ستاره‌شناسان موفق به کشف پنج عدد از پرنورترین ستاره‌های عالم شدند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بدون شک «اتا کارینا» (Eta Carinae) یک ابر ستاره‌ است. این سامانه‌ی ستاره‌ای که تقریبا ۷۵۰۰ سال نوری با خورشید فاصله دارد، شامل دو ستاره‌ است که مدار هم می‌گردند. این سامانه به اندازه‌ی پنج میلیون برابر خورشید درخشندگی دارد. در دهه‌ی ۱۸۴۰ به ناگهان درخشندگی این سامانه بیشتر و به دومین ستاره‌ی پرنور آسمان تبدیل شد. آن زمان به این افزایش ناگهانی روشنایی، نام «فوران عظیم» دادند. در این فوران، ستاره‌ها مقدار خیلی زیادی ماده به اندازه‌‌ی ۱۰ برابر جرم خورشید را در فضا پخش کردند. این مواد پخش شده‌ی سحابی بزرگ اتا کارینا را ساختند. تصویری که در بالا می‌بینید را تلسکوپ هابل از این سحابی گرفته است.

سامانه‌ی ستاره‌ای اتا کارینا فوق‌العاده پرنور است. ستاره‌شناسان سال‌ها به دنبال ستاره‌هایی دیگر در کهکشان راه‌شیری بودند که روشنایی مشابه اتا کارینا داشته باشند ولی چیزی پیدا نکردند. تیم منجمان در مرحله‌ی بعد دست به جست‌وجو در آرشیوهای قدیمی‌تر تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر (Spitzer) زدند تا شاید در کهکشان‌های مجاور ردی از ابرستاره‌های پرنور مشابه با اتا کارینا پیدا کنند. آن‌ها هفته‌ی گذشته در همایش «انجمن ستاره‌شناسی آمریکا» (American Astronomical Society) اعلام کردند که برای اولین بار پنج سامانه‌ی ستاره‌ای که مثل اتا کارینا پرنور هستند پیدا کرده‌اند.

ستاره‌شناسان از میان صدها هزار ستاره‌ی کهکشان M83 چند صد ستاره را پیدا کردند که در طول موج فروسرخ، روشنایی مشابهی با اتا کارینا دارند، و از میان آن‌ها هم دو ستاره را شناسایی کردند که شباهت‌های خیلی بیش‌تری با اتا کارینا دارند.

طی این تحقیقات دانشمندان بیش‌تر از قبل پی به کمیاب بودن این ستاره‌های غول‌پیکر بردند و حالا که نمونه‌های بیش‌تری برای مطالعه پیدا شده، آن‌ها امیدوار هستند که بتوانند اطلاعات خوبی درباره‌ی سوختن، انفجار و تولید عنصرهای سنگین که موجب تشکیل ستاره‌ها و سیارات دیگر می‌شوند، توسط این ستاره‌ها به دست بیاورند.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar حسین زندی

    فضای بیکران خیلی زیباست ومادرمقابل آن هیچی نیستیم

  2. Avatar محسن

    من نمیدونم چرا گاهی اوقات با سیستم امنیتی سایت مشکل پیدا میکنم و نمیتونم نظر بدم
    در کل فضا خیلی خاص هستش
    دانشمندان هر روز در حال پیشرفت هستن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه