این کوسه ۴۰۰ ساله کهن‌ترین مهره‌دار روی زمین است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
کوسه

دانشمندان اخیرا پی برده‌اند که کوسه‌های «گرینلند» (Greenland- منطقه‌ای مستقل در دانمارک) می‌توانند تا ۴۰۰ سال زنده بمانند و به این ترتیب، با فاصله جزو طولانی‌عمرترین مهره‌داران به حساب می‌آیند. رکورددار قبلی نهنگ قطبی بود که می‌تواند تا دو قرن زنده بماند.

کوسه‌های گرینلند شهرت جهانی دارند و هر چیزی را می‌خورند که شامل نهنگ، ماهی و ماهی مرکب می‌شود. کوسه گرینلند در مقایسه با دیگر کوسه‌ها به شدت کند است و به طور میانگین با سرعت ۱.۶ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. طول این کوسه به بیش از ۶ متر می‌رسد و رشد آنها می‌تواند قرن‌ها طول بکشد.

این محققان به سرپرستی «جان استفنسن»، زیست‌شناس دریایی از دانشگاه کپنهاگ پی بردند که کوسه‌های گرینلند تنها یک سانتی‌متر در سال رشد می‌کنند. به طور میانگین، طول یک کوسه حدود ۵ متر است. انحنای رشد این کوسه‌ها به محققان کمک کرد که سن آن را بر اساس اندازه‌اش برآورد کنند. آنها همچنین از یک روش نامتعارف استفاده کردند. این محققان میزان کربن ۱۴ در بافت بدن کوسه را محاسبه کردند. کربن ۱۴ یک ایزوتوپ رادیواکتیو عنصر کربن است. در دهه‌ی ۵۰ میلادی با افزایش تست بمب‌های اتمی میزان کربن ۱۴ در اتمسفر افزایش پیدا کرد.

تکنیک استفنسن و تیمش برای تخمین سن کوسه‌های گرینلند آنقدر خلاقانه بود که تحسین همکارانشان را برانگیخت. این تیم تحقیقاتی با ایجاد تناسب بین تاریخ‌های افزایش رادیوکربن و طول کوسه سن آنها را محاسبه کرده و پی بردند که یکی از آنها ۳۹۲ سال سن داشت. این یعنی، آن کوسه احتمالا در سال ۱۶۲۴ متولد شده بود.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar مسعود

    ولی کوسه ها بی مهره هستند،این گونه با ماهیان استخوانی فرق دارند و از غضروف ساخته شده اند.

  2. Avatar امین حمیدی

    سلام و درود
    خیلی خارقالعاده است ، اما یک نکته ی بسیار جالب در این کوسه ها هم این است که در ۱۵۰ سالگی به بلوغ جنسی میرسند . که در بی بی سی بهش اشاره شده است .
    ممنون بخاطر پوشش گسترده و متنوع اخبار ، واقعا دستمریزاد

  3. Avatar Smash

    شاید زمان برای این کوسه ها کندتر میگذره!

  4. Avatar علی

    جالب بود.

  5. Avatar محمود

    خیلی جالب بود. مرسی.

  6. Avatar mohamma:D

    بسیار جالب بود و حیرت انگیز!
    ۴۰۰ سال عمر کردن، واقعا خیلی لذت بخش هست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه