تغییر روند گوشی‌های موبایل به کالاهای لوکس

۱۹ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه حتی برترین گوشی‌های موبایل با وجود بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز، قیمتی معادل یک ساعت آنالوگ معمولی دارند؟ مواد اولیه‌ی اعلا؟ کیفیت ساخت عالی؟ طراحی زیبا؟ برند معتبر؟ بله، دقیقا همین موارد است که باعث می‌شود تا یک ساعت آنالوگ معمولی، قیمتی مشابه و حتی بیشتر از یک گوشی رده بالا داشته باشد.

حالا که یکی دو سالی است فناوری‌های صفحه‌نمایش، دوربین و پردازنده در گوشی‌ها، تقریبا به حد کمال خود رسیده‌اند، طراحان این محصولات دوست داشتنی به این فکر افتاده‌اند تا فاکتور «لوکس بودن» را برای فروش مدل‌های رده بالا یا به اصطلاح «پرچم‌دار» (Flagship) خود به کار ببرند. اگر نگاهی به گوشی‌های برتر معرفی شده در یک سال گذشته بیندازید، اصطلاحاتی مانند «بدنه‌ی تماما فلزی»، «یاقوت کبود برای لنز دوربین»، «چرم طبیعی»، «شیشه‌ی ضد خش» و «فلز استفاده شده در صنایع خودرو/فضا» را زیاد خواهید دید.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های موبایل متوجه شده‌اند که «احساس در دست گرفتن گوشی» (Feeling)، می‌تواند به دلیلی عامه‌پسند برای فروش بیشتر محصولات رده بالا و حتی افزایش قیمتشان نسبت به محصولات سال گذشته مبدل شود. برای مثال نگاهی به شرکت ال‌جی می‌اندازیم؛ مدل G4 که امسال به عنوان برترین گوشی این شرکت معرفی شد، از تراشه‌ی Qualcomm Snapdragon 808 استفاده می‌کند که از لحاظ قدرت پردازشی، مدل رده متوسطی به حساب می‌آید. به علاوه، تغییر چندانی در عملکرد باتری، دقت و سایز صفحه نمایش، عملکرد سیستم صوتی و امکانات نرم‌افزاری گوشی رخ نداده است. اما ال‌جی راه دیگری برای معرفی و فروش G4 پیدا کرد و بر روی قاب پشتیش، یک لایه چرم طبیعی اعلا و درجه یک قرار دارد. همین موضوع باعث شد تا ناگهان تمامی کاستی‌هایش نادیده گرفته شود و آن را به راحتی به عنوان یکی بهترین گوشی‌های بازار قبول کنیم.

تمامی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های موبایل از همین روند پیروی می‌کنند. اپل، موتورولا، سونی و HTC را می‌توان به عنوان آغازگران این روند دانست. مدل‌های برتر این شرکت‌ها یعنی آیفون ۶، موتو اکس، اکسپریا زد۳ پلاس و وان ام۹ همگی از بهترین و اعلاترین مواد اولیه (آلومینیوم، شیشه، چوب بامبو، …) ساخته شده‌اند. حال این روند دیگر جهانی شده. شرکت‌های چینی هم که چند سال بیشتر از ورودشان به صنعت گوشی‌های موبایل نمی‌گذرد، از همین روند پیروی می‌کنند.

اما حال که دیگر آلومینیوم و شیشه اشباع شده‌اند، چه نوع مواد اولیه‌ای مرسوم خواهند شد؟ چگونه شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های موبایل، قرار است «لوکس» بودن محصولاتشان را نشان دهند؟ شاید راه حل این موضوع را بتوان در استفاده از مواد اولیه‌ی جدید و متفاوت دانست. ممکن است از این به بعد با گوشی‌هایی لوکستر، اعلاتر و البته، گران‌قیمت‌تر روبه‌رو شویم. احتمالا پاسخ این سوال را در کنفرانس جهانی موبایل امسال (MWC 2016) که اسفندماه برگزار خواهد شد، پیدا خواهیم کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar hasanjun

    کاملا موافقم. من بیشتر نگران محیط زیست ام چوب بامبو یکی از کم رشد ترین چوب هاست و همچنین فلزها و شیشه هایی که در ساخت گوشی استفاده میشوند .نمیدونم جاه طلبی و لوکس گرایی انسان تا کی ادامه دارد .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه