رسوایی اسناد پاناما خبرساز شد

۱۶ فروردین ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده اسناد و مدارک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حقوقی مستقر در کشور پاناما به بیرون درز کرده‌ است. این اسناد و مدارک، دارایی‌های بیش از ۱۴۰ سیاست‌مدار، ورزش‌کار و چهره‌ی معروف را در خودشان گنجانده‌اند.

اطلاعات منتشر شده، دارایی‌های سیاست‌مداران معروف و رده‌بالا را در خودشان گنجانده‌اند.

این اطلاعات توسط «کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران محقق» (International Consortium of Investigative Journalists) به دست آمده است. این کنسرسیوم اسناد و اطلاعات خودشان را در اختیار روزنامه‌ی آلمانی Süddeutsche Zeitung قرار داده‌اند. این اطلاعات، بیش از ۱۱ میلیون پرونده‌ی مختلف که برخی از آن‌ها حتی ۴۰ سال قدمت دارند را در خود جای داده است. حجم این اطلاعات، نزدیک به ۳ ترابایت است و اطلاعات سازمان‌ها، ایمیل‌ها، پرونده‌های اقتصادی و داده‌های بیشتری را شامل می‌شود. حجم اطلاعات منتشر شده، حدودا ۱۰۰ برابر از اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۰ توسط ویکی‌لیکس منتشر شده بود، بیشتر است.

در حالی که این اطلاعات منتشر شده که به سلسله مراتب سازمان‌های مختلف مربوط می‌شوند، غیرقانونی نیستند و احتمالا برای افراد مشکلی ایجاد نخواهند کرد؛ اما  دارایی‌های سیاست‌مداران رده‌بالایی را رو می‌کنند که سعی داشته‌اند اموال‌شان را از دید عموم پنهان کنند، مالیات پرداخت نکنند، یا پول‌شویی کرده‌اند.

در یکی از نامه‌های شرکت حقوقی Mossack Fonesca، شرکتی که منبع این اطلاعات است، آمده: “۹۵ درصد کار فروش خودرو برای دور زدن مالیات است.”

در بین اطلاعات منتشر شده، می‌توان آماری از «مائوریسیو ماکری» (Mauricio Macri)، رییس جمهور آرژانتین هم پیدا کرد که شرکتی در باهاماس با نام Fleg Trading داشته و در برزیل تجارت می‌کرده است. اسم پادشاه عربستان سعودی هم در اطلاعات منتشر شده پیدا می‌شود. پادشاه عربستان از شرکت‌های صوری که در جزایر ویرجین بریتانیا داشته استفاده کرده و به ارزش ۳۴ میلیون دلار از خانه‌های شهر لندن که در گروی بانک بوده‌اند را تصاحب کرده است.

Mauricio-Macri

مائوریسیو ماکری، رییس جمهور آرژانتین

با این‌که نام‌های «بشار اسد» و «ولادمیر پوتین» در لیست افرادی که فساد اقتصادی داشته‌اند، به چشم نمی‌خورند، اما با برخی از افراد حاضر در لیست روابط بسیار نزدیکی داشته‌اند.

می‌توانید در ادامه، به صورت مختصر جزییات اطلاعات منتشر شده را ببینید.

  • اطلاعات منتشر شده، جزییات بیش از ۲۱۴ هزار دارایی خارجی را که به افرادی که در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه‌ی دنیا زندگی می‌کنند، در خود جای داده است.
  • این اطلاعات، دارایی‌های خارجی ۱۴۰ سیاست‌مدار و چهره‌ی عمومی را منتشر کرده است. این افراد، نخست‌وزیرهای دو کشور ایسلند و پاکستان، رییس جمهور اوکراین و پادشاه عربستان صعودی را هم شامل می‌شود.
  • برخی از مدارک به دست آمده، به خانواده و نزدیکان «حسنی مبارک»، رییس جمهور سابق مصر، «معمر قذافی»، رهبر سابق لیبی، «بشار اسد»، رییس جمهور سوریه و «پترو پوروشنکو»، رییس جمهور اوکراین، مربوط می‌شوند.
  • در حالی که نام «ولادمیر پوتین» مستقیما در اطلاعات وجود ندارد، تعدادی از نزدیکان او در لیست پیدا می‌شوند. خبرگزاری گاردین می‌گوید که نزدیکان پوتین، به کمک او معامله‌های زیادی کرده‌اند و میلیون‌ها دلار پول به جیب زده‌اند.
  • بر اساس اطلاعات منتشر شده، «سرگی رولدوگین»، بهترین دوست پوتین و آهنگ‌ساز، در مرکز یک حلقه‌ی تبادل پول به ارزش ۲ میلیارد دلار است. این پول بین بانک Bank Rossiya و تعداد زیادی شرکت صوری رد و بدل شده است.
  • می‌توان در این اطلاعات، آمار بیش از ۳۳ نفر و شرکت را پیدا کرد که توسط دولت ایالات متحده و به دلیل رابطه با دلالان مواد مکزیک، در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری‌های معتبر در سطح جهان در حال حاضر مشغول بررسی صحت اطلاعات منتشر شده هستند.

منبع: Business Insiders

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد

    ایرانی کیا بودن ؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه