تصویر فضاپیمای جونو از خورشید گرفتگی در سیاره مشتری

۲۸ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای جونو

دایره سیاهی که در تصویر بالا روی سیاره مشتری دیده می‌شود سیاهچاله‌ای در دل این سیاره نیست! این تصویر جذاب فضاپیمای جونو نمایی است از خورشید گرفتگی در سیاره مشتری و سایه یکی از اقمار این سیاره بر جو آن.

فضاپیمای جونو هفته گذشته این تصویر جذاب را از سایه قمر آیو (Io) بر جو سیاره مشتری ثبت کرد. به عبارتی اگر ناظری زیر سایه آیو و بر سیاره مشتری حضور داشت می‌توانست یک خورشید گرفتگی کامل را نظاره کند.

خورشید گرفتگی پدیده‌ای منحصر به زمین نیست و در دیگر سیارات منظومه شمسی نیز خورشید گرفتگی، به صورت کلی یا جزئی، اتفاق می‌افتد. فضاپیماهای مختلف از سطح مریخ نیز شاهد خورشید گرفتگی جزئی در این سیاره بوده‌اند.

آیو قمری آتشفشانی است. آتشفشان‌های قمر آیو بر اثر گرمای حاصل از کشش گرانشی شدید سیاره مشتری پدید می‌آیند. این قمر یکی از چهار قمر بزرگ سیاره مشتری است که به اقمار گالیله‌ای معروف هستند. گالیله برای اولین بار با تلسکوپ کوچک خود موفق به مشاهده‌ی این اقمار شده بود.

فضاپیمای جونو بیش از سه سال پیش در مدار سیاره مشتری قرار گرفت و از آن زمان مشغول کاوش بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی است. جونو هر ۵۳ روز یک بار به فاصله نزدیکی از مشتری می‌رسد و با کمک ابزارهای علمی‌اش به مطالعه‌ی جو و نواحی درونی سیاره مشتری می‌پردازد.

فضاپیمای جونو علاوه بر ابزارهای علمی به یک دوربین نیز مجهز است که تمام تصاویر خام آن به صورت آنلاین منتشر می‌شوند. به این ترتیب داوطلبان می‌توانند با دانلود تصاویر خام و پردازش آن‌ها به کمک نرم‌افزار تصاویری رنگی و جذاب تهیه کنند. تصاویر داوطلبان گاهی در وب‌سایت رسمی ناسا نیز منتشر می‌شوند.

عکس کاور: تصویر فضاپیمای جونو از سایه قمر آیو بر جو سیاره مشتری.

Image credit: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill/CC by 2.0

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه