بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های دنیا در ابتدا چه شکلی بوده‌اند؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اینترنت امروزی حدودا از اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی شروع به کار کرده است. بزرگ‌ترین سایت‌های اینترنتی هم قدمت زیادی ندارند. با این حال بد نیست نگاهی به اولین نسخه‌ی وب‌سایت‌هایی که هر روز به آن‌ها سر می‌زنید داشته باشید. هر کدام از این وب‌سایت‌ها، برای این که به مکان امروزشان برسند، فراز و نشیب‌های زیادی را گذرانده‌اند. برخی از آن‌ها حتی دیگر یک وب‌سایت نیستند و به شرکت‌های تکنولوژی بزرگی تبدیل شده‌اند.

می‌توانید در ادامه، بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های اینترنتی را در زمان به راه افتادن‌شان ببینید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

1_google

۱. Google

شاید در ظاهر لوگوی گوگل چندان هم تغییر نکرده باشد، اما توانایی‌ها و قابلیت‌های‌اش از زمین تا آسمان فرق کرده است. این وب‌سایت که توسط دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد ساخته شده، در روز ۴ سپتامبر سال ۱۹۹۸ به راه افتاد. ظاهر وب‌سایت به این دلیل ساده است که موسس‌های این وب‌سایت، HTML نمی‌دانستند و به دنبال یک طراحی سریع بودند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

2_youtube

۲. YouTube

یوتیوب در فوریه‌ی سال ۲۰۰۵ میلادی با یک رابط کاربری بسیار ساده و بدون هیچ ویدیویی شروع به کار کرد. اولین ویدیو هم توسط یکی از موسسین یوتیوب روی آن آپلود شد. اسم این ویدیو هم “من در باغ وحش” بود.

‌‌‌‌‌‌

fb

۳. Facebook

فیس‌بوک در زمان تاسیس‌اش Thefacebook نام داشت. مارک زاکربرگ این وب‌سایت را در فوریه ۲۰۰۴ راه انداخته بود. همانطور هم که از صفحه‌ی اصلی‌اش معلوم است، این وب‌سایت فقط برای دانشجوهای دانشگاه هاروارد طراحی شده بود. عکسی که در گوشه‌ی تصویر می‌بینید، متعلق به آل پاچینو است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

4_yahoo

۴. Yahoo!

وب‌سایت «یاهو» که مخفف Yet Another Hierarchical Officious Oracle است هم توسط دو دانشجوی استنفورد به راه افتاده. این وب‌سایت که بازگشایی‌اش به سال ۱۹۹۵ بازمی‌گردد، به عنوان اولین وب‌سایت برای گشتن وب شناخته می‌شود. اولین نسخه‌ی وب‌سایت هم تنها یک قسمت برای جستجو و چند لینک به سایت‌های دیگر داشت.

‌‌‌‌‌‌

5_amazon

۵. Amazon

بزرگ‌ترین وب‌سایت فروش آنلاین هم به ۱۹۹۵ بر می‌گردد. آمازون در ابتدا فقط کتاب می‌فروخت. جف بزوس، مدیر این وب‌سایت هم اسم‌اش را از روی رود آمازون برداشته است. وب‌سایت اصلی فقط از متن و چند عکس کوچک تشکیل شده بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

twt

۶. Twitter

نسخه‌ی اولیه‌ی توییتر اصلا شبیه آنچه امروز می‌بینیم نیست. توییتری که جک دورسی در سال ۲۰۰۶ به راه انداخت، اسم‌اش Twttr بود. رابط کاربری توییتر تنها در پنج سال گذشته بارها عوض شده است، اما به تعداد کاربران‌اش هنوز هم اضافه می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌

7_nytimes

۷. NY Times

در حالی که راه افتادن روزنامه‌ی نیویورک تایمز به ۱۸۵۱ برمی‌گردد، وب‌سایت‌اش در سال ۱۹۹۵ به راه افتاده است. وب‌سایت اصلی تنها از یک عکس و تعدادی خبر تشکیل شده بود. البته همین یک عکس هم برای اینترنت آن زمان سنگین بود.

‌‌‌‌‌‌‌

8_myspace

۸. MySpace

وب‌سایت MySpace در آگوست ۲۰۰۳ به راه افتاده است. این وب‌سایت در آن زمان رقیب Friendster بود و ظاهری بسیار خالی و ساده داشت. با محبوب شدن این وب‌سایت بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸، شرکت News. Corp آن را با قیمت ۵۸۰ میلیون دلار خرید. این وب‌سایت یکی از پربازدیدترین و بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های تاریخ است، اما چند سال اخیر به‌قدری با مشکلات زیاد روبرو شد که جاستین تیمبرلیک آن را با قیمت ۳۵ میلیون دلار خرید.

‌‌‌‌‌‌

منبع: Mashable

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar حمیدرضا

    خیلی ممنون،عالی بودن بازم معرفی کنید
    اینم عکس دیجی کالای قدیمی
    http://behclub.ir/i/attachments/1/1457640819747029_orig.jpg
    عااااااااالی بودو عاااااااالی خواهد ماند 🙂

  2. Avatar مجید

    جالب بود
    دیجی کالا خود اولای خودت رو یادت هست؟؟
    این عکس http://8pic.ir/images/kyvze6nethwfu7f0tn7r.png برات فکر کنم خیلی نوستالژیک هستش 🙂

    1. Avatar کامیار

      چه باحال

  3. Avatar مرتضی فرید

    یاهو ۱۹۹۴ تاسیس شده با یه اسم دیگه و ۱۹۹۵ در واقع به صورت قانونی ثبت شده و اسمش Yahoo شده.
    از طرف دیگه عبارت Yet Another Hierarchical Officious Oracle به اصطلاح یه backronym برا یاهو هستش (نه acronym) و yahoo یه واژۀ عامیانه (slang) است که بین دو بنیانگذار یاهو و دوستاشون تو دانشگاه رایج بوده. (گویا دوست‌دختر دیوید فیلو یکی از بنیانگذارای این وبسایت، معمولا yahoo صداش میکرده!)

    پ.ن. البته که این ایرادها از منبع نوشته هستش

    1. Avatar جعفر

      بله دقیقا همینه که این دوستمون میگن

  4. Avatar iman

    ممنون
    جالب بود اما جامع نبود

  5. Avatar پژمان

    ای کاش دیجی کالا چند سال پیش هم میزاشتید
    جالبتر میشد

  6. Avatar امیرحسین

    جالب و عالی!

  7. Avatar کوروش سقانژاد

    جالب بود

    لطفا شرکت های بیشتری معرفی کنید

  8. Avatar ترانه

    خیلی جالب بود. ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه