تمرین ناسا برای آمادگی در برابر برخورد سیارک به زمین

۱ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
برخورد سیارک به زمین

هفته‌ی آینده آمادگی ناسا در برابر خطر برخورد سیارک به زمین در جریان یک شبیه‌سازی سنجیده خواهد شد. برخورد سیارک به زمین از بزرگ‌ترین خطرات طبیعی است که بشر را تهدید می‌کند و سازمان‌های فضایی مختلف در تلاش هستند تا راه‌هایی برای مقابله با این خطر پیدا کنند.

برنامه‌ی پیش روی ناسا بر اساس سناریویی فرضی انجام خواهد شد که متخصصان سیارکی ناسا آن را طراحی کرده‌اند. در این سناریو احتمال خطر برخورد سیارک به زمین در سال ۲۰۲۷ وجود دارد. متخصصان رشته‌های مختلف در جریان این تمرین درباره‌ی مقابله با خطرات این برخورد فرضی بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف ناسا، سازمان‌های فضایی دیگر و دولت‌ها در چنین مسائلی اهمیت بسیار زیادی دارد. از یک سو این دانشمندان هستند که باید مناطق درگیر و روش‌های رویارویی با خطر را شناسایی کنند و از سویی دیگر دولت‌ها باید با مدیریت بحران خطر را کنترل کنند. برگزاری چنین تمرین‌هایی کمک می‌کند تا ناسا برای حوادث احتمالی واقعی آماده شود.

این تمرین در جریان کنفرانس دفاع سیاره‌ای که در مریلند آمریکا برگزار می‌شود انجام خواهد شد. در این کنفرانس و در طول یک هفته متخصصان سیارک، کارکنان مدیریت شرایط اضطراری و بخش‌های دیگر اطلاعاتی درباره‌ی خطر فرضی دریافت و تلاش خواهند کرد تا راه‌های مقابله با آن را بررسی کنند.

اطلاعات اولیه‌‌ای که این تیم کار را با آن شروع می‌کند پیش از این منتشر شده است. در این سناریو فرضی سیارک ۲۰۱۹PDC در فروردین سال ۱۳۹۸ برای اولین بار رصد می‌شود. مدار این سیارک به دور خورشید به گونه‌ای است که سیارک از فاصله‌ی ۰/۰۵ واحد نجومی (هر واحد نجومی معادل فاصله‌ی زمین تا خورشید است) مدار زمین گذر می‌کند. در مرحله‌ی بعد و با بررسی‌های ناسا و آژانس فضایی اروپا روی مدار این سیارک مشخص می‌شود که این سنگ آسمانی احتمالا در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۶ در مسیر زمین قرار می‌گیرد و ممکن است به سیاره‌ی ما برخورد کند. یعنی درست هشت سال پس از روز آغاز کنفرانس.

متخصصان با در دست داشتن این اطلاعات کار خود را آغاز خواهند کرد و در جریان کنفرانس اطلاعات بیشتری را دریافت خواهند کرد. روند رو در رو شدن با این تهدید فرضی و تجربیات حاصل از آن فرصت ارزشمندی است تا متخصصان توانایی‌های خود را برای مواجهه با تهدیدهای واقعی که ممکن است در آینده با آن مواجه شویم محک بزنند.

عکس کاور: گودالی بزرگ که بر اثر برخورد یک سیارک به زمین در ۵۰ هزار سال پیش شکل گرفته است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه