فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار در زمان تست دچار حادثه شد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دراگون سرنشین‌دار

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار روز گذشته و در زمان تست موتور در حالت ایستا دچار حادثه شد.

به گزارش Florida Today دیروز حجم عظیمی از دود در منطقه پراکنده شد که نشان می‌داد آزمایش‌ها با مشکل مواجه شده‌اند. در این حادثه به هیچ کس آسیبی نرسیده است.

طبق گفته‌ی مسئولان اسپیس ایکس آزمایش‌های ابتدایی با موفقیت به پایان رسیدند اما در تست نهایی مشکلاتی پیش آمده است.

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار چندی پیش با موفقیت به فضا پرتاب شد و به زمین بازگشت. در این ماموریت آزمایشی که بدون سرنشین انجام شد فضاپیمای جدید اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و با موفقیت به زمین بازگشت.

اولین پرواز دراگون سرنشین‌دار موفقیت بزرگی برای اسپیس ایکس محسوب می‌‌شد. پس از این ماموریت اسپیس ایکس مشغول آماده کردن این فضاپیما برای آزمایش‌های بعدی بود تا در نهایت فضاپیما برای انجام سفر سرنشین‌دار آماده شود.

در ماموریت بعدی سامانه‌ی خروج اضطراری دراگون سرنشین‌دار آزمایش خواهد شد. سامانه‌ای که مشابه سیستم خروج اضطراری فضاپیمای سایوز است. چندی پیش سامانه‌ی خروج اضطراری فضاپیمای سایوز جان دو فضانورد را نجات داد.

طبق برنامه ماموریت بعدی دراگون سرنشین‌دار در ماه ژوئن انجام خواهد شد. اسپیس ایکس قصد داشت در این ماموریت آزمایشی از همان فضاپیمایی که چند ماه پیش به فضا پرتاب شده بود استفاده کند. اما اجرایی شدن این برنامه هنوز مشخص نیست. چرا که شاید همین فضاپیما در حادثه‌ی روز شنبه آسیب دیده باشد. اسپیس ایکس هنوز اظهار نظری در این باره نکرده است.

ناسا نیز وارد تحقیقات مربوط به یافتن دلایل این حادثه شده است و اسپیس ایکس با همکاری ناسا مشغول بررسی دلایل این حادثه‌ است.

هنوز معلوم نیست که حادثه‌ی روز شنبه تا حد برنامه‌های آینده اسپیس ایکس را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اسپیس ایکس قصد داشت اولین ماموریت سرنشین‌دار با این فضاپیما را در اواخر سال جاری میلادی انجام دهد. اما با توجه به ابعاد حادثه‌ی اخیر ممکن است برنامه‌های این شرکت با تاخیر مواجه شوند.

انجام تست‌های متعدد و شکست‌های گاه و بی‌گاه بخشی از مسیر طبیعی پیشرفت علم و فناوری است تا احتمال بروز خطا در ماموریت‌های اصلی به حداقل برسد. پیروزی‌های بزرگ معمولا بدون تجربه‌ی شکست‌ حاصل نمی‌شوند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از اتصال فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه