شاهکارهای معماری زاها حدید

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«زاها حدید»، معمار برجسته‌ی عراقی-انگلیسی، پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در سن ۶۵ سالگی به دلیل سکته‌‎ی قلبی در شهر میامی ایالات متحده درگذشت. از او به عنوان تاثیرگذارترین معمار زن در تاریخ یاد می‌شود.

به دلیل خدمات شایانی که زاها حدید به دنیای طراحی مدرن ارایه کرده است، به طور مختصر، تعدادی از مشهورترین و به‌یادماندنی‌ترین آثار وی را یادآور می‌شویم.

001

مرکز «حیدر علیف» در آذربایجان، یکی از بهترین آثار حدید. عکس از «ایوان بان»

زاها حدید در سال ۱۹۵۰ میلادی در بغداد متولد شد. او در دانشگاه آمریکایی بیروت، ریاضیات خواند و سپس در سال ۱۹۷۲ به مرکز معماری لندن پیوست.

او ۷ سال بعد، استودیوی طراحی خودش را تاسیس کرد. یکی از اولین کارهای او، مرکز آتش‌نشانی «ویترا» (Vitra) در راین آلمان بود که به خوبی نمایان‌گر اسلوب ایده‌پردازی متمایز زاها حدید است.

002

مرکز آتش نشانی «ویترا» (Vitra) در راین آلمان

زاها حدید به دلیل طراحی موزه‌ی ملی هنر قرن بیست و یکم ایتالیا در رم برنده‌ی جایزه‌ی معماری شد. این سازه که ساخت آن در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، ترکیبی از خطوط پیچیده و اشکال منحنی است که سریعا نظر موافق منتقدان را به خود جلب کرد.

003

موزه‌ی ملی هنر قرن بیست و یکم اتالیا در رم

از دیگر شاهکارهای وی می‌توان به مرکز ورزش‌های آبی لندن و خانه‌ی اپرای گوانجو اشاره کرد که نام وی را بیش از پیش به عنوان یک معمار رده اول مطرح ساختند.

004

مرکز ورزش‌های آبی لندن برای المپیک ۲۰۱۲

یکی از شاهکارهای زاها حدید، مرکز حیدر علیف در آذربایجان است. این بنا با خطوط منحنی خود، به نحوی استادانه از سایر آثار معماری دوره‌ی خود متمایز شده است.

زاها حدید اولین معمار زن است که برنده‌ی جایزه‌ی «پریتزکر» شد. وی دو بار جایزه‌ی معماری استرلینگ را ازآن خود کرد و در سال ۲۰۱۶ اولین زنی بود که به طور مستقل مدال طلای ریبا (استودیوی سلطنتی معماران انگلیسی) را دریافت کرد.

متمایز، پرکار و مجاب کننده؛ زاها حدید همیشه از چارچوب‌های موجود فاصله گرفت و به شیوه‌های طراحی متداول، قانع نبود. مرگ او، فقدان بزرگی برای دنیای طراحی و معماری است. اما میراث او پا برجا خواهد ماند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. قاسم

    واقعا اسطوره بود
    یادش گرامی

  2. بابک جدی

    شوکه شدم شنیدم الان خبر مرگشو -واقعا حیف بود

  3. رسول

    مرکز حیدر عل اف در باکو آذربایجان!!!!
    یعنی واقعا در این مرکز چه کارهایی صورت میگیره؟!
    خیلی دوست دارم بدونم!!!!!!!

  4. محمد حسن مهرابی

    واقعا حیف شد

    طراحی های فاخر دیگری هم از زاها جدید موجود است که حیف است در دیجی کالا معرفی نشده و بهتر بود که کارهای بیشتری از ایشان معرفی می کردید

    طراحی های دیکانستراکشن یا ساختار شکن ایشان فوق العاده بودند

    طراحی پارلمان عراق یکی از این طرح ها بود

    جا داره در روز های آینده تمام طرح های ایشان را به عنوان یادبودی از ایشان در دیجی کالا معرفی کنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه