راه پرفراز و نشیب HTC

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

پیش‌بینی می‌شود که شرکت تایوانی HTC در سال میلادی جاری (در تاریخ بیست و سوم می معادل دوم خرداد) صرفا یک پرچم‌دار (HTC U12) به بازار معرفی کند. این اتفاق چندان با روند معمول سال‌های گذشته شرکت هم‌خوانی ندارد. پیش از این HTC‌ سعی می‌کرد هر سال دست‌کم چند گوشی رده‌بالا یا میان‌رده را برای مخاطبانش تولید کند اما ظاهرا این رویه ادامه نخواهد داشت. افول ستاره بخت HTC ماجرای چندان جدیدی نیست اما هر سال که می‌گذرد شرایط شرکت از سال قبل هم دشوارتر می‌شود.

دوران اوج HTC برمی‌گردد به سال ۲۰۱۱ زمانی که این شرکت با در اختیار داشتن ۱۰.۷ درصد از سهم بازار اصلا فکر این روزها را هم نمی‌کرد. سهم بازار HTC به رقمی زیر یک درصد رسیده و پیش از این در مقاله‌های دیگری برای‌تان نوشتیم که این شرکت حتی توان رقابت در تایوان را هم تا حدود زیادی از دست داده است.

یکی از نکات مهم دیگر در تحلیل شرایط HTC در نظر گرفتن این موضوع است که تیمی ۲۰۰۰ نفره شامل بسیاری از بهترین و مجرب‌ترین مهندسان و طراحان شرکت هم سال میلادی گذشته براساس یک قرارداد به شرکت گوگل واگذار شدند. گوگل از شرکای تجاری HTC‌ است و از امکانات این شرکت برای ساخت گوشی‌های پیکسل و پیش از آن در تولید محصولات برند نکسوس بهره برده است.

پس از این تصمیم و در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ شاهد کمترین میزان فروش گوشی‌های HTC در ۱۳ سال گذشته بودیم. این اتفاق در ادامه مجموعه‌ای از ضرر و زیان‌های مالی شرکت رخ می‌دهد که حدود ۴ سال پیش آغاز شد و تا به حال صرفا هر روز وخامتش بیشتر شده است.

 

سرنوشت بخش موبایل

شرکت HTC‌ در واکنش به این شرایط سعی کرد کسب و کارش را  متنوع‌تر کند و به سمت حوزه‌های جدیدی مثل واقعیت مجازی برود.

تلاش HTC در حوزه واقعیت مجازی چندان بد نبود اما نتوانست به تنهایی شرایط شرکت را دگرگون کند. حال شرکت با یک بحران واقعا جدی در بخش موبایل روبرو است.

در بدترین سناریو بعضی از تحلیل‌گران معتقدند ممکن است شاهد تعطیلی کامل بخش موبایل باشیم. با این وجود احتمال بیشتری وجود دارد که HTC بخش موبایل را از این هم کوچک‌تر کرده، هزینه‌ها را بیشتر کاهش دهد و در کنار آن سعی کند خط تولید محصولات واقعیت مجازی خود را با تکنولوژی‌های جدیدتر باکیفیت‌تر کند.

یک تحلیل‌گر از موسسه IDC معتقد است گرچه عرضه گوشی‌های HTC سال به سال کمتر شده و ممکن است گمان کنید شرکت همین روزها است که زمین بخورد اما اگر به شکل گسترده‌تر به بازار گوشی‌های هوشمند نگاه کنید هنوز هم HTC از خیلی برندهای ضعیف‌تر جلو است. در نتیجه همه چیز بستگی دارد به استراتژی شرکت. آیا مدیران شرکت می‌توانند پیش از آنکه مجبور به بستن بخش موبایل شوند به موقع استراتژی خود را تنظیم کنند و گزینه‌های دیگری مثل بازارهای خاص و تولید گوشی برای مخاطبین خاص را امتحان کنند؟

بعضی از کارشناسان می‌گویند ممکن است شاهد بازگشت HTC به یکی از بخش‌های اصلی کسب و کارش در ۲۱ سال گذشته باشیم؛‌ تولید گوشی به سفارش شرکت‌های دیگر. از طرف دیگر بعید نیست اگر تولید مدل‌های ارزان‌قیمت برای کشورهای در حال توسعه ادامه پیدا کند و در کنار آن گاهی شاهد یک گوشی رده‌بالا برای قدرت بخشیدن به نام برند باشیم. این تولیدکننده تایوانی سال میلادی گذشته حدود ۴ میلیون گوشی هوشمند به بازار عرضه کرد، رقمی که سال ۲۰۱۶ حدود ۵.۵ میلیون بود (برای مقایسه بد نیست بدانید فقط در فصل چهارم سال ۲۰۱۷ اپل ۷۷.۳ میلیون،‌ سامسونگ ۷۴.۱ میلیون و هواوی ۴۱ میلیون گوشی هوشمند به بازار عرضه کردند).

گرت اشنیمن، تحلیلگر ارشد در موسسه IHS Markit معتقد است گوشی‌های ارزان قمیتی مثل مدل‌های برند Desire احتمالا در خط تولید حفظ خواهند شد. این نکته که مهندسین مربوط به این مدل‌ها هم به گوگل منتقل نشده‌اند می‌تواند به نوعی این فرضیه را تایید کند. نیروهایی که به گوگل فروخته شده‌اند روی تولید گوشی‌های پیکسل برای این شرکت تمرکز خواهند کرد و نیروهای باقی‌مانده برای HTC در کنار کار روی خط تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت به کار تولید گوشی برای برندهای مختلف براساس سفارش، بویژه سفارش از طرف برندهای جدید مشغول خواهند شد.

 

بازار متراکم جهانی

عرضه گوشی‌های هوشمند به شکل کلی در جهان به رقمی بالغ بر ۱.۴۶ میلیارد گوشی در سال ۲۰۱۷ رسیده است. رقمی که حدود نیم درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته. تولیدکننده‌های اندرویدی رقابت بسیار شدیدی بر سر قیمت‌گذاری و همچنین متمایزسازی گوشی از طریق ویژگی‌های خاص سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند. این رقابت شدید در بازار متراکم فعلی ضربات سختی به HTC زده است. برای مثال گوشی‌های رده‌بالای HTC در سال ۲۰۱۷ باید با سامسونگ گلکسی اس ۸ رقابت می‌کردند. در این رقابت HTC‌ توانست حدود نیم میلیون گوشی رده‌بالا بفروشد در حالی که سامسونگ بیش از ۲۰ میلیون اس ۸ فروخت.

به هر حال گفته می‌شود که HTC قرار است در سال ۲۰۱۹ هم یک پرچم‌دار جدید داشته باشد و احتمالا چنانکه پیشتر بیان شد از طریق ساخت گوشی برای برندهای دیگر تا حدی جای خود در بازار مدل‌های رده‌پایین و میان‌رده را حفظ کند. تحلیلگران معتقدند HTC در کوتاه مدت به شکل کامل از بازار موبایل بیرون نمی‌رود.

 

واقعیت مجازی؛‌ تنها راه نجات

اشاره کردیم که سهم HTC از بازار جهانی موبایل به زیر یک درصد رسیده. مشکلات شرکت در بازار موبایل باعث کاهش ۱۵ درصدی نیروی انسانی در سال ۲۰۱۵ و ضرر ۱۰۷ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۷ شد. شرکت جایگاه خوب خود در بورس تایوان را از دست داد و نهایتا در واکنش به همه این مشکلات سعی کرد در حوزه دوربین‌ها و گجت‌های واقعیت مجازی دستاوردهای جدیدی داشته باشد. برند Vive برای فروش محصولات این حوزه استفاده شد و HTC Vive به عنوان یک گجت واقعیت مجازی با کیفیتی چشمگیر مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. حال خیلی از تحلیلگران معتقدند این بازار ظرفیت رشد و توسعه بسیار بیشتری را دارد.

HTC Vive در سال ۲۰۱۷ سومین گجت قدرتمند واقعیت مجازی بازار پس از PlayStation VR و Oculus Rift بود. بعضی‌ها پیش‌بینی می‌کردند HTC می‌تواند در این فهرست دوم شود اما کاهش قیمت Oculus Rift باعث شد این پیش‌بینی‌ها به حقیقت نپیوندد.

HTC از سال ۲۰۱۵ این موضوع را اعلام کرده بود که به سمت و سوی تولید محصولات سخت‌افزاری واقعیت مجازی حرکت می‌کند. گزارش‌ها از همان زمان تا کنون تایید می‌کنند که HTC هر چه بیشتر خود را در این حوزه درگیر کرده و سخنرانی مدیرعامل شرکت در کنفرانس MWC در ماه فوریه امسال هم با تاکید فراوان روی موضوع تولید محتوای حوزه واقعیت مجازی همراه بود.

به هر حال موقعیت فعلی بازار واقعیت مجازی و تازگی آن به HTC امکان رشد زیادی خواهد داد. شرکت تایوانی این شانس را خواهد داشت که با پیشرفت‌های قابل‌توجه در حوزه هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای مربوط به بازی و ادغام آن‌ها با عینک‌های واقعیت مجازی رقبای خود را شکست دهد یا با آن‌ها اتحادهای پرسودی را ایجاد کند.

باید در نظر داشت که HTC فقط تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری نیست و می‌تواند در پیشبرد پلتفرم واقعیت مجازی و همچنین محتوای این حوزه هم نقشی کلیدی ایفا کند. این فعالیت‌ها می‌توانند باعث جان گرفتن دوباره برند شرکت شوند و اکوسیستم کسب و کار شرکت را تقویت کنند.

می‌دانیم که در حال حاضر بازار واقعیت مجازی به بزرگی و گستردگی بازار موبایل نیست و به همین دلیل نمی‌تواند به اندازه آن بازار هم پول‌ساز باشد اما قطعا واقعیت مجازی در آینده نقش پررنگ‌تری ایفا خواهد کرد و قدرت گرفتن HTC به عنوان یکی از پیشگامان در این حوزه می‌تواند راه نجات کسب و کار این تولیدکننده تایوانی باشد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar shahram

    اچ تی سی همیشه حرف اول و زده ولی کاشکی یه کم دیدتونو بهتر کنید نسبت به این برند ممنون میشم

  2. Avatar ParsaM69

    پارادوکس و تناقض تو متنتون زیاده
    سال قبل گفتید اچ تی سی ۱۲ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۶ فروخته ولی الان گفتید ۵/۵
    یا مثلا گفتید تو سال ۲۰۱۷ حدود ۵۸۰ میلیون دلار ضرر کرده (که البته امار خود htc همینه) ولی الان نوشتید ۱۰۷ میلیون دلار
    یا اینکه نوشتید ۰/۵ میلیون گوشی بالارده
    شما یه سر به بازار بزنید میبینید فروش ۱۱ و الترا ده برابر از گوشی هایی مثل تن پرو و تن. اوو و یو پلی بالا تره
    اصلا با عقل جور در نمیاد اصلا اون ۴ میلیونی که خودتون گفتید با ۰/۵ میلیون الترا و یازده
    و اینکه هیچ حرفی در این باره نمیزنید که چرا فروش ۵۵ میلیون اس ۷/اج شد ۲۵ میلیون اس۸/پلاس؟
    هیچ نمیگید ۱۰۰ میلیون اس ۴ و نوت ۳ شد ۳۰ میلیون اس ۸ و نوت ۸؟

    تایید هم عمراً نمیکنید

  3. Avatar محمد

    فقط می‌تونم بگم حیف اچ‌تی‌سی بره کنار.
    از سالهای گذشته تا الان به شخصه جذاب‌ترین طراحی رو برای اچ‌تی‌سی و زیباترین رو برای سامسونگ می‌دونم.
    ولی به نظرم زیبایی بعد از مدتی دلزدگی ایجاد می‌کنه ولی جذابیت اینطور نیست.
    دیگه از کیفیت و عمر مفید اچ‌تی‌سی هم که همه خبر دارن.
    اینو با u ultra نوشتم و هم سامسونگ داشتم هم الجی هم هوآوی و…

  4. Avatar Leila

    سلام و خیلی ممنون از مقاله خوبتون
    درسته اچ تی سی در واقعیت مجازی خیلی خیلی میتونه پیشرفت کنه و واقعا شرکته خلاقی هست و اکثر چیزهایی که در گوشی های امروز مانند سامسونگ و اپل و … که بهش اشاره کردید میبینیم از خلاقیت های شرکت اچ تی سی بوده مانند دوربین دوگانه و اندازه پیکسل ها و … که متاسفانه خود شرکت با اینکه خلاقیت داشت ولی سریعا به پیشبرد و ارتقا دادن این خلاقیت ها اقدام نکرد …
    من در مورد کشور خودمون اگر بخوام صحبت کنم که یکبار دیگه هم عنوان کرده بودم ، یکی از دلایل عدم محبوبیت گوشی های اچ تی سی ، متاسفااانه متاسفاانه سایت هایی مثل همین سایت دیجیکالا هستن که بخاطر سود بیشتری که روی محصولات اپل (تقریبا بیش از ۷۰۰ ۸۰۰ هزار تومن اینجوری که من دیدم روی هر گوشی ) و سامسونگ و هواوی و … میکنن این شرکت ها رو بزرگتر جلوه داده (بخشی از سیاست کاری ) و حتی کوچیکترین تغییری رو هم روی گوشی های این شرکت ها بقدری نشون میدن که بقیه فکر میکنن واقعا این چه تحولاتی در زمینه تکنولوژی ایجاد کردن …(که درست نیست ) منظورم افرادی هستن که در زمینه گوشی اطلاع انچنانی ندارن و صرفا جهت کلاس گذاشتن یا کالا گرون قیمت و لوکس داشتن با این تبلیغات براحتی گول میخورن …و یا واقعا فکر میکنن که میتونه براشون بیش از ۳ سال عمر کنه که غلطه ( البته اچ تی سی و اپل میتونن بیش از این حرف ها کار کنن )
    همون موقع که اچ تی سی از دوربین دوگانه استفاده کرد من یادمه ک چقدر دیجی اون تحول رو پایین آورد و چقد براش بی اهمیت جلوه کرد و ب محض اینکه در گوشی های سامسونگ اپل استفاده شد یهو تحولی در تکنولوژی شد… موقعی که اچ تی سی گوشی با بدنه الومینیوم اونم با چ کیفیتی میزد (عالی) دیجی براش مهم نبود تا سامسونگ آلومینیوم شد یهو تحولی شد در گوشی ها یا هر کدوم از برند ها بجز اچ تی سی من حتی میتونم بگم خلاقیت های شرکت ال جی ، شیائومی ، ویو ( برند چینی که ویو اپکس رو زده ) و … بصورت کلی و گسترده تری از سامسونگ و اپل و هواوی بیشتره … هواوی که کلا فقط کپی هست و هیچ چیییزی مطلقا از خودش نداره(حالا بماند پردازنده ایی که هر کسی اطلاع داشته باشه میدونه چجوری هست ) هواوی در همه دنیا به عنوان ی گوشی با رده قیمتی بسیار پایین هست تا بقیه بتونن استفاده لازم رو بکنن اونوقت تو ایران میان میدم ۳ و خورده ایی و از حقوق ی فرد عادی تو جامعه هم بیشتره (بحث دلار رو پیش نیارید که اونوقت خودتون رو به اون راه زدید که چقد از ی گوشی ارزون تو ایران سود مالی میبرن …)… سامسونگ تنها چیزی که داره لبه های خمیدس و صفحه نمایشی که خلاقیت محسوب نمیشه و پردازنده هایی که بعد از دو سال به کلی کند و داغون میشن (تجربه ثابت کرده) و واقعا به اسنپ دراگون ها نمیرسه ( البته اینکه داره روشون کار میکنه و پیشرفت میکنه عالیه) ، اپل هم تنها چیزی که خلاقیت خودش باشه تشخیص چهره وآی او اس هست که من واقعا از این سیستم عامل خوشم میاد ( اما به هیچ عنوان ارزش این قیمت ها رو با اون همه محدودیت نداره(بنده خودم ۷ ساله از مک و ای او اس استفاده کردم میفهمم که چی میگم از ۷ سال پیش داشتم و بخاطر اینکه قیمت ها بشدت و الکی بالا رفته بیخیالش شدم تا بالاخره به قیمت حقیقیش برسه) اما خلاقیت به اون صورت نداره این شرکت ، اگر فروش خوبی داره یکی برند و یکی به قول خودمون حمایت از کالای ملی هست ( بیش از ۲۰۰ میلیون نفر امریکا جمعیت داره ، بخاطر امار فروش گفتم )
    در نهایت در بزرگ شدن این برند ها و عقب افتادن یسری برند های دیگه در ایران یکی از متاسفانه عاملانش سایت دیجیکالا هست که با اغراق و بخاطر سود خودش و نه حمایت از مشتری ( شعاری که متاسفانه خیلی وقته دیگه براش اهمیتی قائل نیست و متاسفانه پیشرفتی نکرده ، چون قبلا دیجی خیلی بهتر بود ) چنین بررسی های رو در مورد گوشی ها مینویسه ( بیشترین امار خرابی رو گوشی های سامسونگ (حتی بالا رده) و هواوی در کشور دارن که با مراجعه میتونید ببینید خودتون و البته اپل که متاسفانه کالای لوکس ایرانی ها شده و برای اینکه بگن چقد ما خوبیم دیگه کاری به اخلاق و شخصیت ندارن ( متاسفانه) کار به گوشی و ماشین و … دارن
    در نهایت بگم که میتونم بگم اچ تی سی مخصوووصا در بالارده ها بهترین کیفیت رو از هر لحاظ داشته و دارد و در سایت هایی جز سایت های سودجو ایرانی اگر ببینید متوجه کلام بنده میشید و البته دیجیکالا عزیز بنظرم یکمم برای فروشگاه وقت بیشتری بذار و ماهایی که مشتری دائمتون بودیم رو اینقدرر ناامید نکن به نظرم یه فکری هم بحال تخفیفاتون بکنید که خیلی بی احترامیه مینویسید تخفیف تا ۵۰ % و شلوغ میکنید بعد میایم میبینیم سس گوجه گذاشتید و از مثلا ۶ تومن کردیدش ۵۷۰۰ واقعا دیجی …ن کالاهای اصلی رو
    ب امیدخدا که یکم به فکر برید و الکی هر چیزی رو که حقش نیست گندش نکنید و از هر کالایی چه ایرانی و چه خارجی حمایت درست و عاقلانه داشته باشید
    اقای دلخموش بازم ممنون بخاطر مقاله خوبتون و زحمتی که کشیدید و این ها توی دلم مونده بود بنظرم باید میگفتم امیدوارم که نشر بدید و اینجا دیگه سانسور و فیلتر نباشه …

    1. Avatar ابراهیم

      سلام. ممنون از نظر خوبتون. اچ‌تی‌سی حق بزرگی بر گردن تکنولوژی صنعت موبایل دارد. یک شرکت متخصص در ساخت گوشی موبایل.
      به امید بهبود وضعیت مالی شرکت. حیف است این برود بقیه باشند…

    2. Avatar محمد رضا سعیدی

      عالی بود من با نظر شما موافقم

    3. Avatar علیرضا

      من هم کاملا موافقم با شما…
      مرسی از دیجیکالا که با سانسور نکردن حرف ایشان؛ منو به خودشون خوشبین کردن.

    4. Avatar علی

      سلام جوابهای دوستان رو که خواندم واقعا خوشحال شدم که هنوز افراد اگاه هستن که تخصصی به حوزه تکنولوژی نگاه میکنن دلیل مسایل یاد شده شما و دوستان اینه که اقتصاد ایران یک اقتصاد رانتی هست و اچ تی سی نماینده رسمی در ایران نداره که بخواد پورسانت بده و تبلیغات گسترده لااقل در حد تبلیغات کنار جاده ای (مثل تهران قم)داشته باشه و اینکه وقتی کسی سامسونگ میخره حداقل ۴۰۰تومان بسته به مدل ویا بیشتر واسه برند پرداخت میکنه مسئله بعد نبود قطعات و خدمات پس از فروش هست که باز هم رقبا جلوتر هستن من از سال ۲۰۰۴تا کنون اچ تی دارم و تا الان هیچ وقت مشکل نداشتم باستثنای دیزایر اچ دی که بوت پروند.

    5. Avatar سجاد

      کاملا درسته
      کسایی که htc داشتن و دارن امکان نداره ازش ناراضی باشن
      من خودم بیشتر از ۷ ساله که با htc ام، این شرکت حقش خیلی بیشتر از اینا بود، امیدوارم به جایگاهی که لایقش هست برگرده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه