نقد و بررسی لپ‌تاپ VAIO S مدل ۲۰۱۶

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه

اگر اخبار دنیای فناوری را دنبال کرده باشید، در جریان هستید که بهمن ماه ۹۲، شرکت سونی، بخش کامپیوترهای شخصی‌اش یعنی «وایو» (VAIO) را به شرکت سرمایه‌گذاری Japan Industrial Partners واگذار کرد. مدتی بعد، زیرمجموعه‌ی وایو به‌صورت مستقل و تحت همین نام، راه ناموفق سونی را ادامه داد. این بار وایو بازار هدف‌اش را محدود کرد و تصمیم گرفت که فقط محصولات لوکس و رده‌بالا تولید کنند. حال اولین نسل از لپ‌تاپ‌های وایو بدون وجود نام سونی، وارد بازارهای جهانی شده و دیجی‌کالا هم میزبان مدل‌های ۲۰۱۶ سری‌های S و Z شده است. با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی VAIO S مدل ۲۰۱۶ همراه شوید.

VAIO S

  • وایو S چیست؟ یک لپ‌تاپ لوکس فوق‌العاده سبک و باریک با سخت‌افزار قوی و امکانات زیاد.
  • وایو S مناسب چه کسانی است؟ مهندسان و مدیرانی که نیاز به یک لپ‌تاپ اداری رده‌بالا و جمع‌وجور دارند.
  • چرا باید وایو S بخریم؟ پیدا کردن لپ‌تاپی سبک‌تر از وایو S با این کیفیت و امکانات، کار تقریبا محالی است.
  • چه زمانی وایو S کاربرد دارد؟ مواقع ارائه‌ی کار، جلسات و زمانی که به چنین امکاناتی در حرکت نیاز داشته باشید.
  • وایو S در چه مکانی کاربرد دارد؟ همه‌جا به‌جز محیط‌های صنعتی یا مکان‌هایی که امکان خیس شدن دستگاه وجود دارد.

طراحی و ساخت؛ از گور برخاسته

اگر با لپ‌تاپ‌های سری S شرکت سونی کار کرده باشید، VAIO S برای‌تان کاملا آشنا خواهد بود. بدنه‌ی باریک و فوق‌العاده سبک وایو S از آلیاژ منیزیم ساخته شده است.

مدل ۱۳ اینچی VAIO S تنها یک کیلوگرم وزن دارد!

اما چرا آلیاژ منیزیم؟ چرا VAIO هم مثل سایر شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی، از آلومنیوم استفاده نکرده است؟ اولا منیزیم دوسوم آلومینیوم وزن دارد و استحکام‌اش هم بیشتر از آلومینیوم است. این موضوع سبب شده تا مدل ۱۳ اینچی VAIO S تنها یک کیلوگرم (!) وزن داشته باشد. وایو S به‌قدری سبک و باریک است که می‌تواند همانند یک تبلت، هر جایی که یک مجله جا می‌شود، قرار بگیرد. اولین باری که این لپ‌تاپ را در دست می‌گیرید، سبک بودن بیش‌ازحدش باعث می‌شود تا احساس کنید که باتری‌ای درون‌اش وجود ندارد یا اینکه تنها یک ماکت است.

VAIO_S_2016_Review_02

به‌علاوه، منیزیم به دمای کمتری برای ماشین‌کاری در مقایسه با آلومینیوم نیاز دارد و این موضوع، طول عمر محصول نهایی را افزایش می‌دهد. با وجود ضخامت و وزن بسیار کم‌اش، وایو S، بدنه‌ی مقاوم و مستحکمی دارد که به‌راحتی فشار و ضربه‌های ایجاد شده طی جابجایی و مصارف روزمره را تحمل کند. البته خبری از مقاومت در برابر نفوذ مایعات نیست و باید حواس‌‌تان به لیوان چای یا قهوه‌تان باشد.

تک‌تک دستگاه‌های ساخته شده، توسط مهندس‌های وایو در ژاپن، کنترل کیفیت می‌شوند.

با اینکه مدل‌های رده‌بالای سری Z شرکت VAIO در ژاپن ساخته و کنترل کیفیت می‌شوند، مدل‌های S، در چین ساخته ولی همچنان کنترل کیفیت‌شان در ژاپن انجام می‌شود. در جعبه‌ی سری S، در کنار آداپتور و کابل شارژ، یک کارت مخصوص تضمین کیفیت هم وجود دارد. بر روی این کارت، علاوه بر قدردانی از خریدار برای انتخاب لپ‌تاپ VAIO، این تضمین داده شده که این کالا با اینکه در چین سرهم شده ولی برای کنترل کیفیت به کارخانه‌ی اصلی وایو در آزومینوی ژاپن آمده‌اند. بنابراین نگران عبارت Made in China در پشت این لپ‌تاپ نباشید چون تک‌تک دستگاه‌های ساخته شده، توسط مهندس‌های وایو در ژاپن، کنترل کیفیت می‌شوند.

کیبورد و تاچ‌پد؛ جزیره‌ی ارگونومیک

سری وایو S یک لپ‌تاپ اداری/مهندسی است که برای قشر خاصی هم طراحی شده. کاربرانی هم که به سمت این نوع لپ‌تاپ‌ها می‌آیند، مصارف خاص خودشان را دارند. وایو S برای کسی نیست که در خانه می‌نشیند و فیسبوک‌اش را چک می‌کند. وایو S را مهندس یا مدیری می‌خرد که می‌خواهد به سریع‌ترین نحو ممکن و در هر زمانی، کارهایش را پیش ببرد. برای همچین قشری، قسمت‌های ورود اطلاعات یعنی کیبورد و تاچ‌پد اهمیت ویژه‌ای دارند. شرکت VAIO هم به همین دلیل، تدبیرهای خاصی برای مدل S دیده است. بارزترین ویژگی کیبورد این سری، که در مدل‌های پیشین‌اش هم وجود داشت، سازوکار لولاهای نمایشگر است؛ هنگامی‌که لپ‌تاپ را باز می‌کنید، این لولاها، پشت کیبورد را از سطح زمین بلند کرده و به آن شیب می‌دهند. این موضوع علاوه بر افزایش راحتی هنگام نوشتن، میزان فشار وارد شده به مچ دست‌ها را کاهش می‌دهد. حذف کردن بخش صفحه کلید عددی (Numpad) به VAIO کمک کرده تا کیبوردی با کلیدهای بزرگ را در سری S قرار دهد. البته این موضوع شامل حال کلیدهای کوچک چهارجهت اصلی نمی‌شود.

VAIO_S_2016_Review_08

تاچ‌پد وایو S واقعا کوچک است!

اما تاچ‌پدی که وایو در سری S قرار داده همانند تاچ‌پدهای سری Z، بسیار کوچک است. این تاچ‌پد با اینکه حساسیت بالایی دارد و فرمان‌های دست‌تان را به‌سرعت تشخیص می‌دهد، ولی کوچک بودن‌اش، مسئله‌ی مهمی است که احتمالا مجبورتان می‌کند که یک ماوس تهیه کنید.

درگاه‌ها و اتصالات؛ اداری و سنتی

ترکیب درگاه‌های سری S نشان می‌دهد که شرکت وایو، مصارف اداری را هدف گرفته است. وایو S جزو معدود الترابوک‌هایی است که با وجود بدنه‌ی باریک‌اش، درگاه‌های شبکه‌ی LAN و VGA دارد. این دو کمک می‌کنند که بتوانید به سرعت به شبکه‌ی محل کار یا اتاق جلسات‌تان متصل شوید و همچنین وجود یک درگاه VGA به‌جای Mini DisplayPort هم، نیاز به تبدیل برای اتصال به پروژکتورها یا تلویزیون‌های قدیمی را از بین می‌برد. به‌علاوه، سه درگاه USB 3.0، درگاه HDMI و یک کارت‌خوان SD هم وجود دارند.

VAIO_S_2016_Review_07

اگر به دنبال درگاه‌های جدید و لوکس مثل USB Type-C، درگاه Thunderbolt یا حسگر تشخیص اثرانگشت هستید، قید سری S را بزنید.

عملکرد سخت‌افزاری و باتری؛ بیش از چیزی که نیاز است

وایو S از پس هر کاری که یک مهندس یا مدیر لازم داشته باشد، برمی‌آید.

وایو قرار است فقط محصولات رده‌بالا تولید کند، پس اگر به دنبال دستگاهی خوش قیمت با پردازنده‌ی i3 و هارددیسک هستید، سراغ لنوو یا ایسوس بروید. ضعیف‌ترین مدل وایو S، از پردازنده‌ی Core i5 استفاده می‌کند و ۸ گیگابایت رم دارد. به‌علاوه تمام مدل‌های VAIO S، از حافظه‌های پرسرعت SSD استفاده می‌کنند. اما یک چیز را در نظر داشته باشید، تمام مدل‌های سری S، فاقد تراشه‌های گرافیکی مجزا هستند. این یعنی حتی فکر بازی کردن با VAIO S را هم نکنید.

VAIO_S_2016_Review_01

برای مثال، مدل VJS131X0211B که یکی از ارزان‌ترین مدل‌های وایو S با نمایشگر ۱۳ اینچی به حساب می‌آید، از پردازنده‌ی ۶۲۰۰U استفاده می‌کند که از سری Core i5 و جزو پردازنده‌های با ولتاژ پایین است. مزیت پردازنده‌های با ولتاژ پایین این است که مصرف انرژی کمی دارند و شارژدهی باتری را افزایش می‌دهند ولی قدرت پردازنده‌های Core i5 معمولی را ندارند. با این وجود، ترکیب این پردازنده در کنار ۸ گیگابایت RAM و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی SSD با درگاه SATA، از پس هر کاری که یک مهندس یا مدیر لازم داشته باشد، برمی‌آید. قدرتمندترین مدل این سری، از پردازنده‌ی Core i7 6500U در کنار ۲۵۶ حافظه‌ی SSD با درگاه PCIe استفاده می‌کند.

VAIO_S_2016_Review_04

دوره‌ای که لپ‌تاپ‌های رده‌بالای VAIO توسط سونی تولید می‌شدند، شارژدهی زیاد باتری‌شان، یکی از مزایای اصلی این لپ‌تاپ‌ها به حساب می‌آمد. خوشبختانه این سنت، پس از جدا شدن VAIO از سونی هم حفظ شده است. طبق ادعای شرکت سازنده، VAIO S می‌تواند تا حداکثر ۹ ساعت شارژدهی کند. البته اعلام نشده که این ۹ ساعت دقیقا در چه شرایطی اتفاق می‌افتد. به هر صورت، در آزمون‌های انجام شده، نتایج مشابهی در تست مرورگری اینترنت پیدا کردیم. اگر قرار باشد با لپ‌تاپ‌تان به گشت‌وگذار در اینترنت مشغول باشید و این کار با نیمی از روشنایی نمایشگر انجام دهید، می‌توانید تا حدود هفت ساعت، از شارژر بی‌نیاز باشید. نکته‌ی جالب اینکه بر روی شارژر لپ‌تاپ، یک درگاه USB هم تعبیه شده که به کمک‌اش می‌توانید گوشی یا تبلت‌تان را هم به‌صورت همزمان با لپ‌تاپ، شارژ کنید.

نمایشگر و بلندگوها؛ سنگ تمام

وایو S، یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در لپ‌تاپ‌ها را دارد.

اگر مک‌بوک‌ها و چند مدل لپ‌تاپ لوکس را کنار بگذارید، وایو S، یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در لپ‌تاپ‌ها را دارد؛ این نمایشگر ۱۳ اینچی، دقت بالایی دارد (Full HD)، زوایای دیدش عالی است (فناوری IPS) و نور را منعکس نمی‌کند (روکش مات). نمایشگر VAIO S لمسی نیست و ممکن برای یک لپ‌تاپ مهندسی/مدیریتی، یک کمبود به حساب آید. بالای این نمایشگر هم یک دوربین با حسگری CMOS با دقت یک مگاپیکسل قرار دارد که می‌تواند ابزار خیلی خوبی برای برقراری تماس‌های تصویری باشد.

VAIO_S_2016_Review_05

ویژگی‌های خاص وایو S، به بدنه‌ی سبک و مواد اولیه‌اش ختم نمی‌شوند؛ در لبه‌ی باریکی که بین نمایشگر و کیبورد وجود دارد، بلندگوهای لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند. این بلندگوها فقط موقعی قابل مشاهده هستند که لپ‌تاپ را به‌طور کامل باز کنید. این دو بلندگو با توجه به جثه‌ی دستگاه و به لطف تراشه‌ی صوتی Intel HD Audio، صدای شفاف و رسایی تولید می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند یک فضای اداری کوچک مثل یک اتاق جلسات را پوشش دهند. البته برای جلوگیری از گرفتگی صدای بلندگوها، بهتر است که لپ‌تاپ را تا حداکثر زاویه‌ی ممکن باز کنید.

جمع‌بندی؛ مایه‌ی افتخار سونی

ذره‌ذره‌ی کیفیت و اصالت برند سونی در لپ‌تاپ‌های VAIO حفظ شده است.

جدا شدن VAIO از سونی ممکن است این حس را ایجاد کند که این لپ‌تاپ‌ها دیگر آن کیفیت و اصالت نمادین ژاپنی را ندارد. ولی واقعیت خلاف این موضوع است؛ VAIO به دستان خوبی سپرده شده. این شرکت که اکنون به‌صورت مستقل و تحت حمایت شرکت Japan Industrial Partners کار می‌کند، ذره‌ذره‌ی کیفیت و اصالت برند سونی را در لپ‌تاپ‌های‌اش حفظ کرده است.

VAIO_S_2016_Review_06

سری S با اینکه حتی برترین لپ‌تاپ شرکت وایو هم محسوب نمی‌شود، یک الترابوک کامل و فوق‌العاده برای مصارف اداری است. از بدنه‌ی بی‌نهایت سبک و باریک منیزیمی گرفته تا کیبورد، نمایشگر و عملکرد عالی، وایو S یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مهندسین و مدیران محسوب می‌شود.

اعضای تیم نقد و بررسی دیجی‌کالا در مورد VAIO S چه می‌گویند؟

محمد سماک

M_Sammak

من به جایی رسیده‌ام که سقف انتظاراتم از یک لپ‌تاپ خوب به چند فاکتور نه‌چندان مهم خلاصه می‌شود: سبک باشد، کیبورد نرمی داشته‌باشد و باتری‌اش خوب دوام بیاورد؛ راستش کمی هم کیفیت نمایشگر برایم مهم است؛ به خدا همین! حالا اگر این لپ‌تاپ، بدنه‌ی محکم منیزیمی داشت و پردازنده‌ی قوی و حافظه‌ی SSD رویش نصب شده بود که خب داشته دیگر؛ چون همه‌ی این‌ها از نظر من آپشنال هستند! تنوع پورت‌ها و سایر موارد که دیگر جای خود دارند! برای افرادی مثل من، VAIO S به یک لپ‌تاپ فوق دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود.

سهی شیرازی

S_Shirazi

اولین چیزی که در این الترابوک وایو نظرم را جلب کرد، وزن بسیار کم‌اش بود. وایو S واقعا کمتر از آن چیزی که یک لپ‌تاپ نرمال ۱۳ اینچی باید باشد، وزن دارد. البته به غیر از وزن، پایه‌ی خلاقانه‌ی این لپ‌تاپ، مدتی مرا سرگرم خودش کرد. راستش را بخواهید، پایه‌ی زیر نمایشگر وایو S، نه آن‌قدر جذاب است که بخواهد کسی را مبهوت خود کند و نه آن‌قدر بد است که باعث ناراحتی شود. در مجموع و با توجه به همه‌ی ویژگی‌ها و مشخصاتی که این لپ‌تاپ دارد، به نظرم وایو S می‌تواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که از سبک و سیاق طراحی مک‌بوک‌های ایر اپل خوش‌شان می‌آید، اما ترجیح می‌دهند با دستگاهی ویندوزی کار کنند.

نیما طاهری

N_Taheri

اولین چیزی که نظر من رو جلب کرد سبکی دستگاه است. جالب بود که یک لپ‌تاپ فلزی، انقدر بتونه سبک باشه. البته شاید ظرافت دستگاه برای من جذاب نباشه چون من آدمی نیستم که بتونم خوب ازش مراقبت کنم و هفته اول احتمالا چند باری از دستم افتاده روی زمین؛ پس مجبورم یه کیف درست‌وحسابی براش بخرم که جلوی ضربه رو بگیره. صفحه‌نمایشش رو دوست داشتم، کیفیت خوبی داشت. تنها نکته‌ای که به نظرم جالب نیامد کیبورد دستگاه بود که دقیقا از روی کیبورد مک‌بوک کپی شده بود؛ انتظارش رو نداشتم.

سعید عبادی

S_Ebadi

برآوردن نیاز‌های روزمره‌ی کاربران، شرکت‌های تولیدکننده را به سمتی پیش می‌برد که محصولات‌شان را با نهایت کیفیت، طراحی زیبا و وزنی سبک که بتواند زمان بیش‌تری روشن بماند، روانه‌ی بازار کنند. شاید با ارایه‌ی این محصول، سونی برای از دست دادن بخش لپ‌تاپش (محصولاتی که با نام تجاری «وایو» (VAIO) عرضه می‌شدند) خودش را سرزنش کند. وزنی سبک که متحیرتان می‌کند، طراحی زیبا و چشم‌نواز، نمایشگر عالی و سهولت استفاده، از وایو S یک لپ‌تاپ همه‌فن‌حریف ساخته است. اما دو مورد را در این لپ‌تاپ نمی‌پسندم، اول طراحی بسیار شبیه‌اش به مک‌بوک‌های اپل و دوم تراک‌پد کوچک و ظریف‌اش که کار کردن با آن واقعا مشکل است.

وحید ناظمی

V_Nazemi

بدون شک اولین نکته‌ای که توجه شما را جلب خواهد کرد وزن این لپ‌تاپ خواهد بود. حالا دیگر داشتن یک لپ‌تاپ همه‌فن‌حریف یک کیلویی آرزوی دور از دسترسی نیست. با دست گذاشتن روی صفحه کلید، چیزی که  فرنگی‌ها به آن «Feeling Good» می‌گویند را با تمام وجود احساس خواهید کرد. با نگاهی به لیست سخت‌افزاری این لپ‌تاپ می‌فهمید که با یک اژدها در قالب یک پروانه مواجهید. چهار کانفیگ انتخابی دست شما را برای انتخاب محصولی مطابق با نیازهایتان باز می‌گذارد. شاید قرار باشد برای داشتن لپ‌تاپ مبلغ زیادی را بپردازید اما بدون شک VAIO S ارزش این مبلغ را دارد. از اژدها سواری لذت ببرید.

Pros

  • بدنه‌ی فوق‌العاده سبک و باریک از جنس آلیاژ منیزیم با استحکام بالا
  • نمایشگر باکیفیت با روکش مات برای جلوگیری از انعکاس تصویر
  • کیبورد جزیره‌ای شیب‌دار با کلیدهای بزرگ و نور پس‌زمینه
  • عملکرد سخت‌افزاری سریع و شارژدهی زیاد باتری
  • جزو معدود الترابوک‌هایی است که درگاه LAN و VGA دارد

Cons

  • تاچ‌پد کوچک
  • نبود درگاه USB Type-C

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar ياسر

    أصالت. پدر مادر دار ،صاحب فن ،بدون کلک ودوزدی ،داخل دستگاه هم ،دیدنش لذت داره

  2. Avatar pouyan

    سلام
    شرکت وایو یک تبلت هیبریدی جدید و بسیار استثنایی و حرفه به نام vaio z canvas تولید کرده . لطفا علاوه بر موجود کردن این کالا نقد و بررسی آن را هم انجام دهید.

  3. Avatar pouyan

    سلام شرکت وایو یک تبلت هیبریدی با نام vaio z canvas معرفی کرده که مشخصات سخت افزاری آن بسیار خوب و کیفیت ساخت آن بسیار بالاست لطفا هم این تبلت هیبریدی را موجود کنید و هم نقد و بررسی آن را در سایت قرار دهید

  4. Avatar Ali Reza

    قیمت اش حدودا چقدر میشه و کی تو دیجی کالا موجود میشه ؟

  5. Avatar مرتضی

    من عاشق وایو و سونی ام!!!!!!!!!

  6. Avatar محمد

    من الان سری اس سونی رو دارم…می خوام هردشو عوض کنم به اس اس دی بالاتر ولی اصلا گیر نمیاد براش یه نو خاص هست یا باتریش همه تقلبیه تو بازار… تازشم بعد چند سال می تونست درایور برا ویندوز ۱۰ بده ولی تا ۸.۱ اونم دست و پا شکسته بسنده کرد…شما لپ تاپ های وایو رو باز کنید می بینید که چقدر شلوغ هست و قابلیت تعمیر پذیری کمی داره…

  7. Avatar میلاد شاه بیگم

    استاد سماک مرد تنهای نقاد لپ تاپ
    بسیار خوب بود

  8. Avatar فرزاد جمالي

    نظر بنده به نظر استاد سماک مقدم نزدیک تر است …
    آورین

  9. Avatar Mahdi

    آقایون بی زحمت لپ تاپ asus n551 jq i5 رو هم موجود کنید .

  10. Avatar محمد فصاحت

    خیلی خوشحال شدم که بار دیگه اسمی از وایو رو توی دیجیکالا مشاهده کردم
    امیدوارم که محصولات وایو رو در دیجی کالا برای فروش شاهد باشیم.
    سپاس

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه