گلوله‌ی فضاپیمای هایابوسا ۲ با موفقیت به هدف برخورد کرد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای هایابوسا ۲

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ چندی پیش گلوله‌ای بزرگ را به سمت سیارک ریوگو پرتاب کرد. ماموریتی که هدف از آن ایجاد یک دهانه‌ی برخوردی مصنوعی در سطح این سیارک بود. اکنون آژانس فضایی ژاپن با انتشار تصاویری از موفقیت این ماموریت خبر داده است.

طبق اعلام آژانس فضایی ژاپن (JAXA) اندازه و شکل دقیق این دهانه‌ی برخوردی در آینده و با جزئیات بالا بررسی خواهد شد. اما تا به این جا داده‌ها نشان می‌دهند که این برخورد منطقه‌ای به وسعت ۲۰ متر را تحت تاثیر قرار داده است.

در تصویر مقایسه‌ای زیر تغییرات حاصل از برخورد گلوله مشخص است. تصویری که پس از برخورد ثبت شده در جریان مانوری گرفته شده که فضاپیمای هایابوسا ۲ را پس از مدتی به نزدیکی سطح ریوگو رساند. این فضاپیما پس از آن که گلوله را به سمت سیارک ریوگو پرتاب کرد به مدت دو هفته در آن سوی سیارک پنهان شد تا از خطرات ذرات به جا مانده از برخورد در امان بماند.

سیارک ریوگو

تصاویر قبل و بعد از برخورد گلوله‌ی فضاپیمای هایابوسا ۲ به سیارک ریوگو.
Credit JAXA

ماموریت ایجاد دهانه‌ی برخوردی مصنوعی در سیارک ریوگو ارزش علمی فراوانی دارد. هدف اصلی از انجام این ماموریت بررسی مواد بکر و دست‌نخورده‌ی زیر سطح سیارک ریوگو است که پس از برخورد مقابل چشمان ابزارهای هایابوسا ۲ قرار گرفتند.

اکنون و با تایید موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت فعالیت‌های علمی مربوط به آن آغاز خواهد شد. در صورت مساعد بودن شرایط هایابوسا ۲ از سنگ‌های عمیق‌تری که در جریان این برخورد به سطح سیارک راه پیدا کرده‌اند نیز نمونه‌برداری خواهد کرد. پیش از این نیز هایابوسا ۲ نمونه‌هایی را از سطح سیارک ریوگو جمع‌آوری کرده است.

هایابوسا ۲ تا پایان سال جاری میلادی در اطراف سیارک ریوگو باقی خواهد ماند. پس از آن فضاپیما راه برگشت به سوی زمین را در پیش می‌گیرد تا محموله‌ی با ارزش خود، یعنی نمونه‌های جمع‌آوری شده از سیارک ریوگو، را به زمین بازگرداند. بررسی نمونه‌ها با ابزارهای دقیق آزمایشگاهی که در زمین وجود دارد فرصتی عالی برای کاوش بیشتر ریوگو و سیارک‌های مشابه است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای هایابوسا ۲ و سیارک ریوگو.

منبع: Space

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar حمیدزاده

    هر چند سازنده هایوبوسا بودا و غیر مسلمان است ولی ایا بر اساس محاسبات مسلمانان بهشت خواهند رفت یا نه با توجه به این که در برمه کشتار زیادی میکنند؟ عمدتا هم کمونیست و لائیگ و مسیحی و یهود و بودا عمدتا دست اندر کار نجات کره به انضمام مسلمانان اند. ایا مسلمانان حقشان است که شهاب برخورد کند و قیامت به پا شود و بمیرند و بروند جهان اخرت فقط؟ ایا نباید برای مسلمانان کاری کنند؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه