رازهای ساده‌ی ایلان ماسک برای موفقیت

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

موفقیت‌های «ایلان ماسک» در پروژه‌های بزرگی مثل Paypal، تسلا و اسپیس‌ایکس (SpaceX) او را به یکی از کارآفرینان موفق تبدیل کرده. کارآفرینی که حالا خیلی‌ها می‌خواهند او را الگوی خودشان قرار بدهند.

پس از معرفی خودروی الکتریکی جدید شرکت تسلا، یا همان مدل ۳، ایلان ماسک خیلی از کارآفرینان را نسبت به عوامل موفقیت‌ چشم‌گیرش کنجکاو کرد. او برای این‌که شرکت خودش را از سقوط نجات بدهد، ریسک‌‌‌های بزرگی کرده. ریسک‌های متعدد ماسک و نتایجی که در پی آن‌ها حاصل شده این نظر را در میان مردم باب کرده که انگار او ریسک‌ می‌کند و برنده می‌شود؛ حتی زمانی که در بازی‌های‌اش می‌بازد!

برای موفقیت‌های ماسک، نظریه‌ای ساده و در عین حال فوق‌العاده‌ وجود دارد که می‌توان برای همه آن را به‌کار برد:

چه چیز باعث می‌شود ایلان ماسک پروژه‌هایی را به اتمام برساند که دیگران آن را غیرممکن می‌دانند؟ «جیم کانترل»، یکی دیگر از بنیانگذاران اسپیس‌ایکس در کتابی با عنوان «ایلان ماسک: تسلا، اسپیس‌ایکس و طلب آینده‌ای روشن» (Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future) به این سوال پاسخ داده است: “مهم نیست پروژه در خلاف جهت نظام بانکی حرکت می‌کند (Paypal) یا در خلاف جهت تمام صنعت هوافضا (SpaceX) یا حتی متناقض با صنعت خودوری آمریکا (Tesla). او شکست را نمی‌پذیرد. این صفتی خیلی مهم است که سرانجام او را به سمت موفقیت هدایت می‌کند. فکر می‌کنم چیزی که ما را از هم متمایز می‌کرد، ناتوانی او در پذیرفتن شکست بود. این را می‌دانم؛ چرا که این همان نقطه‌ای بود که در SpaceX راه‌مان را از هم جدا کرد. به‌جایی رسیدیم که من موفقیتی نمی‌دیدم و رفتم. اما او ماند و موفق شد.”

3

تمام این کتاب ارزش خواندن دارد، اما نکته‌ی اصلی آن این است: “باید بیش از آن‌که آماده‌ی شکست باشید، خود را برای موفقیت آماده کنید. یعنی قبل از شروع هرکاری هدف خود را مشخص کنید. یعنی از نقطه‌ی پایان که همان موفقیت است به عقب برگردید و موفقیت خود را قطعی بدانید. گام‌هایی که نیاز است در پایان بردارید، از همان اول تنظیم کنید. سپس کارهایی که امروز  باید برای رسیدن به گام‌های آخر انجام دهید را معین کنید.”

لازم به ذکر است که هدف نهایی و احتمالا تنها هدف ماسک این است که انسان بتواند در سیاره‌های دیگر هم زندگی کند. برای عملی کردن این موضوع چه چیز لازم است؟ موشک‌های مقرون‌ به‌صرفه و قابل‌اطمینان. برنامه‌ی انقلابی SpaceX رسیدن به راه چاره است. در ظاهر اتفاقات ناگوار و چالش‌های مرگبار، تنها تکان‌های کوچک این راه‌اند؛ اما موفقیت فقط در صورتی‌ به دست می‌آید که یک نقشه‌ی بزرگ داشته باشید.

و تمام این‌ها دلیل موفقیت ایلان ماسک است.

 منبع: Inc.com

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Armin

    “تمام این کتاب ارزش خواندن دارد ” کدام کتاب ؟؟؟

  2. Avatar فرمسک رشیدی

    خیلی ممنون از مطالب زیباتون.
    ایلان واقعا شیخ منه! ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه