تنظیمات دستی (Manual Controls)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تنظیمات دستی

در بخش‌های قبلی این مقاله‌ی دنباله‌دار با موضوع انتخاب گوشی موبایل مناسب عکاسی به عوامل سخت‌افزاری مهمی نظیر  مگاپیکسل، اندازه‌ی دیافراگم، تکنولوژی فوکوس خودکار، واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال پرداختیم. در این بخش قصد داریم به عامل دیگری بپردازیم که بیشتر جنبه‌ی نرم‌افزاری دارد: تنظیمات دستی. پس با مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم به بررسی میزان اهمیت تنظیمات دستی در عکاسی موبایل بپردازیم.

اغلب اوقات فرض بر این بوده است که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دوربین‌های موبایل با برادران بزرگ‌تر DSLR به امکان کنترل دستی تنظیماتی نظیر سرعت شاتر، حساسیت سنسور (ISO)، تراز سفیدی، فوکوس و دیافراگم برمی‌گردد. همان‌طور که در بررسی اندازه‌ی دیافراگم گفته شد به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری هنوز راه‌حلی عملی برای تنظیم میزان باز و بستگی دیافراگم در گوشی‌های موبایل وجود ندارد؛ بنابراین فعلا امکان تنظیم دستی آن را هم باید فراموش کنیم. ولی در سال‌های اخیر بعضی از تولیدکنندگان موبایل اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوشی‌های خود را به مجموعه‌ی کاملی از سایر تنظیمات دستی مجهز کرده‌اند. سوال این است که امکان کنترل دستی تنظیمات واقعا تا چه اندازه در عکاسی موبایل اهمیت دارد؟

تنظیمات دستی لومیا

تنظیمات دستی در عکاسی موبایل می‌تواند به گرفتن عکس‌های بهتر کمک کند

بدون شک در اختیار داشتن کنترل بیشتر در عکاسی همواره امکان خوبی است و می‌تواند به گرفتن عکس‌های بهتر کمک زیادی بکند. ولی نکته این است که قدرت اصلی عکاسی موبایل در امکان تنظیمات دستی نیست. حتی زمانی که عکاسان حرفه‌ای اولین بار دوربین‌های فوق پیشرفته‌ی خود را کنار گذاشته و به عکاسی با آیفون پرداختند، قطعا این کار را به دلیل امکان تنظیمات دستی بهتر نکردند. چه‌بسا برای برخی از عکاسان و در برخی از شرایط دوربینی که بتواند به‌سرعت و بدون نیاز به تنظیمات دست‌وپا گیر لحظه‌ای حساس یا گذرا را ثبت کند کارایی بیشتری داشته باشد.

رابط کاربری دوربین آیفون

دوربین آیفون به دلیل رابط کاربری ساده طرفداران زیادی پیدا کرده است

درهرحال عکاسان موبایل مختلف با سبک‌ها، سلیقه‌ها و روش‌های متفاوتی وجود دارند. هر عکاس موبایل ممکن است دلایل خاص خود را برای استفاده  کردن یا نکردن از تنظیمات دستی داشته باشد. ولی اگر در زمینه‌ی عکاسی تازه‌کار هستید احتمالا ساده و آسان بودن رابط کاربری اپلیکیشن دوربین برای شما فایده‌ی بیشتری خواهد داشت؛ چراکه اجازه می‌دهد بدون درگیر شدن با تنظیمات فنی پیچیده روی مفاهیم و مبانی پایه‌ای نظیر ترکیب‌بندی، کادربندی و زاویه‌ی دید تمرکز کنید و نگاه عکاسانه‌ی خود را بهتر پرورش دهید. به‌احتمال‌زیاد در ابتدای راه با این روش به نتایج بهتری خواهید رسید و انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی عکاسی پیدا خواهید کرد.

آیفون در برابر DSLR

گوشی‌های هوشمند قرار نیست جایگزین دوربین‌های DSLR باشند

فراموش نکنید که گوشی‌های هوشمند هرچقدر هم که تنظیمات دستی زیادی داشته باشند نمی‌توانند جایگزین دوربین‌های DSLR شوند. بنابراین برخلاف نظر برخی که معتقد هستند اضافه شدن تنظیمات دستی می‌تواند عکاسی موبایل را به عکاسی DSLR نزدیک کرده و نظر عکاسان حرفه‌ای بیشتری را به عکاسی موبایل جلب کند ما معتقدیم که اتفاقا این تفاوت دوربین گوشی موبایل با دوربین‌های DSLR است که باعث می‌شود حرفه‌ای‌ها به استفاده از آن روی بیاورند. اساسا قرار نیست عکاسی موبایل جایگزین عکاسی با دوربین‌های DSLR شود!

در بخش بعدی به بررسی اهمیت امکان عکاسی RAW در عکاسی موبایل خواهیم پرداخت. می‌توانید از لینک‌های زیر بخش‌های دیگر مقاله‌ی دنباله‌دار ما را هم بخوانید:

مگاپیکسل، اندازه‌ی سنسور و اندازه‌ی پیکسل؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

اندازه‌ی دیافراگم (F-Number)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

تکنولوژی فوکوس خودکار (Autofocus)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

عکاسی RAW؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

صفحه نمایش؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

فلش، حافظه‌ی داخلی و باتری؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. e

    چرا تنظیمات دست و پا گیر؟!
    وقتی یه دوربین تمااااام آپشن های حرفه ای و به قول شما دست و پا گیر رو هم داشته باشه، در کنار اون یه حالت اتوماتیک رو هم داره!

  2. بابک جدی

    با سلام و تشکر از بخش مدرسه عکاسی
    لطفا وقتی طرح سوال می کنید که تنظیمات دستی کدام گوشی موبایل مناسب است؟ بگید کدوم که بدونیم چون اینجوری طرح سوالتون بی فایدست و در واقع وقتی به انتهای مطلب میرسیم میبینیم که تیتر مقاله و خود مقاله ربطی به یکدیگر ندارن
    این قظیه توی ۲.۳ تا مقاله قبلی هم صدق میکنه
    تکنولوژی فوکوس خودکار (Autofocus)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟
    اندازه‌ی دیافراگم (F-Number)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟
    ممنون از زحماتی که میکشین تا بیشتر و بیشتر مردم با عکاسیه درست و اصولی اشنا شن

    1. سلام دوست عزیز. ابتدا از این که مطالب مدرسه عکاسی موبایل رو پیگیری می‌کنید و لطفی که به ما دارید متشکرم. در مورد نقد شما لازم است متذکر بشوم که هدف ما در این مجموعه مقالات توانمند کردن افراد در انتخاب صحیح بر اساس نیاز، سبک عکاسی، سطح مهارت و سلیقه‌ی خودشونه. بله می‌شود بر اساس یک سری معیار فهرستی از گوشی‌های موبایل تهیه و معرفی کرد ولی ما معتقدیم هیچ گوشی یا تکنولوژی واحدی وجود ندارد که برای همگان به یک میزان مناسب باشد. اگر شما تمام این بخش‌هایی رو که گفتید با توجه به این رویکرد مطالعه کنید متوجه خواهید شد که ما اطلاعات کافی رو در اختیار شما قرار دادیم تا خودتون به جواب سوال برسید. ما تلاش داریم به‌جای ماهی گرفتن، ماهی‌گیری رو آموزش بدیم.

  3. ...

    واقعا میخوام بدونم چرا اساسا قرار نیست عکاسی موبایل جایگزین عکاسی با دوربین‌های DSLR شود؟

    1. سجاد

      شما یه بار با یه DSLR عکاسی کن یه بار هم با موبایل ، بعد دلیلش رو میفهمی!

      1. مهران

        کاملا موافقم

    2. شایان

      چون جوابشو گفتن! لنز های روی گوشی ها خیلی کوچیک هستن.برا مثلا شرکت سونی یا نیکون دوربین هایی دارن که تا چندین برابر زوم میکنن بدون افت کیفیت(سونی با پنجاه برابر زوم بدون اف کیفیت توی دوربین های دستی و کامپکت فعلا اوله).یا میتونن روی یه سوژه به نحوی فوکس کنن که گوشی های ما نمیتونن.حالا هر چی نزدیکتر باشن ..مثلا جی ۴ یا اس ۷ یا زد ۵،اینا دوربین های عالی ای دارن.ولی بازم هیچی نمیتونه جای دوربین های DSLR رو بگیره…

      1. سجاد

        بله، و همین طور سنسور تصویرشون خیلی کوچیک تره ، که آقای چینه کش هم تو بخش های قبلی اشاره کرده بودن.
        برای همین DSLR ها میتونن عمق تصویر کم تری رو ایجاد کنن به خاطر بزرگ بودن سنسور تصویرشون.

      2. AHMAD

        به نظر من که مهم ترین تفاوت DSLR ها و دوربین های موبایلی دیافراگم هست و اینکه اندازه دیافراگم در دوربین موبایل ثابته

      3. علی

        البته تو گوشیای جدید و مناسب عکاسی دیافراگم قابل تنظیمه …

  4. نمیدونم

    به نظر من که برنامه ی لومیا کمرا رابط کاربریش راحت تره

  5. شایان

    خداوکیلی بهترین تنظیمات دستی اول جی ۴،بعد زد ۵،دو تاشون هم ساده و کاربردی ان…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه