ماموریت های برنده و بازنده در بودجه پیشنهادی ناسا در سال ۲۰۲۱

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
برنامه آرتمیس

چندی پیش دولت آمریکا درخواست بودجه ناسا برای سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد. بودجه‌ای که توجه اصلی آن به ماموریت‌های سرنشین‌دار است.

ناسا در سال‌های پیش رو ماموریت‌های مهمی را در دستور کار دارد. از برنامه آرتمیس که با هدف بازگشت انسان به ماه طراحی شده تا مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ که تابستان امسال به فضا پرتاب می‌شود و در ابتدای سال ۲۰۲۱ بر سیاره سرخ فرود خواهد آمد. از سوی دیگر ناسا پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب را نیز به پیش می‌برد که در سال‌های اخیر بارها با تعویق زمان پرتاب و افزایش هزینه‌ها مواجه شده است. در برنامه فعلی قرار است جیمز وب در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود. سامانه پرتاب فضایی، پرتابگر جدید و بسیار قدرتمند ناسا، نیز باید در سال ۲۰۲۱ آماده پرتاب شود. به این ترتیب تامین بودجه و تقسیم آن بین پروژه‌های مختلف در این سال اهمیتی خاص دارد.

بودجه پیشنهادی ناسا برای سال ۲۰۲۱ در مجموع چیزی در حدود ۲۵/۵ میلیارد دلار است. بودجه ناسا چیزی در حدود ۰/۵ درصد کل بودجه پیشنهادی دولت آمریکا است که به رکورد ۴/۸ تریلیون دلار رسیده است. بودجه ناسا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ دوازده درصد افزایش پیدا کرده است که البته بخش زیادی از آن به پروژه‌های مربوط به برنامه آرتمیس اختصاص پیدا خواهد کرد. برنامه‌ای که هدف اصلی آن فرود انسان بر سطح ماه در سال ۲۰۲۴ است.

برنده‌ها و بازنده‌ها در بودجه پیشنهادی ناسا برای سال ۲۰۲۱

در بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ برای ناسا در سال مالی ۲۰۲۱ دو ماموریت مهم لغو شده‌اند. تلسکوپ نقشه‌بردار فروسرخ میدان دید باز یا WFIRST یکی از این ماموریت‌ها است. از سوی دیگر رصدخانه هوایی سوفیا (SOFIA) نیز طبق لایحه پیشنهادی بودجه‌ای دریافت نخواهد کرد.

رصدخانه سوفیا

رصدخانه سوفیا که سوار بر یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷SP آسمان را در طول موج فروسرخ رصد می‌کند.
Credit: NASA Stennis Space Center

WFIRST یکی از پروژه‌های مهم ناسا است که در دو سال گذشته نیز با این مشکل مواجه شده بود. اما با دخالت کنگره در جزئیات لایحه بودجه طراحی و توسعه این تلسکوپ تا امسال ادامه پیدا کرد.

بودجه تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز در سال ۲۰۲۱ حدود دو درصد کاهش پیدا کرده است و به ۴۱۴/۷ میلیون دلار رسیده است. در سمت مقابل اما بودجه پروژه‌های مربوط به سفر سرنشین‌دار به ماه افزایش یافته است. اما بودجه مربوط به موشک SLS در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۲/۲۵۷ میلیارد دلار رسیده است.

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه پیشنهاد پرتاب فضاپیمای اروپا کلیپر (Europa Clipper) با پرتابگر یک شرکت خصوصی است. برآوردها نشان می‌دهد پرتاب اروپا کلیپر با همکاری یک شرکت خصوصی باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها خواهد شد. چرا که سامانه پرتاب فضایی برای پرتاب این فضاپیما نیاز به به‌روزرسانی و بهبود عملکرد خواهد داشت. هر چند اشاره‌ای به شرکت و یا موشک مورد نظر نشده، اما در حال حاضر تنها گزینه موجود موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس است. فضاپیمای اروپا کلیپر یکی از ماموریت‌های مهم ناسا در دهه ۲۰۲۰ است که با هدف کاوش قمر اروپا، یکی از جذاب‌ترین قمرها در منظومه شمسی که شرایط مناسبی برای میزبانی از حیات دارد، طراحی شده است.

البته تمام این موارد فعلا در حد لایحه پیشنهادی دولت باقی خواهد ماند و بودجه نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب کنگره برسد. جریانات و اتفاقات سیاسی ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در بودجه ناسا در سال ۲۰۲۱ شود.

فعالیت در عرصه فضا چالش‌های فراوانی دارد، اما شاید از آن سخت‌تر، تامین بودجه پروژه‌های مختلف، به خصوص برای پروژه‌های بلندمدت، است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از حضور فضانوردان در سطح ماه در ماموریت آرتمیس.

Credit: NASA

منبع: Sky & Telescope

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه