جد زرافه‌های امروزی احتمالا سنگین‌ترین نشخوار کننده‌ی زمین بوده است

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
زرافه

محققان پی برده‌اند سنگین‌ترین پستاندار نشخوارکننده‌ای که در زمین می‌زیسته جد زرافه‌های امروزی بوده که گردن کوتاهی داشته و ۱۰ هزار سال پیش منقرض شده است.

اخیرا فسیل‌های بیشتری از یک پستاندار منقرض شده که ابتدا در سال ۱۸۳۶ کشف شده بود، پیدا شده است. این موجود ۲٫۶ میلیون سال قبل در دامنه‌های رشته کوه‌های هیمالیا می‌زیسته. فسیل‌شناسان در ابتدا فکر می‌کردند موجود کشف شده، به خانواده‌ی نشخوارکنندگان امروزی مثل گوسفند، بز و زرافه تعلق داشته، با این تفاوت که تقریبا هم‌اندازه‌ی فیل بوده است. هرچند که براساس یک مطالعه‌ی جدیدتر، اندازه‌ی این جاندار بسیار کمتر بود.

مدل سه بعدی

محققان در ابتدا یک الگوی کامپیوتری سه بعدی از استخوان‌های S.giganteum گرفتند. سپس، از تنه و لگن خاصره‌ی یک زرافه‌ی امروزی الگوبرداری کرده و نسخه‌ی بزرگ‌تر شده‌ی آن را به مدلی که از استخوان‌های فسیل تهیه کرده‌ بودند، اضافه کردند. محققان متوجه شدند که بدن تمام هم‌خانواده‌های منقرض شده‌ی زرافه‌ها، شبیه به هم است. سپس، استخوان‌ها را با گوشت پوشاندند و حجم موجود را اندازه‌گیری کردند.

این تیم تحقیقاتی در آخر برآورد کردند که وزن S. giganteum اندکی کمتر از ۱۲۵۰ کیلوگرم بود. این وزن یک پنجم وزن یک فیل بزرگ آفریقایی است. اما ۵ درصد بیشتر از وزن یک زرافه‌ی معمولی است؛ جانداری که در عصر حاضر بزرگ‌ترین نشخوارکننده به حساب می‌آید. البته محققان در برآوردشان وزن شاخ‌های بزرگ S. giganteum را در نظر نگرفته‌اند. این شاخ‌های بزرگ را فقط گونه‌ها‌ی مذکر S. giganteum داشتند.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. مرد عرب

    🙂

  2. مصطفی پناهی

    ممنون از مطالب مفیدتون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه