تحریریه‌ی دیجی‌کالا مگ در مورد اکسپریا XZ چه می‌گوید؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

سونی اکسپریا XZ یک روز پیش از مراسم رونمایی رسمی در ایران به دیجی‌کالا مگ رسید. ما برای تولید ویدیوهای مختلف از جعبه‌گشایی گرفته تا مقایسه با اکسپریا Z5 Premium مدت زیادی را با اکسپریا XZ سپری کردیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بد نیست تجربه‌ی کار کردنمان با اکسپریا XZ را در قالب یک یادداشت گروهی منتشر کنیم. با ما همراه باشید.

M.Chinekesh

محسن چینه‌کش:

اگر از حق نگذریم اکسپریا XZ واقعا گوشی خوش‌دستیه. حتی من که گوشی‌های کوچک رو ترجیح می‌دم کاملا باهاش راحت بودم. جنس بدنه‌ی اکسپریا XZ شاید از نظر بعضی‌ها اونقدر که سونی روش مانور می‌کنه زیبا نباشه، ولی حداقل به من این حس رو می‌ده که به این راحتی‌ها خط و خش برنمی‌داره و آسیب نمی‌بینه. رابط کاربری سونی هم در بین گوشی‌های اندرویدی، رابط کاربری خوبیه؛ سبک، روون و زیبا. از نظر سخت‌افزار هم نمی‌شه ایراد خاصی به این گوشی گرفت.

من بیشتر وقتی رو که با اکسپریا XZ گذروندم باهاش مشغول عکاسی بودم. دوربین اکسپریا XZ خوبه، ولی اگر سونی دست از لجاجت برمی‌داشت قطعا می‌تونست خیلی بهتر باشه. در حالی که بهترین دوربین‌های موبایل در حال حاضر ۱۲ یا حداکثر ۱۶ مگاپیکسلی هستند، سونی هنوز روی ۲۳ مگاپیکسل پافشاری می‌کنه. جالب اینجاست که سنسور دوربین بیشتر اون گوشی‌ها رو هم خود سونی تولید کرده. واقعا چرا وقتی سونی بهترین سنسورهای دوربین رو تولید می‌کنه هنوز نتونسته مشکلات دوربین خودش رو کاملا حل کنه؟ شاید مشکل اصلی در نرم‌فزار دوربین باشه. حداقل می‌تونم بگم در عکس‌هایی که من با اکسپریا XZ گرفتم اثر پردازش بیش از حد برای کاهش نویز و بالا بردن شارپنس دیده می‌شه.

در کل به نظر من سونی اکسپریا XZ اکثر فاکتورهای یک گوشی پرچم‌دار خوب رو داره. تنها چیزی که نداره دلیل کافی برای هیجان‌زده شدنه. یادم میاد چند سال پیش یکی از دوستام که اکسپریا S داشت گوشیش رو عمودی روی میز گذاشت و به شوخی گفت یه گوشی خوب باید بتونه روی پای خودش وایسته. به محض این که اکسپریا XZ رو دیدم، ناخودآگاه یاد حرف اون دوستم افتادم. طراحی کاملا تخت لبه‌های بالا و پایین اکسپریا XZ به نظر یکم قدیمی میاد ولی شاید واقعا برای این باشه که این گوشی بتونه روی پای خودش وایسته!

F.Heshmati

فرهنگ حشمتی:

سونی اکسپریا XZ حدود ۶ ماهی دیر معرفی شد. شاید در مقایسه، این گوشی چیزی از گلکسی S7 یا HTC 10 کم نداشته باشد ولی کسی که به دنبال خرید گوشی پرچم‌دار باشد، واقعا تا الان دیگر یکی از گوشی‌های شرکت‌های تایوانی یا کره‌ای را خریده است. البته به شخصه، اگر باید بین پرچم‌داران اندرویدی انتخاب کنم، اکسپریا XZ، حتی انتخاب چهارم من هم نخواهد بود. این وسط فقط طرف‌دارهای چند ده آتشه‌ی سونی باقی می‌مانند که اصلا اهمیتی به برندهای دیگر نمی‌دهند و سونی را در همه چیز و از سالیان دور، بهترین می‌دانند.

A.Rahimi

علی رحیمی:

به‌عنوان کسی که Z5 Premium رو به‌محض ورود به بازار تهیه کردم و نه یک سونی زامبی نظر کلی خودمو درباره‌ی XZ بیان می‌کنم. راستش رو بگم از لحظه‌ی اولی که گوشی رو تو دستم گرفتم خوش‌دستیش نظرم رو جلب کرد. گوشه‌های تقریباً خمیده و صفحه‌ی ۵.۲ اینچی XZ باعث شد تا مدت زیادی بدون خستگی باهاش کار کنم. اما طراحی کلی و جنس بدنه به‌کلی ناامیدم کرد. به شکلی که هیچ میلی به عوض کردن این گوشی با Z5 جانم پیدا نکردم. اگه ندونی این گوشی کی ساخته شده و مشخصات فنی‌اش چیه احساس می‌کنی با یک گوشی میان‌رده سروکار داری. باید صادقانه این رو هم اضافه کنم که اسپیکرهای ضعیف این مدل کلی تو ذوقم زد. اصلاً به نظرم لزومی نداشت که سونی یه همچین مدلی رو با این عجله و بدون ویژگی‌های عجیب و غریبی که از یک گوشی پرچمدار انتظار میره معرفی کنه. با این‌ حال دوربین سلفی یه کم بهتر شده و تقریباً راضی‌کننده به نظر می‌رسه. در ضمن لذت دیدن ویدیو‌ تو صفحه‌ی Full HD این سونی جدید حتی به گرد پای Z5 که قابلیت پخش فرمت ۴K رو داره هم نمی‌رسه. در کل من که چیز جدید و وسوسه‌کننده‌ای تو XZ ندیدم که راضی به خریدش بشم. با این تفاسیر من به XZ میگم «خوش‌دست دوست‌نداشتنی»!

M_Zarin

محمد زرین صدف:

راستش را بگویم من اسمارت‌فون‌های سونی را همیشه دوست دارم. اکسپریا XZ هم یکی از آن‌هاست. شاید تنها ایراد عمده‌ی من به اکسپریای جدید طراحی نچسب آن باشد. لبه‌های بالا و پایین اکسپریا XZ با زبان طراحی امروز دنیای موبایل فرق دارد. من شخصا طراحی گوشی‌های سال ۲۰۱۴ سونی مثل اکسپریا Z3 را بیشتر می‌پسندم. رویکرد من شاید کمی با بقیه فرق دارد: در یادداشت‌های قبلی‌ام هم نوشته‌ام؛ من به چیزی به عنوان بهترین گوشی بازار در همه‌ی شرایط اعتقاد ندارم. اکسپریا XZ بهترین دستگاهی است که یک طرفدار سونی می‌تواند بخرد. این محصول به‌طور حتم در بین ۱۰ گوشی برتر حال حاضر بازار قرار دارد. اما دغدغه‌های اصلی من در مورد سونی و تلفن‌هایش در دو چیز خلاصه می‌شود: ۱) چرا گوشی دو سال پیش سونی نباید به جدیدترین نسخه‌ی اندروید آپدیت شود؟ ۲) چرا سهم سونی از بازار موبایل تا این حد محدود است؟ در مصاحبه‌ای که با مدیر منطقه‌ای سونی انجام دادم، سعی کردم پاسخ این سوالات را از او بگیرم. اگر وقت داشتید نگاهی به این مصاحبه‌ی ویدیویی بیندازید.

M_Sammak

محمد سماک:

در مورد Xperia XZ اولین چیزی که نظرم را جلب کرد، این بود که خیلی راحت درون دست نشست و حس درون دست خوبی به وجود ‌آورد. برای من مهم نیست که بدنه از پلاستیک است یا فلز فلان و بهمان؛ من تنها به تجربه‌ی حسی بها می‌دهم و XZ می‌تواند تجربه‌ی حسی خوبی ایجاد کند. وارد این بحث که چقدر سخت‌افزار و دوربین بهتر شده نمی‌شوم؛ چون سخت‌افزار و دوربین همه‌ی گوشی‌های تاپ باید بهترین باشد و تلاش‌های سونی هم غالبا کیفیت خوبی داشته و دارند. در این بین تنها یک سوال برایم بی‌جواب مانده: چرا مردم دنیا هنوز به میکس خوبی که در موبایل‌های سونی هست آن‌قدر که باید و شاید روی خوش نشان نمی‌دهند؟ آهای مردم دنیا! گوشی‌های سونی چه هیزم تری به شما فروخته‌اند؟ چرا با این عزیزان نازنین سر ناسازگاری دارید؟ بخدا به غیر از سامسونگ و ال‌جی و اپل و هوآوی و اچ‌تی‌سی و شیائومی و حتی زدتی‌ای و … موبایل سونی هم داریم! ببینید چه دوربین جلو و عقب خوبی دارد… حیف نیست تمام پول‌تان را بابت خرید آخرین مدل آی‌فون و گلکسی توی جوب می‌ریزید؟ واقعنی می‌گویم!

a-mirzaii

امیرحسین میرزایی:

به عنوان کسی که کم با آخرین پرچم‌دار درست و حسابی سونی ور نرفته است، دیدگاه بدی نسبت به Xperia XZ ندارم. با این حال، گوشی جدید سونی، آن طور هم که باید، چشم‌ام را نگرفته است. اینکه سونی موضع خودش را شفاف‌سازی نمی‌کند و گوشی‌اش، نه تمام و کمال مستطیل است و نه تمام و کمال گرد، کمی آزارم می‌دهد. هنوز هم طراحی لوکس و زیبای Xperia Z5 را بیشتر می‌پسندم و جنس بدنه‌ی XZ را دوست ندارم.

با این حال، چند موضوع است که نمی‌گذارد دیدگاه بدی به گوشی جدید سونی داشته باشم. با دوربین Z5 می‌توان عکس‌هایی گرفت که از هر گوشی هوشمندی بهتر است، اما فقط هر صد عکس یک بار. یعنی اینکه بخواهید یک عکس خوب با دوربین گوشی‌های اخیر سونی بگیرید، به هزار مشخصه بر می‌گردد. نرم‌افزار عکس‌برداری سونی در چند گوشی اخیر سونی، پیشرفتی نکرده است. سنسور سونی، هنوز هم بهترین است، اما نرم‌افزارش آن‌قدر بد است که نتیجه‌ی نهایی، اصلا خوب از آب در نمی‌آید. انتظار داشتم سونی از نظر نرم‌افزاری، عکاسی با دوربین‌اش را بهتر کند، اما این اتفاق نیافتاده است.

هر قدر نرم‌افزار عکاسی گوشی‌های سونی بد است، رابط کاربری و نرم‌افزار اصلی این گوشی خوب هستند. نکسوس‌ها به کنار، هیچ گوشی اندرویدی دیگری را نمی‌توانید پیدا کنید که رابط کاربری زیبا و خوب سونی را داشته باشد. فقط سری به بخش تنظیمات Xperia XZ بزنید تا بفهمید User Friendly بودن یعنی چه. امکان ندارد کاری را از Xperia XZ بخواهید و مجبور شوید به نرم‌افزاری اضافی روی بیاورید. از سیستم تنظیم رنگ صفحه‌ی نمایش گرفته تا Debug کردن بخش بخش سخت‌افزار گوشی، همه چیز به صورت پیش‌فرض در Xperia XZ پیدا می‌شود.

از نظر سخت‌افزاری هم سونی برای Xperia XZ کم نگذاشته است. سونی هنوز هم بهترین سخت‌افزار را در گوشی‌اش قرار می‌دهد. بدون اغراق می‌گویم که حسگر اثر انگشت سونی،‌ دقیق‌ترین و سریع‌ترین حسگر اثر انگشت بین گوشی‌های هوشمند است؛ آن هم در یک کلید پاور بسیار کوچک. چیپ‌ست‌ها و حافظه‌ی رم و کیفیت صفحه‌ی نمایش هم که به جای خود.

تنها موضوعی که باقی می‌ماند، ظاهر گوشی است. مثل همیشه، سونی در انتخاب رنگ‌های Xperia XZ خوب عمل کرده، اما ظاهر کلی گوشی اصلا جذاب نیست. چه دلیلی برای قرار دادن یک شیشه‌ی بزرگ روی گوشی وجود دارد، وقتی که این شیشه تا لبه‌های گوشی نمی‌آید و نصفه و نیمه رها می‌شود؟ آن تکه‌ی جدا در پشت گوشی چیست؟ اصلا چرا لبه‌های گوشی گرد است؟

اگر با ضخیم شدن پوست انگشت‌های دست‌تان در پی سوختن مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌کنم سراغ Z5 بروید که از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تفاوت چندانی با XZ ندارد اما در عین حال زیباتر است. گوشی‌های سونی، تجربه‌ی کاربری بسیار خوب و دوربینی نه چندان بد دارند. Xperia XZ هم کمی مشکل ظاهری دارد،‌ اما تمام قابلیت‌های Z5 را در خودش جای داده و دست‌تان را هم نمی‌سوزاند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۷ دیدگاه
  1. Avatar kamran

    اون افرادی که این گوشی رو خریدن لطفا راهنمایی کنن که چه رنگش از بین رنگهای طلایی و کروم بهتره خیلی راجبشو فکر کردم آخر هم به نتیجه نرسیدم که کدوم رنگش زیبا تره . ممنون میشم راهنمایی کنید . باتشکر

  2. Avatar محمد

    با سلام.با سلام. اول از اقای سماک بابت نقد سازندشون کمال تشکر رو دارم.منتا الان حدود ۸ گوشی هوشمند عوض کردم از تمامی برند ها جز برندهای چینی گوشی داشتم واقعا گوشی های سونی از لحاظ مدت زمان کارکردبسیار عالی هستن همچنین سونی از معدود شرکتهایی که وابسته نیس و تقریبا تمامی قطعات رو خودش تولید میکنه.معایبی هم داره مثلا در گوشی های میان رده گیر و هنگ خیلی زیاده و یا نویز دوربین ولی اکثر گوش های پرچمدارش کم نقص هستند گوشی اکسپریا ایکس زد در مورد رم پایین در تمامی موارد عالی هست.در کل سونی شرکتی نیس که با دو تا نقد غیر اصولی افول کنه.اپل و سامسونگم شرکتهای خوبین یکیشون به خاطر سیستم عامل قدرتمند دیگری به خاطر صفحه نمایش ولی خب بنده سونی رو ترجیح میدم چون واقعا از نظر بنده کم نقص و عالیه و به سلایق تمامی کسانی که از شرکتهای دیگر خرید میکنن احترام میزارم

  3. Avatar مهدی طارمی

    چرا دوستان محصولات ژاپنی رو تو نظراتشون میکوبن.
    از گوشی هم بگذریم،محصولات ژاپنی بهترین بودن و هستن.
    همین کمری های فرودگاه بعضی هاشون تا یه میلیون کارکرد دارن، آخ هم نگفتن.
    افتخار شرکت های خودرو سازی اینه که سیستم صوتی و تصویریشونو سونی میزنه.
    هنوزم بهترین تلویزیون ها سونی هستن و اگر اشتباه نکنم ، اولین تلویزیون ۴kرو سونی زده.
    من خودم Z3+دارم ،به جز ۲موردی که میگم، گوشی اصلا مشکلی نداره و عالیه.
    یک اینکه بغد از یکم کار کردن ، داغ میکنه که حتی میتونه دوربین رو برای چند دقیقه از دسترس خارج کنه،دوم اینکه دوربینش یکم رنگ هارو غیر واقعی نشون میده و در عکاسی با فلش در تاریکی یکم بد عمل میکنه که حتی تبلتم که هوااوی مدیا پد هستش از اون بهتره….البته فقط در همین زمینه.
    در مورد نوت سامسونگ هم بگم که گوشی واقعا محشریه که خیلی دوست داشتم بخرم،ولی این انفجار های اخیرش یکم تو ذوغم زدو بدون دلیل خاصی سامسونگ از چشمم افتاد.
    ولی کلا به تمام گوشی های اندرویدی احترام میزارم،چون کار کردن با اندروید یه چیز دیگس.از جمله ال جی و حتی هوااوی و ایسوز

    در مورد آیفون هم بگم که گوشی خوبیه ولی مشکل اینجاست که عمرا به قیمتش و محدودیتش….حداقل تو ایران….بیارزه.
    اگر ۶s قیمتی در حدود یک میلیون نیم تا دو میلیون داشت، اون موقع باز میتونست یکم به ارزشش نزدیک بشه.
    فقطم گوشیش نیست،هیچ کدوم از محصولاتش به قیمتش نمیارزه.
    All in one های hp
    لپ تاپ های ایسوز
    سیرفیس ماکروسافت
    و …..
    گزینه های بهتری نسبت به محصولات اپل هستن،که همین سیرفیس خودش یه شاهکاره.
    اپل شده یه محصول برای عکاسی جلوی آینه.????????

  4. Avatar عرفان

    آقای سماک سونی رودرک کرده واقعا !! بقیه در بهت و هیجان تبلیغات و چیزای به درد نخورن هنوز

  5. Avatar الهه

    من که ۶ ماه پیش سونی ام ۵ گرفتم دو هفته پیش کلا خاموش شد خود به خود هرجا میبرم نمیتونن درست کنن
    من عاشق گوشی های سونی ام اما تو این شرایط میترسم بازم گوشی سونی بخرم و بازم خراب بشه و مجبور بشم بندازم اشغال

    عاقا من چی بخرم 🙁

    1. Avatar پیام نصر

      اشکال گوشی شما می تواند خیلی متفاوت باشد! از یک قطع شدن جریان از باطری به دستگاه تا اشکال در صفحه نمایش و … تا حداکثر و بدبینانه ترین حالت سوختن CPU یا برد اصلی گوشی و در تمام حالات قابل تعمیر است و طبیعتاً تعویض برد اصلی گوشی هزینه سنگینی تحمیل می کند . در هر صورت اگر گوشی شما دارای گارانتی باشد، وبدون هیچ دلیلی «مانند آثار ضربه خوردن به دستگاه و…» گوشی از کار بیفتد ،شرکت گارانتی کننده موظف به تعمیر دستگاه است و بسیاری از شرکتهای معتبر نیز به راحتی این کار را می کنند.ولی اگر گارانتی ندارد یا گارانتی کننده نامعتبر است-که در بازار کم نیست از این نوع گارانتی- خوب آن موقع تقصیر از ما است که به خاطر کمی ارزان تر خریدن عملاً جنسی را خریده ایم که اصالت ندارد -قاچاق است، باشرایط نا مناسب حمل شده ، جزء کالاهای مورد دار بوده و با بسته بندی تقلبی ارائه شده و…..- و احتمالاً برای شما حالت دوم رخ داده. با این وجود اگر این نوع و مدلی که ذکر کردید نوع گارانتی دار هم داشته باشدمی توانید به شرکتهای گارانتی کننده مراجعه کنید و آنها بعضی مواقع این کار را انجام می دهند ، هر چند که قانوناً نبایدچنین کنند ! زیرا به نوعی تشویق به خرید کالاهای بدون گارانتی است! ولی اینکه گوشی را به دست هر فرد ناواردی داده باشید و چند ایراد دیگر نیز بر آن وارد کرده باشند، دیگر کار را خیلی سخت می کند.

      1. Avatar الهه

        متاسفانه موقع خرید از هرجا پرسیدم تو زنجان گفتن گوشی سونی ها گارانتی نداره منم همیونطور بدون گارانتی خریدم
        گوشیم خود به خود خاموش شد و دیگه روشن نشد تاالان ۳ جا بردم درست نتونستن بکنن
        اینه دق شده برام گوشی
        فقط یکبار که روشن کردم روشن شد اونم فقط برای ۱۰ دقیقه دوباره خاموش شد کلا

    2. Avatar امیر حسین

      سلام. به سونی ساپورت مطرح کن این مساله رو .

      1. Avatar الهه

        سلام ببخشید منظورتون کجاست؟ سایت سونی رو میگید؟

  6. Avatar سینا

    واقعا چرا سونی رو نمیخرن مردم من موندم
    به شخصه بعد از داشتن سه مدل سونی و کار کردن با بقیه گوشی ها به این نتیجه رسیدم که سونی از همه لحاظ برتره،زمانی که پرچمدارای برندای دیگه ۳g داشتن گوشی میان رده ی سونی ۴g هم داشت.کاملا در همه زمینه ها برتره ولی متاسفانه…

  7. Avatar Maryam T.M

    آقا من که فقط دوربین و سرعت خوب با ضد ضربه و ضد خش میخوام به نظر شما کدومو بگیرم خوبه تو همه ی گوشی.یه گوشی،با کیفیت معرفی میکنید؟ لطفا؟

    1. محمد سماک محمد سماک

      مدل V10 از الجی
      لینک: http://www.digikala.com/Product/DKP-102068

    2. Avatar parsa moltafet

      v10 یا v20

  8. Avatar میثم

    سالهاست متعصب سرسخت سونی هستم . چه در قدرت اصلی اون پلی استیشن از یک تا الان ۴ و چه در هر زمینه دیگری همیشه انتخاب من سونی بوده . سونی معنای دیگه ای به کیفیت میده . طرفدارای سونی طرفدارای کیفیت هستند . شاید هیچکس به اندازه تعصبی که طرفداران سونی روی این برند دارند رو نداشته باشه . میخوام بگم که طرفدار سونی ام و همیشه خواهم بود به خاطر کیفیتش به خاطر اون حس خاص بودنی که به طرف میده به خاطر سال ها نو آوری و…. به این خاطره که نظرات بعضی از دوستداران سونی رو که میخونم کاملا درکشون میکنم وقتی خودم چنین حسی به این برند دارم . این نظرات و دفاع از محصول بین طرفدارای برندها بیهودست چون هر کسی تا واقعا چیزی رو به طور کامل تجربه نکنه نمیتونه نظر بده . طرف میبینی گوشی سونی رو ورمیداره از دوستش میگیره یه دوتا منوشو میزنه میبینه و یه دو دقیقه باهاش ور میره و شب میاد میگه سونی بدرد نمیخوره ! واقعا برای من سواله با این کیفیتی که سونی ارائه میکنه چرا اینقدر مغرضانه با این برند برخورد میشه ….

  9. Avatar

    آقای فرهنگ حشمتی عزیز
    نقدتون تا حدی نامعقولانه و مقداری خنده دار بود،همین که فرمودین گالاکسی S7 و گفتین xz انتخاب چهارمتون هم نخواهد بود تعصب و ارادتتون نسبت به سامسونگ مشهود هست..

  10. Avatar

    با عرض ادب
    دوستانی که ناعادلانه طراحی خاص و دلنشین xz رو بد میدونن فکر میکنم چیز زیادی از فن طراحی صنعتی و زیبایی در طراحی نمیدونند،لطفا کارشناسانه نظر بدین،نه با تعصب و نه دشمنی،میگم دشمنی چون نقدهای نا عادلانه اینطور نشان میده..
    به عنوان یک هنرمند و طراح به جرات میگم که یکی از بهترین طراحی های سونی هست،چون همیشه تمام طراحی های کانسپب رو بررسی میکنم چه در زمینه صنعت موبایل چه در صنایع دیگر..
    در زمینه سخت افزار xz هم میتونم بگم که یک پک کاملا معقولانه و بروز هست،مشخصات سخت افزار برندهای دیگر هم مطالعه کردم و مطمئن هستم که xz یکی از بهترینهاست.
    -جنس خاص بدنه (ALKALEIDO)
    -مشخصات دوربین اصلی و دوربین جلو و قابلیتهای جدیدش و تنظیمات دستی بیشتر..
    -صفحه نمایش
    -…
    همه و همه این گوشی رو به یک گوشی خاص تبدیل کرده..
    و در پایان ، به قول منتقدان معقول هیچ چیز بی نقص نیست..(nothing is perfect)

  11. Avatar شایان

    من کاملا با نظر اقای سماک موافقم ملت گوشی به این خنیو ول میکنن میرن هفت ملیون پول یه سیب میدن، که اونم یه سیب درس حسابی نیس و یکی گازش زده خخخ

  12. Avatar علی

    سماک دمت گرم. تو با این کارت مردم ایران رو داری از گمراهی این که هی گوشی سام سونگ و با طراحی تکراری بخرند نجات دادی.
    من ی سوال دارم. چرا تو نقد و بررسی Xperia sp نگفتید اینقدر داغ میشه بخدا دارم کباب میشم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه