یک ریاضی‌دان ایرانی برنده نوبل ریاضیات شد

۱۳ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
کوچر بیرکار

عصر امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷ طی مراسمی که در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شد، آقای «کوچر بیرکار» به عنوان یکی از چهار برنده جایزه «فیلدز» معروف به نوبل ریاضیات برگزیده شد.

آقای بیرکار سال ۱۳۶۶ در شهر مریوان در استان کردستان متولد شد. وی که در حال حاضر استاد دانشگاه کمبریج است دوره کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه تهران سپری کرده است. او پس از دریافت این جایزه خاطره‌ای از زمان حضور خود در ایران تعریف کرد: «در انجمن ریاضی تهران تصاویر برندگان جایزه فیلدز به دیوار آویزان بود. من به این عکس‌ها نگاه می‌کردم و با خود می‌گفتم آیا روزی می‌رسد که با آن‌ها دیدار کنم؟»

این مدال ارزشمند مهم‌ترین جایزه در رشته ریاضیات محسوب می‌شود. این جایزه توسط «جان چارلز فیلدز» ریاضی‌دان کانادایی، پایه‌گذاری شده و هر چهار سال یک بار به ریاضی‌دان جوان کمتر از ۴۰ سال که کار ارزنده‌ای در رشته ریاضی انجام داده اهدا می‌شود.

آقای بیرکار به خاطر کارهای تحقیقاتی در زمینه هندسه جبری موفق به کسب این جایزه شد. علاوه بر آقای بیرکار ۳ ریاضی‌دان دیگر به نام‌های «پیتر شولتز» استاد دانشگاه بن آلمان، «آلسیو فیگالی» ریاضیدان ایتالیایی، و «آکشای وِنکاتش» استاد استرالیایی دانشگاه استنفورد برنده این جایزه شدند. هر یک از این برگزیدگان یک مدال طلا به همراه ۱۵ هزار دلار کانادا جایزه گرفتند.

در دور قبل این جایزه که ۴ سال پیش برگزار شد، «مریم میرزاخانی» موفق به کسب این جایزه شد و عنوان اولین زن برنده‌ی جایزه فیلدز را از آن خود کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    ایرانی بودن فقط به شرط متولد ایران بودن نیست ولی بهرحال موفق باشن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه