سری رایزن AMD به لپ‌تاپ‌ها می‌آید

۷ آبان ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

شرکت AMD توانسته است با سری پردازنده‌های جدید خود، کم و بیش دوباره خودش را به عنوان یک رقیب جدی برای انتیل معرفی کند. پردازنده‌های سری «رایزن» (Ryzen) مدل‌های مخلتفی دارند و می‌توانند نیازهای کاربران مختلفی را برطرف کنند؛ از پردازنده‌های گران‌قیمت Threadripper این سری گرفته که به درد پردازش‌های سنگین می‌خورد، تا پردازنده‌های ارزان رایزن ۳، شرکت AMD به فکر خریداران مختلف بوده است.

AMD می‌گوید که پردازنده‌های لپ‌تاپ چدید آن‌ها در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های آن‌ها، ۲۰۰ درصد عملکرد پردازشی بهتری دارد.

این شرکت می‌خواهد سری رایزن را به لپ‌تاپ‌ها هم بیاورد. مدت‌هاست که پردازنده‌های سری Core i3 و Core i5 و Core i7 شرکت اینتل برای لپ‌تاپ‌ها، رقیبی از سوی AMD ندارند. شرکت AMD دیروز از دو پردازنده‌ی لپ‌تاپ در سری رایزن رونمایی کرد: دو پردازنده‌ی Ryzen 5 2500U و Ryzen 7 2700U برای لپ‌تاپ‌های فوق باریک طراحی شده‌اند.

این دو پردازنده، چیپ‌ست گرافیکی هم دارند. برخلاف اینتل که باید برای چیپ‌ست‌های گرافیکی پردازنده‌های خود، از شرکت انویدیا کمک بگیرد، شرکت AMD می‌تواند از کارت‌های گرافیک خود استفاده کند. روی دو پردازنده‌ی لپ‌تاپ رایزن، چیپ‌ست گرافیکی سری وگا قرار داده شدها است. البته اینتل پردازنده‌های گرافیکی Iris و Intel HD را خودش تولید می‌کند، ولی AMD می‌گوید که چیپ‌ست گرافیکی وگا آن‌ها از مدل‌های مشابه اینتل بهتر است.

هر دو پردازنده چهار هسته و هشت ترد دارند. فرکانس مدل Ryzen 5 2500U برابر با ۲ گیگاهرتز است که در حالت بوست به ۳.۶ گیگاهرتز می‌رسد، فرکانس مدل Ryzen 7 2700U هم برابر با ۲.۲ گیگاهرتز است که در حالت بوست به ۳.۸ گیگاهرتز می‌رسد.

شرکت AMD می‌گوید که پردازنده‌های لپ‌تاپ چدید آن‌ها در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های آن‌ها، ۲۰۰ درصد عملکرد پردازشی بهتری دارد. پردازش گرافیکی هم ۱۲۸ درصد عملکرد بیشتری پیدا کرده است.

البته مهم‌ترین موضوع، استفاده از این پردازنده‌هاست. شرکت AMD گفته که پردازنده‌ی رایزن در لپ‌تاپ‌های ایسر، لنوو و HP استفاده خواهند شد. قرار است در CES 2018 بیشتر از لپ‌تاپ‌هایی که از ین پردازنده‌ها استفاده می‌کنند، بشنویم.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه