تفاوت نمایشگر Full HD و QHD چقدر به چشم می‌آید؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
نمایشگر QHD

در سال ۲۰۲۰، تعبیه نمایشگر QHD در گوشی‌های هوشمند رده‌بالا و پرچم‌دار تقریبا به یک استاندارد بدل شده است. نمایشگر QHD نسبت به Full HD طبعاً رزولوشن بالاتری دارد و می‌تواند محتواهای مختلف را با جذابیت بیشتری نمایش دهد. اما در این میان، آیا واقعا کاربران معمولی تفاوت بین آن‌ها را می‌توانند تشخیص دهند؟ باید خاطرنشان کنیم که گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای مبتنی بر رزولوشن پایین‌تر نه‌تنها ارزان‌تر هستند، بلکه از لحاظ عملکرد و عمر باتری هم حرف بیشتری برای گفتن دارند.

سایت Android Authority برای بررسی این موضوع آزمایش محدودی را انجام داده است. برای این کار، از ۱۰ کاربر بین سن ۱۶ تا ۳۰ سال دعوت شده تا با استفاده از دو گوشی مجهز به نمایشگر QHD و Full HD، نمونه شفاف‌تر را تعیین کنند.

جزئیات آزمایش

نمایشگر QHD

برای انجام این آزمایش، از دو گوشی وان‌پلاس ۷ پرو و وان‌پلاس ۷T پرو استفاده شده که رزولوشن نمایشگر گوشی اول بر روی Full HD و نمایشگر گوشی دوم بر روی رزولوشن QHD تنظیم شده است. این دو گوشی با وجود اینکه از لحاظ سخت‌افزاری تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند، ولی هر دو از نمایشگر اولد ۶.۶۷ اینچی با رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ بهره می‌برند. در ضمن در این آزمایش، روشنایی هر دو نمایشگر بر روی ۱۰۰ درصد قرار گرفته تا این موضوع در تصمیم‌گیری کاربران تأثیرگذار نباشد.

هرکدام از کاربران، به مدت ۹۰ ثانیه از هر گوشی استفاده کردند و سپس از آن‌ها پرسیده شده که کدام‌یک از این دو گوشی از نمایشگر شفاف‌تری بهره می‌برد. تمام شرکت‌کننده‌ها بیش از دو سال است که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و دو نفر از آن‌ها خود را تا حدی خوره تکنولوژی می‌دانند ولی باقی افراد صرفاً کاربران معمولی به شمار می‌روند. در ضمن قبل از آزمایش به تمام این افراد گفته شده بود که یکی از گوشی‌ها از نمایشگر شفاف‌تری استفاده می‌کند.

نتایج بررسی

در کمال تعجب، فقط ۵۰ درصد این افراد نمایشگر شفاف‌تر را به درستی حدس زدند و طبیعتا ۵۰ درصد دیگر جواب نادرستی ارائه دادند. لغت «حدس» را از این بابت به کار می‌بریم زیرا در پاسخ برخی افراد تا حدی تردید و عدم قطعیت دیده شده است. برخی از کاربران هم با قاطعیت زیادی اعلام کردند که نمایشگر Full HD نمایشگر شفاف‌تری محسوب می‌شود.

مزایای نمایشگر Full HD

گوشی هوشمند

با توجه به همین آزمایش محدود و عدم دستیابی به تشخیص صحیح گسترده و البته معایب نمایشگر QHD در برابر Full HD، باید این سؤال را مطرح کنیم که آیا ما واقعا به نمایشگرهای QHD نیاز داریم؟

در همین زمینه باید به گوشی‌های وان‌پلاس اشاره کنیم که قابلیت Auto Switch به صورت پیش‌فرض در این گوشی‌ها فعال شده و رزولوشن بین Full HD و QHD با توجه به محتوای موردنظر انتخاب می‌شود. همچنین رزولوشن گوشی‌های سامسونگ طی چند سال گذشته به صورت پیش‌فرض در سطح Full HD تنظیم شده است.

بر اساس برخی بررسی‌های صورت گرفته، بهره‌گیری از نمایشگر Full HD در برابر QHD می‌تواند عمر باتری را حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهد. اگرچه تنظیم رزولوشن نمایشگر و کاهش آن احتمالا نمی‌تواند همین نتیجه را به همراه داشته باشد، ولی در هر صورت نمی‌توان تأثیر این اقدام را کتمان کرد.

علاوه بر این باید به موضوع عملکرد هم اشاره کنیم. با توجه به اینکه گوشی‌های بیشتری به سمت بهره‌گیری از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز گام برمی‌دارند، این سرعت با رزولوشن بالاتر، فشار بیشتری بر تراشه وارد می‌کند. اما با کاهش رزولوشن، می‌توان فشار مربوط به تراشه را کاهش داد که این موضوع علاوه بر مزایای کلی، از لحاظ بهبود عمر باتری هم تأثیر زیادی دارد.

نمایشگر QHD در برابر Full HD؛ نتیجه نهایی

مقایسه نمایشگر گوشی

همان‌طور که گفتیم، این آزمایش سایت Android Authority بسیار محدود است ولی در نهایت می‌توانیم بگوییم که اشتیاق زیاد به بهره‌گیری از نمایشگرهای QHD بیشتر از اینکه یک نیاز باشد، یک خواسته به حساب می‌آید. خواسته‌ای که چه بخواهیم و چه نخواهیم، معایبی به همراه دارد و عمر باتری را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در هر صورت شرکت‌هایی مانند سامسونگ و وان‌پلاس تا اطلاع ثانوی گوشی‌های پرچم‌دار خود را با نمایشگرهای QHD عرضه می‌کنند ولی در عین حال با بهره‌گیری از ترفندهای نرم‌افزاری تلاش می‌کنند که تعادل بین رزولوشن بالا و عمر باتری مناسب را برای کاربران به ارمغان بیاورند.

شما در مورد نمایشگرهای QHD چه فکر می‌کنید؟ آیا رزولوشن را به عمر باتری بیشتر ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar امیرمهدی شیخ

    مثلاً توی s8 یه فیلم full hd پخش کنید در حالتی که رزولوشن گوشی روی qhd+ باشه کاملا میتونید ببینید چقدر تفاوت داره ..انگار کیفیت فیلم ۱۰۸۰ نیست واین بخاطر رزولوشن صفحه هست اگر صفحه نمایش hdr باشه که توی s8 هست تفاوت ها کاملا واضح هست …
    شاید نتوانسته باشم منظورم رو برسونم 🙂

  2. Avatar حسین

    در یک مقایسه که من گوشی خودم A50 رو با S10 دوستم مقایسه کردم در نمایش یک ویدیوی باکیفیت از یوتیوب ، وقتی در کنار ها می‌گرفتی ، برتری نمایشگر S10 و شفافیت اش کاملا قابل درک بود
    اما در استفاده روزانه از گوشی A50 صفحه نمایش واقعا چیزی کم نداره و احساس کمبودی در نمایش رنگ ها و شفافیت نمایشگر نمیکنی ،
    منتهی چون S10 پرچمدار هست علیرغم رزولوشن بالا فاکتور های دیگه ام مثل قابلیت HDR هم در کیفیت نمایشگر تاثیر داره

    1. Avatar مرتضی

      اینکه بعضیا میگن تو یوتوب دیدم کیفیت صفحه‌ی اس۱۰ بهتر بود باید ازشون پرسید شما یوتوب رو تو گوشی خودتون دیدید یا تو یه نمایشگر دیگه؟! یاد تبلیغ تلویزیون سامسونگ افتادم که بابام داشت تو تلویزیون الجی خودمون می‌دید و می‌گفت عجب کیفیتی داره! گفتم بابا جان این کیفیت رو داری تو تلویزیون خودت می‌بینی! و در جواب نویسنده باید بگم که گوشی های UHD برای استفاده بهتر و باکیفیت تر از عینک های VR ساخته شده.

      1. Avatar حسین

        دوست عزیز یک ویدیو مشترک با کیفیت ۱۰۸۰ رو با دو گوشی a50 و s10 از یوتیوب پخش کردیم همزمان . برای مقایسع نمایشگر گوشی

      2. Avatar saeid_biologist

        پدرها گلند! دنیاشون سادست همه چی رو زود باور می‌کنند

    2. Avatar محمد

      دوست عزیز صفحه نمایش a50 سوپر امولده با کیفیت full HD
      ولی a10 داینامیک امولد هست با کیفیت QHD
      معلومه که کیفیت s10 بهتر باشه
      ولی سفحه نمایش a50 تکه و نیاز آدم رو برطرف میکته بازتاب رنگ خوبی رو داره
      و گسبت به صفحه نمایش ips سَره

  3. Avatar امیررضا

    توی مقاله نبرد بر سر افزایش رفرش ریت تا چه زمانی ادامه داره؟ به این سوال جواب داده الان که من دارم میبینم سمت چپ صفحه هم هستش

  4. Avatar saeid_biologist

    خیلی ممنونم. یک مقاله هم بنویسید که آیا رفرش ریت ۶۰ با ۱۲۰ برای چشم ما قابل تشخیصه؟

    1. Avatar حسین

      نیاز به مقاله نداره، با یک سرچ ساده میتونید فیلم مقایسه این دو حالت رو ببینید و متوجه بشید ، تازه نرخ ۶۰ با ۹۰ تفاوت شون قابل درک بود چه برسه به نرخ های ۶۰ با ۱۲۰

      1. Avatar saeid_biologist

        سلام. خیلی ممنونم از جوابتون. آخه من این سوالو بخاطر این مطرح کردم که خودم ایکس باکس one x خریدم که بازیها رو در حالت ۱۰۸۰ به صورت ۶۰ فریم میاره ولی اصلا تفاوتی با one s که بازیها رو ۳۰ فریم میاورد تشخیص نمی‌دم. می‌خواستم ببینم شاید تفاوت صفحه نمایش ۶۰ هرتز هم با ۱۲۰ هرتز اینجوری باشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه