پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب بار دیگر به تعویق افتاد

۲۳ خرداد ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تلسکوپ فضایی جیمز وب

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار بود در ماه مارس سال ۲۰۲۱ انجام شود بار دیگر به تعویق افتاد. هنوز درباره زمان جدید پرتاب تصمیم‌گیری نشده است. عامل اصلی تاخیر این بار ویروس کرونا است.

پرتاب تلسکوپ جیمز وب به فضا در سال‌های اخیر بارها با تاخیر مواجه شده است. تلسکوپی با آینه اصلی به قطر ۶/۵ متر که می‌تواند تحولی جدی در علم اخترشناسی و کیهان‌شناسی ایجاد کند.

طبق اعلام مقامات ناسا تلسکوپ جیمز وب قطعا در ماه مارس سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب نخواهد شد. تصمیم‌گیری درباره زمان جدید پرتاب هنوز انجام نشده است. مقامات ناسا کماکان امیدوارند پرتاب جیمز وب در سال ۲۰۲۱ انجام شود و احتمالا ماه آینده در این باره تصمیم‌گیری خواهند کرد.

البته به تعویق افتادن ماموریت تلسکوپ جیمز وب چندان هم دور از انتظار نبود. در یک گزارش دولتی که اوایل سال جاری میلادی منتشر شده بود پیش‌بینی شد که احتمال پرتاب تلسکوپ جیمز وب در ماه مارس سال ۲۰۲۱ تنها ۱۲ درصد است. این در حالی است که در زمان انتشار این گزارش آمریکا درگیر دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا نبود.

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا ناسا نیز شرایط دورکاری اجباری را در بسیاری از مراکز خود برقرار کرد. البته پروژه تلسکوپ جیمز وب به طور کامل متوقف نشد و برخی از کارها ادامه پیدا کرد. با این حال دورکاری اجباری در مراکز ناسا باعث کاهش سرعت پیشرفت کارها و از دست رفتن زمان شد.

به تعویق افتادن زمان پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب و افزایش هزینه‌های این پروژه در سال‌های اخیر تقریبا به اتفاقی عادی تبدیل شده است. بر اساس تخمین‌های اولیه بودجه مورد نیاز پروژه بین یک تا ۳/۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود و زمان پرتاب نیز قرار بود بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ باشد.

اکنون اما جدا از تاخیر چندین ساله بودجه مورد نیاز برای ساخت، پرتاب و استفاده از این تلسکوپ سر به فلک کشیده و به حدود ۹ میلیارد دلار رسیده است.

نکته مهم درباره پروژه تلسکوپ جیمز وب این است که در این پروژه جای هیچ اشتباهی وجود ندارد. جیمز وب در مداری با ۱/۵ میلیون کیلومتر فاصله از زمین مستقر خواهد شد و در صورت وجود هر گونه اشکال در تلسکوپ هیچ راهی برای اصلاح و یا تعمیر آن وجود ندارد. بنابراین پیش از پرتاب تلسکوپ جیمز وب به فضا ناسا باید از عملکرد درست آن به طور کامل اطمینان پیدا کند. و همین مسئله یکی از دلایل مهم افزایش هزینه‌ها و نرسیدن به برنامه زمانی تعیین‌شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که از آن با عنوان جانشین تلسکوپ هابل نیز یاد می‌شود آسمان را در طیف فروسرخ رصد خواهد کرد. اخترشناسان با استفاده از این تلسکوپ می‌توانند اولین ستاره‌ها و کهکشان‌های عالم را رصد کنند و به جست‌وجوی نشانه‌های حیات در جو سیارات فراخورشیدی بپردازند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه