ساخت پارچه‌ای که خودش را ترمیم می‌کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ترمیم

محققان دانشگاه پنسیلوانیا با دندان حلقه ماهی مرکب نوعی تکنولوژی پارچه ساخته‌اند که باعث می‌شود منسوجات بتوانند خودشان را ترمیم کنند.

«ملیک دمیرل»، پروفسور علوم مهندسی و مکانیک در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید «طراحان صنعت مد از الیاف طبیعی ساخته شده از پروتئین مثل پشم یا ابریشم استفاده می‌کنند. این الیاف بسیار گران هستند و قابلیت خودترمیمی هم ندارند. ما به دنبال راهی هستیم تا با استفاده از منسوجات عادی، پارچه‌هایی بسازیم که خودشان را ترمیم می‌کنند. بنابراین ایده این فناوری به ذهن ما رسید.»

این روکش باعث می‌شود پارچه‌های مختلف از جمله پشم و کتان تحت تاثیر فشار و آب دوباره به هم جوش بخورند. این یعنی اگر یک لباس به این ماده آغشته شده باشد، می‌توان صرفا با قرار دادن آن در ماشین لباسشویی، آن را ترمیم کرد.

در طول فرایند آغشته‌سازی، می‌توان آنزیم‌هایی را برای تجزیه‌ی بعضی از مواد شیمیایی اضافه کرد. دمیرل می‌گوید: «اگر می‌خواهید از آنزیم‌ها برای تاثیرات بیولوژیکی یا شیمیایی استفاده کنید، می‌توانید از یک آنزیم‌ با خاصیت خودترمیمی استفاده کنید تا سموم را قبل از اینکه به پوست برسند، تجزیه کند.»

محققان معتقدند از این روکش خودترمیم می‌توان در لباس‌های ایمنی کشاورزانی که از آفت‌کش استفاده می‌کنند، لباس کارگرانی که در محیط‌های سمی کار می‌کند و سربازانی که در معرض حمله‌های شیمیایی یا زیستی هستند، استفاده کرد.

دمیرل اضافه کرد: «این روکش‌ها نازک و کمتر از یک میکرون هستند، بنابراین به چشم نمی‌آیند. آنها استحکام کلی یک ماده را افزایش می‌دهند. ما برای اولین بار، پارچه‌ی خودترمیم ساختیم.»

منبع: Newsweek

 

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar رامبد

    این چیز جدیدی نیست که با هیجان بهعنوان مطلب گذاشتی اینجا
    سالهاست همچین چیزی وجود داره
    مسخره

  2. Avatar نیما

    خب دقیقا مثل باندهای فایبرگلسه که تو اتاق عمل به جای گچ استفاده میکنیم و بعد از آبدیده شدن حالت چسبندگی به خودشو داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه