«بیوه‌ها»؛ یک درام جنایی پرستاره که بیشتر درباره‌اش خواهید شنید

۳ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
بیوه‌ها

«بیوه‌ها» (Widows) جدیدترین ساخته‌ استیو مک کویین است، کارگردانی که در سال ۲۰۱۳ به خاطر فیلم «۱۲ سال بردگی» صاحب ۳ جایزه اسکار شد. فیلم‌نامه‌ بیوه‌ها با همکاری «جیلیان فیلین» نویسنده رمان‌های « اشیای تیز» (Sharp Objects) و «دختر گمشده» (Gone Girl) نوشته شده است.

این فیلم که ششم نوامبر در سینماهای بریتانیا و شانزدهم نوامبر در سینماهای امریکا به نمایش در می‌آید در فستیوال بین المللی فیلم تورنتو با صحنه‌های تکان دهنده‌اش نفس‌ها را در سینه حبس کرد. اما گره‌های هیجان‌انگیز فیلم تنها یکی از دلایلی است که موجب می‌شود این اثر پرستاره در زمستان پیش‌ رو بر سر زبان‌ها بیفتد.

از دیگر دلایل اهمیت آخرین ساخته مک کویین می‌توان به پرستاره بودن آن اشاره کرد. «وایولا دیویس»، «میشل رودریگز»، «لیام نیسون»، «کالین فارل»، «رابرت دووال» فقط تعدادی از بازیگران شاخص بیوه‌ها هستند. در کنار این ستاره ها می‌توان به حضور «سینتیا ایروو» و «الیزابت دبیکی» اشاره کرد. دو بازیگر زن که اگرچه ممکن است هنوز شناخته شده نباشند اما استعداد فوق‌العاده آن‌ها در ایفای نقش‌شان به اندازه‌ای است که قطعا پس از اکران فیلم مسیر ترقی و رسیدن به شهرت را با سرعت قابل‌توجهی طی خواهند کرد.

ممکن است با خواندن ادامه متن بخش‌هایی از داستان فیلم لو برود

مک‌کویین بیوه‌ها را با اقتباس از یک سریال تلویزیونی بریتانیایی محصول سال‌های میانی دهه ۸۰، به تصویر کشیده و داستانی به تمامی مدرن را در دل شیکاگو روایت کرده است. سکانس ابتدایی فیلم نوسانی است میان لحظات پراضطراب یک سرقت و رابطه صمیمانه دو زن با همسرانشان. دو زن که قرار است به زودی بیوه شوند و مردانی که در سرقت جان می‌بازند.

بیننده از ابتدا متوجه می‌شود که لیام نیسن در نقش هری رولینگ سردسته دزدهایی است که درگیر یک سرقت بی‌سرانجام شده‌اند. سرقت مرگباری که در آن هری و افرادش کشته می‌شوند و دو میلیون دلار دزدیده شده نیز از دست می‌رود. پولی که متعلق به یک کاندیدای شورای شهر به نام جمال منینگ و یکی از حامیانش است. صاحبان پول با مشقت زیادی ورونیکا (همسر هری) را پیدا می کند تا پول از دست رفته را پس بگیرند.

بازی‌ها به قدری خوبند که نمی‌توان از میان آن‌ها به بازی یک هنرپیشه خاص اشاره کرد. تقریبا همه بازیگران در سطح بالایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در این شرایط ورونیکا به سراغ دفترچه‌ هری می‌رود؛ دفترچه‌ای که هری در آن جزییات سرقت بعدی‌اش را یادداشت کرده. ورونیکا تصمیم می‌گیرد برای غلبه بر وضعیت بحرانی خود به همراه سایر بیوه‌ها پروژه ناتمام همسرش را کامل کند. اگر با کارهای فیلین آشنا باشید می‌دانید که نباید انتظار نوعی همبستگی و اتحاد پوشالی میان زن‌های فیلم را بکشید. بیوه‌ها صرفا بخاطر یک هدف مشترک و بر حسب نیاز در کنار همند و در این ماموریت سخت اصلا با هم صمیمی نیستند.

گره‌های داستان سرقت هم‌زمان با ماجرای درگیری جمال منینگ و رقیبش برای نشستن بر صندلی شورای شهر در محله‌ای آفریقایی-امریکایی باز می‌شوند. کارین فارل نقش جمال را ایفا می‌کند ، جوانی از یک خانواده سیاسی که تحت لوای پدرش ( رابرت دووال) فعالیت می‌کند. داستان سرقت در کنار ماجرای سیاسی فیلم دنبال و درهم آمیخته می‌شوند؛ هنر مک‌کویین در ترکیب این دو خط داستانی و نمایش زندگی آدم‌ها تحت تاثیر تبه‌کاری و قدرت سیاسی است.

بازی‌ها به قدری خوبند که نمی‌توان از میان آن‌ها به بازی یک هنرپیشه خاص اشاره کرد. تقریبا همه بازیگران در سطح بالایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در تحلیل نهایی باید گفت بیوه‌ها یک فیلم جنایی مهیج است که در کنار صحنه‌های هیجان‌انگیزش با به تصویر کشیدن دقیق تمام پیچیدگی‌های روابط میان کاراکترها اثری به شدت سرگرم‌کننده و موفق از کار درآمده.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه