رییس ناسا جزئیاتی جدید از برنامه آرتمیس را اعلام کرد

۵ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
برنامه آرتمیس

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، در یکی از سخنرانی‌های کنگره بین‌المللی فضانوردی جزئیاتی جدید از برنامه آرتمیس را اعلام کرد. برنامه‌ای که در جریان آن انسان دوباره بر سطح ماه قدم خواهد گذاشت.

او در بخشی از سخنانش گفت که ناسا در این راه تنها نیست و سازمان‌های فضایی کشورهای دیگر و شرکت‌های خصوصی پرشماری در این مسیر با ناسا همکاری خواهند کرد. به این ترتیب برنامه آرتمیس را می‌توان یک برنامه بین‌المللی دانست که با مشارکت سازمان‌های فضایی دولتی و خصوصی مختلفی انجام خواهد شد.

مدیر ناسا در بخش دیگری از سخنانش گفت که احتمال دارد هر دو فضانورد حاضر در ماموریت آرتمیس ۳، که قرار است در آن فرود بر سطح ماه انجام شود، از میان بانوان فضانورد انتخاب شوند. البته هنوز فضانوردان این ماموریت انتخاب نشده‌اند، با این حال به گفته‌ی مدیر ناسا فضانوردان زن زیادی در ناسا حضور دارند که ممکن است هر دو فضانورد حاضر در ماموریت آرتمیس ۳ از میان آنان انتخاب شوند.

طبق گفته برایدنستاین اولین فضانوردانی که در برنامه آرتمیس بر ماه قدم خواهند گذاشت آمریکایی خواهند بود. اما به طور کلی این برنامه یک پروژه‌ی بزرگ بین‌المللی خواهد بود. سازمان فضایی اروپا (ESA) و کانادا پیش از این برای همکاری با ناسا اعلام آمادگی کرده‌اند و مذاکراتی نیز با کشور‌های دیگر، همچون ژاپن، انجام شده است.

برایدنستاین در جریان سخنرانی خود با سوالی مهم از طرف یکی از افراد حاضر در سالن مواجه شد: دلیل انتخاب سال ۲۰۲۴ برای فرود دوباره‌ی انسان بر سطح ماه چیست و اگر ناسا نتواند در این سال ماموریت را انجام دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، در حال سخنرانی در کنگره بین‌المللی فضانوردی.

این سوال مهمی است که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد. پیش از این ناسا اعلام کرده بود که بازگشت انسان به ماه در سال ۲۰۲۸ اتفاق خواهد افتاد. سال گذشته اما دولت دونالد ترامپ از ناسا خواست تا برنامه‌ی فضایی برای فرود انسان بر سطح ماه را در سال ۲۰۲۴ اجرایی کند. یعنی درست آخرین سال حضور ترامپ در کاخ سفید،‌ البته در صورت انتخاب مجدد او در انتخابات سال ۲۰۲۰.

پاسخ برایدنستاین به این سوال اما تا حدودی قانع‌کننده بود. او نگاهی به برنامه‌های فضایی پیشین دولت آمریکا انداخت و نتیجه گرفت تغییر و تحولات سیاسی در اجرایی شدن چنین برنامه‌هایی نقشی جدی دارد.

او به طرح پیشنهادی بوش پدر اشاره کرد که در سال ۱۹۸۹، یعنی بیستمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۱، ارائه شد و قرار بود در آن فضانوردان آمریکایی بار دیگر به ماه سفر کنند. برنامه ناسا اما بسیار پرهزینه و زمان‌بر بود و این پروژه در نهایت لغو شد. بوش پسر نیز طرح مشابهی را در سال ۲۰۰۴ ارائه کرد که این بار هم در واقعیت عملی نشد.

به گفته‌ی مدیر ناسا اگر این سازمان فضایی ۱۰ سال برای انجام برنامه آرتمیس صبر کند ممکن است با تغییر و تحولات سیاسی اولویت‌های دولت و کنگره نیز تغییر کند و بودجه‌ی لازم برای برنامه آرتمیس تامین نشود.

به گفته برایدنستاین در صورت برنامه‌ریزی ده ساله ریسک سیاسی انجام ماموریت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر به سمت این هدف گام برداشت.

با این حال حتی مدیر ناسا نیز قبول دارد که هدف فرود انسان بر سطح ماه در بازه‌ای پنج ساله جاه‌طلبانه است. با این حال ریسک سیاسی کمتری دارد و ناسا تنها باید ریسک فنی چنین برنامه‌ی عظیمی را مدیریت کند.

اولین ماموریت از برنامه آرتمیس در سال ۲۰۲۰ و با استفاده از سامانه پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای بدون سرنشین اوریون (Orion) انجام خواهد شد. در ماموریت آرتمیس ۲ اولین فضانوردان در این پروژه به سمت ماه اعزام خواهند شد و در نهایت فرود بر سطح ماه در ماموریت آرتمیس ۳ و در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. رامین

    نامردیه…چرا این شرایط سخت…!!!؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه