دوربین بیشتر زندگی بهتر!

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

زمان زیادی تا آغاز کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC 2016) باقی نمانده و هرروز خبرها و شایعات جدیدی در مورد گوشی‌هایی که قرار است هم‌زمان با این رویداد معرفی شوند به بیرون درز می‌کند. طبیعتا به‌عنوان یک عکاس موبایل خبرهایی که در مورد دوربین گوشی‌ها باشد بیشتر ذهن من را مشغول می‌کند.

دیروز خبری مبنی بر تایید وجود دو دوربین در پشت گوشی LG G5 منتشر شد. یک روز قبل‌تر ال‌جی رسما اعلام کرد که هم‌زمان با کنگره‌ی جهانی موبایل از یک گوشی میان‌رده به نام LG X Cam هم رونمایی خواهد کرد. همان‌طور که از نام LG X Cam پیداست تمرکز این گوشی روی مقوله‌ی عکاسی خواهد بود و به دو دوربین ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی در پشت خود مجهز است. گفته می‌شود دوربین‌های LG G5 دقیقا همان‌هایی هستند که در گوشی LG X Cam هم به کار خواهد رفت.

البته استفاده از دو دوربین در گوشی‌های سال ۲۰۱۶ خبر جدیدی نیست. پیش‌ازاین شایعاتی در مورد احتمال استفاده از دو دوربین (یا حتی بیش از دو دوربین) در یک مدل خاص از آیفون ۷ منتشر شده بود و عکس‌های لو رفته از هوآوی P9 هم وجود دو دوربین در پشت آن را تایید می‌کنند. با این اوضاع به نظر می‌رسد باید یک مورد را به لیست فناوری‌های مسلط بر سال ۲۰۱۶ اضافه می‌کردیم: گوشی‌هایی با دو دوربین پشت.

سوالی که پیش می‌آید این است که هدف از وجود دو دوربین چیست و چگونه به بهبود تجربه‌ی عکاسی موبایل کمک خواهد کرد. پیش‌ازاین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ماجراجویی‌هایی زیادی در حوزه‌ی دوربین گوشی‌های خود کرده‌اند. در همین چند سال اخیر حسگر دوربین‌های گوشی‌های پرچم‌دار گاه تا ۴۱ مگاپیکسل باد کرده و گاه رژیم لاغری ۴ مگاپیکسلی گرفته‌اند. در این میان شاید اپل یکی از معدود شرکت‌هایی بوده که در این زمینه دست به حرکات متهورانه نزده و به شکلی محافظه‌کارانه‌تر به بهبود تدریجی دوربین آیفون قناعت کرده است. حال اگر اپل هم قصد وارد شدن به بازی گوشی‌های دو دوربین را دارد می‌توان حدس زد که احتمالا این بار قرار است اتفاقی بهتر از HTC M8 بیفتد. کمپانی تایوانی HTC در سال ۲۰۱۴ گوشی HTC M8 را به یک دوربین دوم کمکی مجهز کرد که وظیفه‌ی اصلی آن بازسازی عمق میدان شبیه عکس‌های DSLR و امکان تغییر فوکوس پس از گرفتن عکس بود. هرچند این قابلیت‌ها در ابتدا بسیار جذاب به نظر می‌رسیدند ولی نتیجه‌ی آن‌ها عکس‌هایی غیرطبیعی از کار درآمد.

نمونه عکس m8

تفاوت رزولوشن حسگر دو دوربین پشت LG G5 من را اندکی نگران کرده که شاید ایده و تکنولوژی قرارگرفته در پس آن‌ها همانی باشد که HTC را از به کار بردن مجدد دو دوربین در پشت M9 منصرف کرد. ولی حداقل در مورد هوآوی P9 و آیفون ۷ به نظر می‌رسد قرار است از دو حسگر با رزولوشن یکسان استفاده شود. درمجموع با کنار هم قرار دادن تکه‌های جورچینی که از خبرها، شایعات و واقعیت‌ها تشکیل شده به این گمان می‌رسم که آنچه این غول‌های صنعت گوشی‌های هوشمند را به استفاده از دوربین‌های بیشتری ترغیب کرده همان ایده‌ای است که پیش‌ازاین با دوربین Light L16 معرفی شد: ثبت هم‌زمان یک عکس با فاصله‌های کانونی متفاوت و ترکیب آن‌ها برای رسیدن به عکسی با جزئیات بیشتر.

لایت L16

این‌که این گمان تا چه حد صحیح است و در صورت صحیح بودن تا چه حد در بهبود کیفیت عکس‌های ثبت‌شده تاثیر دارد چیزی است که در آینده‌ی نزدیک مشخص خواهد شد. البته من از داشتن همان یک دوربین در پشت آیفون ۶S راضی هستم. به تلاش برای رقابت کردن دوربین گوشی‌های موبایل با دوربین‌های DSLR هم اعتقادی ندارم. ولی بااین‌حال درصورتی‌که تعداد دوربین بیشتر واقعا به بالا رفتن کیفیت عکس‌ها کمک کند، امیدوارم اپل اگر بیرون‌زدگی لنز را برطرف نکرد حداقل آیفونی با ۱۶ دوربین بسازد!

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar مسعود

    جالب و مفید بود مرسی

  2. Avatar حسام ادریسی

    با نظر اقا بهنام مخصوصا اون قسمت پرستیژ ساختگی کاملا موافقم. این که ایفون گوشیه خوبیه شکی درش نیست اما وقتی ارزش خرید مطرح میشه این گوشی کم میاره… واقعا ما ایرانی ها هم عطیقه ایم واسه خودمون… نمایندگیه رسمی نداره… از زبانت پشتیبانی نمی کنه… اگه مشکلی براش پیش بیاد گارانتی و استور رسمی براش وجود نداره…و اگه خرابم بشه و ببری هرجایی غیر از نمایندگی اصلی جریان خطای ۵۳ پیش میاد. هم وطن گرامی داری واسه اپل پی پول میدی اما تو ایران استفاده نداره… ان اف سی بستس… لوازم جانبی به صورتی کاملا غیر منطقی گرونن… اما نمیدونم چرا هنوزم بعضی ها چنان طرفداریه اپل رو می کنن و سنگش رو به سینه میزنن که انگار بقیه هیچ درکی از تکنولوژی ندارن. البته شک دارم ثبت بشه و امیدوارم جسارت نکرده باشم.

    1. Avatar عليرضا

      هموطن گرامی تر و دارای درک و شعور بالای تکنولوژیک شما که پول واسه سامسونگ پی و گوگل پی میدی چقدر داری ازش استفاده میکنی ؟ آخه کدوم شرکت خارجی تو ایران نمایندگی و استور رسمی داره که اپل داشته باشه؟! یا نکنه فکر میکنی که این شرکتهایی که تو ایران با اسامی مختلف یک سری خدمات پس از فروش ارائه میدن نمایندگی رسمی هستن ؟اگر اینطوری باشه که اپل هم از این نمایندگی های رسمی تو ایران زیاد داره ( وقایع گستر پارس ، مه تل و …) جریان خطای ۵٣ هم الان کاملا حل شده اگر یکم تو اینترنت سرچ کنی کلی ویدئو روی اینترنت هست که تعمیر کارها رو راهنمایی میکنه برای دور زدن ارور ۵٣ . راجع به لوازم جانبی هم هر قدر که کیفیت یک محصول بالاتره طبیعتا قیمتش هم بالا تره اگر لوازم جانبی فیک و تقلبی بخری ارزونه اما اصلیش گرونه مثلا قیمت شارژر اصلی اپل و سامسونگ تقریبا یکی هست نمیدونم منظور از غیر منطقی یعنی چی ؟تنها مشکل محصولات اپل فقط در این هستش که عده ای فکر میکنن خیلی انیشتین هستن و با خرید چند تا محصول درجه دو از برند های درجه دو و سه خودشون رو در اوج قله های دانش و علم و فناوری میبینن، بعدش میان و این ور و اون ور اظهار فضل های آنچنانی میکنن و کلا شخصیت و شعور کسی رو که رفته یک محصول درجه یک و گرونتر و بهتر رو خریده رو مورد تمسخر و توهین قرار میدن . تنها چیزی هم که به این جور آدما میشه گفت تنها اینه که ، باشه تو خوبی .

      1. Avatar احسان ر

        اره اره موافقم…

      2. Avatar حسام ادریسی

        اوکی… من فقط حرفم اینه محصولات اپل تبدیل شدن به یه کالای مجلل که جلوش با آینه عکس بندازی… وقتی بیش از دو میلیون واسه یه گوشی پول میدم اتظار دارم باتریش یه فرقی با z3 داشته باشه. کاش کتاب استیو جابز رو بخونی تا بدونی اون یه نابغه تو بازار یابی و تبلیغات بود و نه توسعه فناوری… اون معتقد بود مردم کتاب رو از رو جلدش میخرن… فک کنم اگه به شما کامپیوتر های نکست رو هم به عشق استیو میشد راحت قالب کرد.. هاهاها اره شاید ما خوبیم =))))) فقط یکم تحقیق کن هر آیفون چند تموم میشه و چند میخری… خوش باشی

  3. Avatar nasi

    اشکالی نداره که آیفون ۶ پلاس دوربینی داره که یکم بیرون زدگی داره، مهم اینه که من گوشیمو دوست دارم :-p حالا ۷ میخواد ۱۶ تا دوربین داشته باشه میخواد نداشته باشه

  4. Avatar علي جوادي

    باز هم تقلیدی از شرکت اپل متقلب
    چقده زشت میشه ایفون اگه چهار تا دوربین داشته باشه

  5. Avatar بهنام

    سلام.ببخشید سوالی که من داشتم اینه که چرا عکاسی با موبایل و اصطلاحا خیابانی(؟)
    من هم عکسای خیلی خوبی با گوشیم گرفتم در صورتیکه دوربین متوسطی هست اما پشت هر حرفه ای باید دلیلی باشه.توضیحی میدهید؟مخصوصا تاکیدی روی آیفون در این زمینه حس کردم.آیا این همان گرایش بی دلیل به آیفون نیست؟میتونم منظورمو برسونم؟کیفیت یک دوربین بدون آینه فوجی فوق العاده و قیمت اون در حد گوشی متوسط به بالاست ولی چرا گوشی؟
    و دوم اینکه فقط کیفیت عکس مهم نیست.مقایسه G4 شاید با دوربین DSLR تا حدی شاید منطقی باشه چون تا حدودی بالانس سفیدی و اکسپوژر و ایزو و بطور کلی تنظیمات دستی،گرچه دستو پا شکسته،قابل کنترل میباشد اما حتی S6 که کیفیت عکس بهتری داره(مثلا رندر رنگ و الگوریتم پیکسل بهتر و…) این تنظیماتو نداره و بطور کلی برای بهترین عکس با یکبار زدن دکمه عکس ساخته شده که همین باید باشه گرچه به شخصه تنظیمات دستی رو ترجیح میدم به قیمت از دست دادن بعضی چیزها.
    بطور کلی و به شخصه عکاسی رو با دوربین ۸مگاپیکسل آیفون رو نگم جو زدگی،اما کاری صرفا با پرستیژ ساختگی میدونم.قصد توهین ندارم و ترجیح دادم اینجا مطرح کنم این موضوعو.با تشکر.

    1. سلام دوست عزیز. مرسی از وقتی که برای نوشتن نظرتون گذاشتید. چون سوال پرسیده بودید وظیفه دونستم پاسخ بدم. نکته اول این‌که عکاسی موبایل و عکاسی خیابانی مترادف نیستند. عکاسی خیابانی یکی از سنت‌های عکاسی است که شاید بشه پیشینه‌ش رو از زمان اوژن آتژه جستجو کرد. هنری کارتیه برسون رو معمولا به عنوان شناخته‌شده‌ترین چهره‌ی عکاسی خیابانی معرفی می‌کنند. عکاسی موبایل فقط به ابزار عکاسی اشاره داره و موبایل هم مثل هر ابزار عکاسی دیگری می‌تونه در هر سبک یا ژانری استفاده بشه.
      نکته دوم این‌که من هم موافق هستم که پشت هر انتخابی باید دلیلی باشه. اساسا یکی از رسالت‌های من در دیجی‌کالا مگ همین خواهد بود که دلایل عکاسان موبایل رو برای ترجیح دادن موبایل به سایر ابزارهای عکاسی و ترجیح دادن یک مدل یا برند خاص به دیگری رو روشن کنم. این یک حقیقته که اکثر عکاسان موبایل حرفه‌ای و هنری در سراسر دنیا از آیفون استفاده می‌کنند. قطعا هر کدام هم برای خودشون دلایلی دارند. شخصا برای من همین که بتونم با کمترین جلب توجه در خیابان عکاسی کنم دلیلی کافی است برای ترجیح موبایل به ابزارهای دیگر از جمله دوربین‌های DSLR یا کامپکت. ولی در مورد این‌که چرا خیلی‌ها آیفون رو برای عکاسی موبایل ترجیح می‌دهند علاوه بر دلایل شخصی می‌تونم دلایلی منطقی هم بیارم که به امید خدا در آینده نزدیک در یادداشتی دیگر بهش خواهم پرداخت. در آخر اضافه کنم که من هم عکاسی موبایل رو با یک گوشی اندرویدی میان‌رده شروع کردم و هرگز بی‌دلیل حاضر نبودم پولم رو برای آیفون یا هر گوشی دیگری هزینه کنم.
      موفق باشید

  6. Avatar علی جوادی

    کل مطلب به اپل ختم شد…اپل اول بره افتضاح عکس توییتر رو حل کنه بعد برای کیفیت دوربینش تلاش کنه
    با تشکر…هر چند ثبت نمیشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه