلاد

    سلام
    مشکل اینجاست که اگر درست فکر کنه و تصمیمات درست فقط بر پایه منطق بگیره و نه احساسات
    ممکنه تصمیم به سمت انتقراض نسل بشر و ترویج نسل ربات بر روی زمین بگیره که ممکنه خطر کمتری برای
    محیط زیست و همچنین برای بقای خودش داشته باشه
    پس خطرناکه …

    1. shahabmp

      اینجور تفکرات و تصمیمات حاصل فکر تکامل نیافته ما انساناست. یک هوش مصنوعی با قدرت تفکر و درکی بسیار بالاتر از ما انسانها همچین تفکراتی نداره!

  9. shahabmp

    موضوع اینه که اگه به تاریخ تکامل انسان نگاه کنیم هرچی هوشنمدتر شدیم تصمیم های درست تری گرفتیم، ببینید محیط زیست ۱۰۰ سال پیش اهمیت خیلی کمتری داشت. جنگ بین کشور ها توی قرن ۲۱ بسیار کمتر از قرن ۱۹ و ۲۰ بوده و انسانها درک کردن که قدرت در ارتباط و صلحه نه در جنگ و تصرف. یا به بحث انرژی نگاه کنیم هیچ وقت اندازه این یک دهه گذشته انرژی های پاک اهمیت پیدا نکرده و … و همه اینا دلیلش هوشمندتر شدن انسان و در نتیجه تصمیمات درست تر گرفتنشه.
    حالا با همین پیش فرض اگر به هوش مصنوعی نگاه کنیم ، هوش مصنوعی که در آینده به مراتب از ما انسان ها هوشمندتره، نیازی به هیچ نگرانی نیست چون مطمئنا تصمیمات هوش مصنوعی از تصمیمات ما انسان ها درست تر خواهد بود!

    1. تمام گفته‌های شما درسته، اما پیش از هر چیز باید گفت که فکر می‌کنم منظور ماسک این بوده که هوش مصنوعی با عوالم ما انسان‌ها بیگانه‌س و مثل شامپانزه که نمی‌تونه مارو کاملا درک کنه، AI هم از درک کامل عاجزه.
      نکته دیگه اینکه اکثر تصمیماتی که شما بهشون اشاره کردین متاسفانه در حد شعار باقی مونده و در عمل چیز دیگری رو اثبات کردیم. برای نمونه شما به اهمیت محیط زیست اشاره کردین، طبق آمارها در ۶۰ سال اخیر بیشتر از کل دوران حیات روی زمین ما انسان‌ها دست به تخریب محیط زیست زدیم و هنوز هم می‌بینیم که دولت‌ها در قبال این اتفاقات منفعل عمل می‌کنن و اگر هشداری هست در واقع زنگ خطر هست که اونطور که باید جدی گرفته نمی‌شه. یا مسئله حملات هسته‌ای گذشته و احتمالی آینده و موارد این چنینی دیگه که فرصت شمردن نیست.
      بنابراین اگر هوش مصنوعی برتر از ما بشه و بخواد خودسرانه کنترل کنه، ممکنه که وجود نسل انسان رو خطر تلقی کنه و مقابل ما قرار بگیره.
      البته اینا همه نظریه‌س و در مقابل افرادی مثل زاکربرگ موافق پیشرفت هوش مصنوعی و به دنبال اون پیشرفت دنیای ما با کمکش هستند.

      1. shahabmp

        من برای همین مثال محیط زیست زدم، انسانها قدیم به زندگی و انقراض حیوانات اهمیتی نمیدادن ولی الان زندگی حیوانات اهمیت پیدا کرده. ( و حتی نه تنها به خاطر تاثیرشون روی زندگی انسان بلکه به خاطر نفس حیاتشون)
        درباره منفعل بودن سیاستمدارا بعله سیاست مدارا تا زمانی که فشار مردمی روشون نباشه اقداماتشون در برابر اینجور چیزیا منفعله ولی اگه الان نگاه کنیم میبینیم که کم کم مردم براشون اهمیت پیدا کرده و به سیاستمدارا برای اصلاح رفتار فشار میارنو در نهایت سیاستمدارا مجبور به اقدام درست میشن. و این نتیجه افزایش درک عمومیه که از دانش میاد. در آینده هم گرچه هوش مصنوعی خودشو نژاد برتر میدونه ولی به نژاد انسان احترام میذاره، چون درک و فهم این موضوعو داره!

    2. پویا

      برای انسان سالم بودن محیط زیست مهمه و وقتی هوشمند تر میشه ازش بیشتر محافظت میکنه اما برای موجوداتی که از فلزات و نیمه فلزات و پلاستیک ساخته شدن و بی هیچ وجه بیلوژیک نیستند و جو و سلامت ما انسان ها چه اهمیتی براشون داره که حفظش کنند؟؟
      اگه انسان احساس و محبت نداشته باشه چرا باید یه شامپانزه رو نجات بده؟
      آیا میتونیم احساس و محبت رو که در ما منشأ شیمیایی دارند (نه الکتریکی) را به هوش مصنوعیمون القا کنیم؟ :)))

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه