ترکیب‌بندی در عکاسی موبایل؛ ۱۰ نکته برای گرفتن عکس‌های بهتر

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
ترکیب بندی در عکاسی موبایل

یکی از حیاتی‌ترین عناصری که موجب ایجاد تمایز میان یک عکس معمولی با یک عکس عالی می‌شود ترکیب‌بندی است. ولی منظور ما از ترکیب‌بندی چیست؟ پیش از هر چیز ترکیب‌بندی به محل قرارگیری و ارتباط میان اشیا و عناصر مختلف در قاب یک عکس یا اثر هنری اشاره دارد. ترکیب‌بندی خوب در عکس ایجاد تعادل می‌کند. ترکیب‌بندی مناسب چشم خواننده را به داخل تصویر کشیده و آن را به سمت سوژه‌ی موردنظر هدایت می‌کند. ترکیب‌بندی خوب قادر است ساده‌ترین سوژه‌ها یا منظره‌ها را به یک شاهکار بدل کند. از سوی دیگر ترکیب‌بندی بد می‌تواند فارغ از جذابیت بالای سوژه باعث خراب شدن عکس شود. چگونه می‌توانید همواره از ترکیب‌بندی مناسب عکس‌های خود مطمئن باشید؟ با مدرسه آموزش عکاسی با موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم به بررسی ۱۰ نکته‌ی ساده در مورد ترکیب‌بندی در عکاسی بپردازیم که کمک خواهد کرد به این هدف برسید.

۱. سوژه‌ی عکس شما چیست؟

اولین گام برای رسیدن به ترکیب‌بندی مناسب این است که تصمیم بگیرید سوژه‌ی اصلی عکس شما چیست. چرا این موضوع اهمیت دارد؟ به این دلیل که هدف شما کادربندی، برجسته کردن و هدایت چشم بینندگان به‌سوی سوژه است. با شلوغ شدن بیش‌ازحد عکس چشم نمی‌تواند تشخیص دهد که باید به کجا نگاه کند. ولی اگر عکس را ساده و متعادل نگه‌دارید ترکیب‌بندی شما بسیار موثرتر و قدرتمندتر خواهد شد.

۲. از قانون یک‌سوم پیروی کنید

بهتر است قانون یک‌سوم را به‌جای قانونی سخت و محکم بیشتر به‌عنوان مجموعه‌ای از اصول راهنما در نظر بگیرید. قانون یک‌سوم می‌گوید اگر شما سوژه‌ی خود را در یکی از نقاط کلیدی کادر عکس قرار دهید قادر خواهید بود تصویری جذاب‌تر و دلپذیرتر خلق کنید. محل این نقاط کلیدی بر اساس گرید یا جدولی است که از دو خط عمودی و دو خط افقی تشکیل می‌شود. نقاط تقاطع معرف محل‌هایی هستند که سوژه باید دریکی از آن‌ها قرار داده شود. بسیاری از اپلیکیشن‌های دوربین قادر هستند خطوط این گرید را روی صفحه‌ی نمایش نشان دهند تا در ترکیب‌بندی صحنه بر اساس قانون یک‌سوم به کمک شما بیایند.

ترکیب‌بندی - قانون یک‌سوم

پس از فعال کردن گرید کافی است سوژه‌ی موردنظر خود را روی یکی از چهار نقطه‌ی تقاطع خطوط گرید قرار دهید. بلافاصله متوجه خواهید شد که ظاهر عکس نسبت به زمانی که سوژه در مرکز کادر قرار دارد بهتر می‌شود. قانون یک‌سوم تکنیکی فوق‌العاده قدرتمند است که هنگام ترکیب‌بندی عکس‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از این تکنیک احتمالا ازجمله مواردی است که می‌تواند استاندارد عکس‌های شما را به‌سرعت ارتقا بخشد.

۳. قانون یک‌سوم را فراموش کنید

یک راه دیگر برای دست‌یابی به ترکیب‌بندی جذاب قرار دادن سوژه در مرکز تصویر است. بله ما می‌دانیم که این گفته مستقیما در برابر تمام حرف‌هایی قرار می‌گیرد که چند لحظه پیش در مورد قانون یک‌سوم گفتیم؛ ولی مواقعی پیش می‌آید که این رویکرد می‌تواند به‌خوبی کار کند.

ترکیب‌بندی مرکزی

برای مثال یک عکس پرتره از فاصله‌ی نزدیک را در نظر بگیرید یا مواقعی که صحنه پس‌زمینه‌ای ساده و منظم دارد یا زمانی که خطوط راهنما نگاه بیننده را به سوژه‌ای در مرکز تصویر هدایت می‌کند. به یاد داشته باشید که بهتر است قانون یک‌سوم را به‌جای قانونی سخت و محکم بیشتر به‌عنوان مجموعه‌ای از اصول راهنما در نظر بگیرید.

۴. تصویر را متعادل کنید

تکنیک معمول دیگری که بسیاری از عکاسان در ترکیب‌بندی‌های خود به کار می‌برند متعادل کردن سوژه با عنصری دیگر در گوشه‌ی مقابل عکس است.

ترکیب‌بندی - تعادل

این تکنیک یعنی اگر شما شیئی را در گوشه‌ی راست پایین تصویر دارید می‌توانید ظاهر بصری تصویر را با قرار دادن شیئی دیگر در گوشه‌ی چپ بالا متعادل کنید.

۵. زاویه دید خود را تغییر دهید

یکی از راه‌های دیگر برای دست‌یابی به ترکیب‌بندی جذاب تغییر دادن زاویه‌ی دیدی است که از آن به عکاسی می‌پردازید. سعی کنید برخلاف کاری که بسیاری از مردم به‌طور طبیعی انجام می‌دهند به‌جای عکاسی کردن از ارتفاع عادی بدن ارتفاع خود را کم کنید. این تکنیک زمانی که در ترکیب با برخی از نکات دیگر این راهنما استفاده شود فوق‌العاده قدرتمند است.

ترکیب‌بندی - زاویه دید

زاویه دید از پایین اجازه می‌دهد سوژه‌ها را از منظری تصویر کنید که به‌طورمعمول دیده نمی‌شوند. این زاویه دید به شما فرصت می‌دهد از پیش‌زمینه‌ی تصویر بهره‌ی بیشتری ببرید و به عکس خود عمق ببخشید. راه دیگر برای تغییر زاویه‌ی دید تلاش برای تماشای جهان از ارتفاعی بالاتر است. می‌توانید گوشی خود را بالای سر برده و آن را به‌سوی پایین نشانه بروید. یا بهتر این است که به دنبال محلی بگردید که ارتفاع بیشتری دارد و شما را نسبت به سوژه در موقعیت بالاتری قرار می‌دهد. در گرفتن عکس از این دو فرد همین تکنیک استفاده شده است. سایه‌های کشیده‌ای که در تصویر دیده می‌شوند تاکید بر زاویه‌ی دید مرتفع را  بازهم بیشتر می‌کنند.

۶. از خطوط راهنما استفاده کنید

زمانی که ما از خطوط راهنما صحبت می‌کنیم به خطوطی در عکس اشاره داریم که چشم را بیشتر و بیشتر به داخل تصویر می‌کشند. این خطوط می‌توانند حاصل مسیری باشند که پیچ‌وتاب خورده و به‌سوی فاصله‌ای دور می‌خزد، می‌توانند حاصل یک جریان یا یک رودخانه باشند یا حتی ممکن است با استفاده از پرسپکتیو ایجاد شوند.

ترکیب‌بندی - خطوط راهنما

عکس بالا را در نظر بگیرید. در اینجا عکاس زاویه‌ی دیدی کم ارتفاع اتخاذ کرده تا بتواند خطوط راه‌آهن را در محل یک تقاطع به‌خوبی کادربندی کند و از خطوط این مسیر برای هدایت چشم بیننده به داخل عکس و جایی در دوردست بهره ببرد.

۷. از پیش‌زمینه بهره ببرید

استفاده از پیش‌زمینه راه خوبی است برای افزودن عمق به عکس‌هایی که با موبایل می‌گیرید. این کار کمک می‌کند چشم بیننده را از جلوی صحنه به پشت آن هدایت کنید.

ترکیب‌بندی - پیش‌زمینه

همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد یکی از راه‌های مناسب برای استفاده از پیش‌زمینه کم کردن ارتفاع زاویه‌ی دید است. در عکس بالا عکاس با استفاده از کاهش ارتفاع زاویه‌ی دید خود سبزه‌هایی را که بر لبه‌ی دیوار اسکله روییده در تصویر گنجانیده است. سوژه‌ی موردنظر قایقی است که در گوشه‌ی چپ بالا قرار دارد. سبزه‌هایی که در گوشه‌ی راست پایین دیده می‌شوند در تعادل با موقعیت قرار گرفتن قایق قرار دارند. همچنین در این عکس با استفاده از طناب برای هدایت چشم به‌سوی قایق، از چندین تکنیک به‌طور هم‌زمان برای رسیدن به عکسی متعادل استفاده شده است.

۸. سوژه‌ی خود را قاب‌بندی کنید

همیشه به دنبال یافتن راهی برای قاب‌بندی سوژه‌ی خود با اشیا دیگر پیرامون آن باشید. یک روش برای رسیدن به این هدف استفاده از کنتراست میان نواحی روشن و تاریک است.

ترکیب‌بندی - کادربندی

با استفاده از نور و سایه می‌توانید سوژه‌ی خود را شبیه عکسی که در بالا می‌بینید به‌صورت سیلوئتی در میان یک قاب روشن تصویر کنید. در این عکس ساختمان‌های بلند سایه‌ی جذابی فراهم کرده‌اند که با پشتیبانی بازتاب نور خورشید از سطح ساختمان واقع در پس‌زمینه به شکلی زیبا پیکره‌ی منفرد یک انسان را در حال گذر از خیابان احاطه کرده است. این عکس همچنین با قرار دادن سوژه در گوشه‌ی راست پایین تصویر از قانون یک‌سوم برای رسیدن به تصویری بسیار قدرتمند بهره می‌گیرد.

۹. از کادرهای بسته استفاده کنید

گاه می‌توانید با نزدیک شدن کامل به سوژه عکس‌های موبایلی جذابی بگیرید. این کار تمام عوامل احتمالی حواس‌پرتی را از تصویر حذف کرده و اجازه می‌دهد منحصرا روی سوژه‌ی موردنظر تمرکز کنید. این رویکرد به عکس شما ظاهر و حسی صمیمانه‌تر می‌بخشد و گاه می‌تواند منجر به خلق عکس‌هایی آبستره (انتزاعی) یا پرتره‌هایی قدرتمند شود.

ترکیب‌بندی - کادر بسته

البته توجه کنید که لنز نسبتا واید گوشی موبایل اجزای صورت را در فواصل خیلی نزدیک بهم می‌ریزد؛ پس بهتر است در مورد عکس‌های پرتره از برش دادن عکس پس از عکاسی برای بسته‌تر کردن کادر استفاده کنید.

۱۰. از فضای منفی بهره ببرید

در تضاد با نزدیک شدن به سوژه همچنین می‌توانید با دور رفتن و استفاده از فضای منفی (خالی) زیاد در اطراف سوژه هم به نتایج جالبی برسید. منظور ما این است که فضای اطراف سوژه را ساده و خلوت نگه‌دارید. با این کار سوژه به شکلی منفرد درآمده و چشم را به‌سرعت به‌سوی خود خواهد کشید.

ترکیب‌بندی - فضای منفی

هنگام استفاده از این تکنیک هم می‌توانید از ترکیب نکات دیگری که گفته شد برای رسیدن به عکسی شگفت‌انگیز استفاده کنید.

همین امروز تمرین ترکیب‌بندی در عکاسی را شروع کنید

دفعه‌ی بعدی که تصمیم به عکاسی با موبایل گرفتید این نکات ساده‌ی ترکیب‌بندی را در ذهن داشته باشید و مطمئن باشید شاهد پیشرفتی چشمگیر در عکس‌های خود خواهید بود. هرگاه ممکن بود تعدادی از این تکنیک‌ها را باهم ترکیب کنید و ببینید چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. بنا بر تجربه ما معتقدیم که رسیدن به درکی خوب از قواعد ترکیب‌بندی و نحوه‌ی به کار بردن آن‌ها یکی از مهم‌ترین درس‌هایی است که یک عکاس موبایل باید فرابگیرد. فراگرفتن این درس به‌واقع می‌تواند عکاسی شما را ارتقا داده و آن را به مرحله‌ای بالاتر وارد کند.

منبع: Mobiography

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar Hossein

    نکات خوب و قابل توجهی بود . ممنون

  2. Avatar سینا

    استفاده بردیم… مرسی.

  3. Avatar Star

    خیلی کاربردی بود مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه