HTC در سال ۲۰۱۹: آخرین فرصت برای بقا

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
شرکت HTC

سال ۲۰۱۸ هم به اتمام رسید و شرکت HTC در بهبود وضعیت خود بار دیگر ناموفق ظاهر شد. در این سال، بار دیگر شاهد کاهش آمار فروش گوشی‌های این شرکت، اخراج کارکنان و مسائل دیگری بودیم. در این سال، گوشی HTC Dream که اولین گوشی اندرویدی محسوب می‌شود، ۱۰ ساله شد ولی متأسفانه مرور خاطرات خوب گذشته منجر به نجات این کشتی طوفان‌زده نمی‌شود. در این مطلب به وضعیت HTC در سال ۲۰۱۸ نگاهی می‌اندازیم و پیش‌بینی‌های خود را در مورد آینده این غول اندرویدی از تک و تا افتاده مطرح می‌کنیم.

یک سال دیگر سرشار از نابسامانی

در آغاز سال ۲۰۱۸، درآمد این شرکت به کمترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسیده بود و در این موقعیت، این شرکت بخش بزرگی از تیم تحقیق و توسعه خود را به مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار به گوگل واگذار کرد. علی‌رغم کاهش شمار نیروهای با استعداد و حرفه‌ای، این پول به معنای این بود که HTC با بهره‌گیری از آن می‌تواند وضعیت خود را تا حدی بهبود ببخشد؛ اتفاقی که متاسفانه رخ نداد.

مدتی بعد، تعدادی از کارکنان دفتر آمریکا این شرکت تعدیل شدند و بعد از آن، این موضوع گریبان ۱۵۰۰ کارمند دفتر تایوان را گرفت و از این شرکت اخراج شدند. این عدد نشان‌دهنده‌ی ۲۲ درصد از کل کارمندان HTC است که مدیران ارشد اعلام کردند اخراج آن‌ها به دلیل «بهره‌گیری مؤثرتر از منابع موجود» بوده است.

 HTC U12 Plus

HTC U12 Plus

در سال ۲۰۱۸، برخی از مدیران ارشد HTC پست‌های خود را ترک کردند. رییس بخش موبایل این شرکت بعد از ۶ سال، از این کمپانی جدا شد و به غیر از این می‌توانیم به موارد دیگری هم اشاره کنیم. البته وقتی که صحبت به مسائل مالی می‌رسد، وضعیت بسیار تیره و تاریک‌تر می‌شود.

در سال ۲۰۱۷، این شرکت با کسب درآمد ۲.۱ میلیارد دلاری، رکورد کمترین درآمد در طی ۱۳ سال را ثبت کرد. تا انتهای سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸، درآمد کل این شرکت فقط ۶۳۶ میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده‌ی وضعیت بسیار وخیم HTC است. در چند هفته آینده، این شرکت باید گزارش مالی نهایی خود در سال ۲۰۱۸ را منتشر کند و با توجه به اینکه شاهد معجزه‌ای در عملکرد این شرکت در سه‌ماهه چهارم نبوده‌ایم، از همین حالا می‌توانیم محتوای این گزارش مالی را حدس بزنیم.

از لحاظ گوشی‌های پرچم‌دار، در این سال این شرکت گوشی HTC U12 Plus را معرفی کرد که جانشین U11 محسوب می شود. اگرچه گوشی HTC U12 Plus از نقاط قوت زیادی بهره می‌برد، ولی از طرفی دیگر نمی‌توان از معایب آن چشم‌پوشی کرد. از جمله مهم‌ترین معایب آن، می‌توانیم به ضعف در نرم‌افزار، استفاده از دکمه‌های حساس به فشار در بدنه، قیمت بالاتر نسبت به U11 اشاره کنیم و این که در مقایسه با دیگر گوشی‌ها از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، گوگل و حتی ال‌جی حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد.

 HTC U12 Life

HTC U12 Life

در ادامه شاهد معرفی گوشی U12 Life بودیم که اگرچه یک میان‌رده توانا محسوب می‌شود، اما مشخص است که سازندگان این گوشی هدف مشخصی برای آن تعیین نکرده‌اند و از بحران هویت رنج می‌برد. به غیر از عرضه سه گوشی در سری Desire 12، دیگر گوشی قابل توجه HTC در سال ۲۰۱۸، گوشی بلاک‌چین تحت عنوان HTC Exodus 1 است که برای پیش‌فروش آن، کاربران باید مبلغ موردنظر را با بیت‌کوین یا اتریوم پرداخت می‌کردند. با توجه به اینکه در این مدت ارزش ارزهای مجازی کاهش شدیدی داشته، به احتمال زیاد این گوشی بلاک‌چین هم درآمد چندانی را برای این شرکت به ارمغان نیاورده است.

افق‌های جدید

گفته می‌شود بدون مبلغ ۱.۱ میلیاردی دریافتی از گوگل، بخش موبایل HTC نمی‌توانست سال ۲۰۱۸ را پشت سر بگذارد. این شرکت می‌گوید با سرمایه‌گذاری بر تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و اینترنت اشیاء می‌خواهد در دوران همه‌گیر شدن آن‌ها، درآمد قابل توجهی را کسب کند. این شرکت هنوز در زمینه‌ی اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری چندانی نکرده ولی در زمینه‌ی برند Vive، مصر و ثابت‌قدم است.

HTC Vive Pro

HTC Vive Pro

یکی از خبرهای امیدوارکننده برای بخش موبایل و واقعیت مجازی HTC، شروع عصر اینترنت ۵G است. این فناوری جدید این پتانسیل را دارد که وضعیت شرکت‌هایی مانند HTC را بهبود ببخشد و فرصت‌های جدیدی برای آن‌ها فراهم کند. اینترنت ۵G با توجه به سرعت بسیار بالا و تأخیر پایینی که دارد، راه را برای بهره‌گیری از سرویس‌های مبتنی بر پردازش ابری راحت‌تر می‌کند و مثلاً هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند بدون نیاز به سخت‌افزارهای گران‌قیمت، از قابلیت‌های فضای ابری برای پردازش محتواهای جذاب‌تر بهره ببرند.

البته، هرگونه سرمایه‌گذاری شرکت HTC، به معنای کاهش بودجه بخش‌های دیگر است و با توجه به روند فعلی، تعدادی از بخش‌های دیگر باید تعطیل شوند. بدون شک شرکت HTC اگر می‌خواهد در صنعت گوشی‌های هوشمند باقی بماند، دیگر نمی‌تواند یک سال دیگر را همراه با ضررهای هنگفت سپری کند.

آغازی بر یک پایان یا شروع روندی جدید؟

HTC

با توجه به موارد ذکر شده، شرکت HTC چطور می‌تواند بخش موبایل خود را نجات دهد؟

اگرچه در چند سال اخیر روزبه‌روز وضعیت شرکت HTC بدتر از گذشته شده، ولی از طرف مدیران ارشد آن هنوز نشانه‌ای مبنی بر ارائه یک راهکار همه‌جانبه برای بهبود این وضعیت دیده نمی‌شود. در سال ۲۰۱۲، ۲۰۱۷ و حتی ۲۰۱۸، این شرکت اعلام کرده با «سرمایه‌گذاری استراتژیک» در بخش‌های مختلف، وضعیت این شرکت بهبود می‌یابد که به نظر می‌رسد این رویکرد تابه‌حال موفقیت‌آمیز نبوده است.

تنها نشانه‌ی حقیقی از برنامه‌های آینده این شرکت، مصاحبه رییس دفتر تایوان HTC است که گفته این کمپانی به توسعه سری گوشی‌های بالارده U12 پلاس ادامه می‌دهد. برخی از سایت‌ها هم این با توجه به این مصاحبه این احتمال را مطرح کردند که احتمالاً شاهد معرفی سری جدیدی از گوشی‌ها نخواهیم بود. البته HTC مدتی بعد اعلام کرد که این‌گونه نخواهد بود و آن‌ها پرچم‌داران و میان‌رده‌های جدیدی را معرفی خواهند کرد. با توجه به وضعیت آشفته گوشی‌های HTC، به نظر نمی‌رسد سیاست همیشگی معرفی چند گوشی پرچم‌دار و میان‌رده بتواند بهبود چندانی در وضعیت این شرکت ایجاد کند.

شاید پرچم‌دار بعدی شرکت HTC بتواند به رقیب قدر گلکسی اس ۱۰ بدل شود. شاید سری جدید گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه Desire در بازارهای نوظهور که شرکت‌های چینی حضور همه‌جانبه‌ای دارند، بسیار موفق ظاهر شوند. و شاید هم Exodus 1 در بین طرفداران پروپاقرص ارزهای مجازی بسیار پرطرفدار شود. در سال ۲۰۱۹ شاید به لطف عرضه اینترنت ۵G، هدست‌های واقعیت مجازی و برند Vive به‌صورت گسترده وارد بازار شوند.

تمام این موارد امکان‌پذیر است، اما در استراتژی‌های پراکنده و اظهارنظرهای نصفه و نیمه مدیران این شرکت، هیچ اثری از برنامه‌های منسجم برای بهبود این وضعیت دیده نمی‌شود و در این میان، روزبه‌روز خاطره دوران اوج شرکت HTC در اذهان کاربران کم‌رنگ‌تر از گذشته می‌شود. ده سال قبل، شرکت HTC با معرفی نخستین گوشی اندرویدی، هوای تازه‌ای را برای صنعت گوشی‌های هوشمند به ارمغان آورد و حالا، فقط تصویر کم‌رنگی از این غول تکنولوژی باقی مانده است.

به نظر شما شرکت HTC در سال ۲۰۱۹ شکست در حوزه موبایل را می‌پذیرد و از این صنعت کنار می‌رود یا می‌تواند وضعیت خود را بهبود ببخشد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: راه پرفراز و نشیب HTC

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar سورنا

    اچ تی سی فقط باید رو امکانات جانبی کار کنه رو تبلیغات رو خدمات پس از فروش تو چین به اون عظمت یه بازار درست حسابی برای فروش اچ تی سی نبود قاب و امکانات جانبی دیگه ای هم مثل اپل بیرون نمیده نتیجش این میشه ولی خود گوشس اچ تی سی گوشی های فوق العاده ای هستن حیف که این شرکت از بین بره

  2. Avatar علی مهتری

    متاسفانه من وقتی برای خرید موبایل اچ تی سی وان ایکس رفتم بازار موبایل تقریبا همه فروشنده ها میگفتن که اچ تی سی نخر چون ویروسی میشه و خراب میشه؟؟ !
    ک من وقتی ازشون مشخصات سخت افزاری موبایل رو میپرسیدم تقریبا هیچکدومشون نمیدونستن که پردازنده اسنپدراگون داره با نسخه اندروید ۴ و دوربین ۸ مگاپیکسلی و کیفیت اچ دی صفحه نمایش
    دیگه بماند که به رابط کاربری سنس اچ تی سی میگفتن این سیستمش سخته کارکردن باهاش!!
    بهرحال من الان از اچ تی سی ۱۰ Evo استفاده میکنم و فقط ظاهرش کل هواوی رو قورت میده

  3. Avatar آرش عاشایری

    سلام.اقا میشه اسم اون شخص گوینده که گوشی هارو نقد و برسی میکنه بگید؟

    1. Avatar سجاد

      آقای “شاهین شرافتی” بودن

    2. Avatar علی

      من یو الترا داشتم فروختم تا یو ۱۱ بگیریم ولی خیلی اچ تی سی ۱۰ evo چشمم رو گرفته طراحیش خیلی عالیه مخوصا درب پشت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه