۳ دلیل که نباید از Wi-Fi های عمومی استفاده کنیم

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

به احتمال زیاد در فرودگاه یا ایستگاه قطار منتظر مانده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که از اینترنت این مکان‌ها استفاده کنید.

 

استفاده از اینترنت‌هایی که در مکان‌های عمومی ارائه می‌شوند، با خطرات مختلفی همراه هستند که بد نیست با آن‌ها آشنا شوید.

 

شبکه‌های Wi-Fi مختلفی در مکان‌های عمومی پیدا می‌شوند که می‌توانید به آن‌ها متصل شوید و از اینترنت رایگان استفاده کنید. این موضوع در ظاهر بسیار هیجان‌انگیز است و کاربران زیادی از آن استفاده خواهند کرد؛ اما سوال اصلی این است که شما در زمان متصل شدن به این شبکه‌ها چه‌کاری را با تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ خود انجام می‌دهید؟ شاید فکر کنید که فعالیت شما به کسی مربوط نیست و کسی هم نمی‌تواند شما را زیر نظر بگیرد، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر از اطلاعات خودتان حفاظت نکنید، آن‌ها را در خطر بزرگی قرار داده‌اید.

wifi4

اولین خطری که در استفاده از Wi-Fiهای عمومی شما را تهدید می‌کند، دسترسی افراد دیگر به این شبکه‌ها است. زمانی که به این شبکه‌ها متصل می‌شوید، افراد دیگر حاضر در این شبکه‌ها هم می‌توانند شما را مشاهده کنند. در این لحظه اگر تنظیمات شخصی‌سازی گوشی یا کامپیوتر خود را انجام نداده باشید، افراد مختلف می‌توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند. بسیاری از هکرها اطلاعات رد و بدل شده میان کامپیوتر و شبکه‌ای که به آن متصل شده‌اید را بررسی می‌کنند و به شکل‌های مختلف می‌توانند به اطلاعات خصوصی دسترسی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به راحتی نام‌های کاربری و رمز عبور را به‌دست بیاورند. درحالت کلی سه خطر جدی وجود دارد که باید از آن‌ها با خبر باشید.

Man-in-the-middle attacks:‌
در این حالت هکرها یک شبکه مخصوص خودشان را بین سیستم شما و شبکه‌ای که به آن متصل شده‌اید به وجود می‌آورند. در این حالت اطلاعات ارسالی و دریافتی از شبکه آن‌ها عبور می‌کنند و سپس به مقصد می‌رسند. به همین دلیل هکرها می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. اگر هکرها از این روش استفاده کنند، حتی پروتکل HTTPS هم در این حالت نمی‌تواند امنیت اطلاعات شمار را تضمین کند.

wifi1

Malware:
Malwareها از حالت بالا هم خطرناک‌تر هستند چرا که می‌توانند دسترسی کامل هکرها به سیستم شما را به وجود بیاورند. آن‌ها می‌توانند فایل‌های مختلف مانند عکس، فیلم و حتی میکروفن سیستم شما را در اختیار هکرها قرار دهند. اگر هکرها بتوانند اطلاعات ورود شما به سیستم‌های ابری را به‌دست بیاورند، می‌توانند Malware را در آن‌جا قرار دهند تا در هر زمان به سسیستم‌های مختلفی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، دسترسی داشته باشند.

wifi2

Wi-Fi Sniffing:
آخرین روشی که هکرها از آن استفاده می‌کنند، Wi-Fi Sniffing نام دارد که به وسیله آن میزان ترافیک شبکه را زیر نظر می‌گیرند. هکرها تمام اطلاعاتی که از شبکه عبور می‌کند را بررسی می‌کنند و اطلاعات مختلفی را از آن خارج خواهند کرد. باید به این موضوع اشاره کنیم که متاسفانه این اقدام غیرقانونی نیست و شرکت‌های مختلف می‌توانند با کنترل ترافیک کاربران اطلاعات کاربردی دیگری به‌دست بیاورند. به‌همین دلیل باید به این موضوع اشاره کنیم که همیشه احتمال Sniffing یک شبکه توسط هکرها وجود دارد.

wifi3

چگونه باید از خودمان محافظت کنیم؟
زمانی که از سرویس‌های اینترنت عمومی بهره می‌برید، نباید از اطلاعات بانکی یا اطلاعات بسیار مهم خود استفاده کنید. حتی نباید وارد فیسبوک یا ایمیل بشوید. در بسیاری از موارد هکرها به‌راحتی رمز عبور فیسبوک یا ایمیل را به این شکل به‌دست می‌آورند. از شبکه‌های عمومی تنها برای وب‌گردی و یا گشت و گذار در یوتوب استفاده کنید.
در مکان‌های عمومی ممکن است با شبکه‌های Wi-Fi مختلفی روبه‌رو شوید. حتی مشاهده می‌کنید که افراد زیادی به آن‌ها متصل شده‌اند. سعی کنید تا زمانی که نمی‌دانید این شبکه‌های Wi-Fi برای چه شخصی یا سازمانی است به آن‌ها متصل نشوید. متصل شدن به شبکه‌های اینترنت ناشناس ممکن است اطلاعات شما را در اختیار افراد خطرناک قرار بدهد. البته برای اینکه بتوانید کمی محیط استفاده از شبکه‌های عمومی را ایمن کنید، می‌توانید از «شبکه‌های شخصی مجازی» استفاده کنید. این سرویس‌ها باعث می‌شوند که کسی نتواند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد.

منبع: Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه