شما بگویید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، برای رسیدن به هدف اصلی خود، یعنی خلق بهترین تجربه‌ی خرید اینترنتی، بازطراحی بسته‌بندی سفارش‌ها بر اساس نیازهای اصلی مشتریان را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا چالش طراحی بسته‌بندی دیجی‌کالا در حال برگزاری است. دیجی‌کالا قصد دارد با تکیه بر تجربه و دانش تخصصی برترین طراحان صنعتی کشور، طراحی فعلی بسته‌بندی‌های خود را به چالش بکشد. اما ممکن است مشتریان در تجربه‌های خود از برخورد مکرر با بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا به نکاتی رسیده باشند که حتی به ذهن برترین طراحان صنعتی هم نرسد. به همین دلیل ما در دیجی‌کالا مگ تصمیم گرفتیم موضوع «شما بگویید» این هفته را به انتظارات مشتریان از بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا اختصاص دهیم. نظرات و تجربیات شما به عنوان مشتری می‌تواند دیجی‌کالا را برای رسیدن به هدف اصلی‌اش یعنی رضایت شما یاری کنید. پس شما بگویید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

تفاوتی نمی‌کند چه کالایی را خریده باشید؛ تقریبا همیشه ابتدا با بسته‌بندی آن روبرو می‌شوید. بنابراین بسته‌بندی محصول، نقش بسیار زیادی در ایجاد یک تجربه‌ی خرید لذت‌بخش دارد. بسته‌بندی خوب می‌تواند میزان رضایت شما را از کالایی که خریده‌اید تحت تاثیر قرار دهد و تصویر ذهنی شما را از یک برند تقویت کند. دقیقا به همین دلیل است که کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، به بسته‌بندی محصول همان اندازه اهمیت می‌دهند که به خود محصول. شاید باور نکنید ولی اپل در سال ۲۰۰۷ حتی برای بسته‌بندی آیفون هم پتنت (گواهی ثبت اختراع) دریافت کرده بود. طراحی بسته‌بندی آیفون مثال خوبی است از این که چطور بسته‌بندی می‌تواند نقشی فراتر از محافظت و زیبایی داشته باشد. بسته‌بندی‌های اپل راحت و آرام باز می‌شوند و با قرار دادن محصول در بالاترین بخش جعبه، هیجان در دست گرفتن کالای جدید را به تجربه‌ای شبیه به باز کردن یک هدیه تبدیل می‌کنند.

طراحی بسته‌بندی می‌تواند در ابعاد بزرگ حتی بخشی از مسئولیت اجتماعی یک کمپانی باشد. برای مثال پوما در سال ۲۰۱۰ به هدف کمک به توسعه‌ی پایدار و حفظ محیط زیست، با طراحی سنتی جعبه‌های کفش ورزشی خداحافظی کرد. جعبه‌های کفش جدید پوما از یک ساختار ساده‌ی مقوایی تشکیل شده بود که داخل کیفی با امکان استفاده‌ی مجدد قرار داشت. این کمپانی موفق شد با استفاده از سیستم بسته‌بندی و توزیع جدید، در مجموع سالانه تا بیش از ۶۰ درصد در مصرف کاغذ و آب برای تولید بسته‌بندی صرفه‌جویی کند.

علاوه بر نمونه‌هایی که گفته شد، عوامل بی‌شمار دیگری هم می‌توانند در طراحی بسته‌بندی مناسب دخیل باشند که بخش زیادی از آن‌ها مستقیما به تجربه‌ی کاربران ارتباط دارد. بنابراین تجربه‌ها و نظرات شما می‌تواند بهترین راهنما برای طراحی بسته‌بندی جدید دیجی‌کالا باشد. اگر دوست دارید در این راه به دیجی‌کالا کمک کنید، تجربه‌های خود از بسته‌بندی‌های فعلی را با ما در میان بگذارید و بگویید از بسته‌بندی بعدی دیجی‌کالا چه انتظاراتی دارید؟

بروز رسانی: به دلیل ادامه‌ یافتن «چالش بسته‌بندی دیجی‌کالا»، این هفته (۱۹ مرداد ۹۶) پادکست «آن‌چه شما گفتید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟» را منتشر نمی‌کنیم. جمع‌بندی نظرات شما به آینده موکول می‌شود تا تعداد بیشتری از مخاطبان دیجی‌کالا مگ بتوانند به این سوال ما پاسخ بدهند: «از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟» نظرات خود را به صورت کامنت زیر این مطلب برای ما بنویسید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵۳ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    داخل بسته بندی جایزه بزارید

    1. Avatar امیرحسین

      :/

    2. Avatar امیر

      :/

    3. Avatar محمد

      😐 ok

  2. Avatar معین موسوی

    چقدر فوق العاده است که می تونیم ، به عنوان مشتری روی تجربه کاربریمون در آینده نقش و تاثیر داشته باشیم !
    بسته بندی در درجه اول برای مشتری ای که قبلاً از محصولی استفاده نکرده مهم ترین خصلت اون محصول به نظر میاد و برای برند ها بخشی مهم از روند بازاریابی . اما همیشه چیزی که به شخصه من و اذیت می کرده اینه که چرا باید انقدر دورریز بسته بندی داشته باشیم !
    توجه کنیدکه برای تولید یک بطری آب معدنی ، ساعت ها وقت صرف استخراج ، قالب ریزی ، طراحی ، تولید و … میشه و چقدر محیط زیست متضرر میشه از این موضوع ، بعد ما اون آب معدنی را خریده و در عرض۲ دقیقه مصرف می کنیم ! و عاقبت اون بطری هم مشخص نیست که آیا به مرحله بازیافت میرسه یا ۵۰۰ سال در طبیعت سرگردان خواهد بود! علاوه بر اینکه خود مراحل بازیافت پلاستیک و بسته بندی های مشابه هم به شدت باعث آلودگی محیط زیست میشه !
    پس اینجا خلاقیت و نوآوری می تونه کارساز باشه . و این رو میدونیم که خلاقیت رو مشارکت، گفتگو و همفکری می تونه افزایش بده و عملی کنه . از آنجایی که دیجی کالا در زمینه های مختلفی الهام بخش استارتآپ های نوپا هست ، نوع بسته بندی و سبکی که پیش خواهد گرفت
    تائیری فراتر و همه گیر تر در کل صنعت بسته بندی کشور خواهد گذاشت .
    و درآخر من از بسته بندی های دیجی کالا انتظار دارم حفظ محیط زیست در الویت خصوصیاتش باشه و همینطور کاربر بتونه ارتباطی فراتر از یک محافظ برای محصولات با بسته بندی برقرار کنه .

  3. Avatar علی

    دیجیکالا بر خلاف اینکه در کل با اعتبار ترین فروشگاه ایرانه، ولی بسته بندی محصولاتش {به جز اون پاکتای هوای محافظ}تفاوت چندانی با رقیبان رده پایینش نداره

  4. Avatar امیرحسین حسین زاده

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    برای بسته بندی کالاهاتون خواهش میکنم از مقوای با کیفیت تر اسفاده کنید
    روی بسته بندی ها طراحی جدید تر و مدرن تری به کار ببرید تا بسته بندی شکیل تر بشه
    و سعی کنید چاپ خوبی روی بسته بندی ها بزنید
    تمام این ها دست به دست هم میدن تا بسته بندی عامه پسند تحویل جامعه بدید
    ممنون از دیجی کالای عزیز

  5. Avatar امیر حسین

    در تمام کشور های پیشرفته بسته بندی ، به خودی خود یک نوع تبلیغات به حساب میاد
    مثلا با کارتن های ۱۰۰ درصد گیاهی که کاملا قابل بازیافت هستن
    و نوع خاص بسته بندی
    به طور مثال کمپانی توشیبا برای بسته بندی محصولات خودش روی کارتن ها پیام : ” شما به زودی حس بهتری خواهید داشت ” رو می نویسه و خیلی چیزهای دیگه…

    برای همین موضوع مجموعه دیجیکالا در مورد کارتن های مخصوص خود دیجیکالا بسیار ضعیف و ابتدایی عمل میکنه
    مثلا در بعضی خرید های خود من کالا رو نایلون پیچ میکنه در صورتی که این کار کاملا اشتباه است چون هم باز کردن رو سخت میکنه وهم زیبایی نداره

    به علاوه شما در بخش روابط با مشتری بسیار ضعیف عمل می‌کنید؛ به عنوان مثال شما میتونید
    ارزشیابی خیلی قوی بعد از فروش یا حتی قبل از خرید به نحوی که برای فروش محصولات خودتون هم بهتر بشه و شما بهترین ابزار رو براش دارین که همون اپلیکیشن دیجیکالا میباشد

    به عنوان مثال شما میتوانید بعد موجود شدن جنس و زمانی که به درخواست مشتری به اون اطلاع دادین علت نخریدن و یا خرید سریع رو جویا شین و از نحوه عملکرد سایت و یا تحویل کالا با مشتری ارتباط کامل داشته باشید که در برنامه های شما کاملا موثر خواهد

    امیدوارم که این مطلب رو شما مطالعه کنید و بتونید به عنوان یک برند به تمام معنا شناخته شید

  6. Avatar حسین

    به نظرم اگه رنگی میشد خیلی بهتر بود .

  7. Avatar محمد حمزه

    استفاده از کارتن در سایزهای مختلف عملا از لحاظ هزینه و سرعت عمل نقش مهمی در بسته بندی کالا و ارسال برای شرکت ها داره اما توی کشورهای توسعه یافته الزاما همه خریدهای اینترنتی در جعبه و کارتن تحویل مشتری نمیشن. مثلا لباس ها رو که عموما در صورت وارد شدن فشار اتفاق خاصی براشون نمی افته توی ساکهای پلاستیکی قابل استفاده مجدد برای مشتری ارسال می کنن. یا بعضی جاها کارتن هایی که برای مشتری ارسال میشه یک سری خطوط راهنمای برش و تا زدن داره که خریدار میتونه بعد از خارج کردن کالاهای اصلی مطابق راهنما کارتن رو برش بده و تا کنه تا یه وسیله سرگرمی یا کاربردی با استفاده از اون کارت درست بکنه. روی بسته بندی های کارتنی میشه سوراخ هایی رو تعبیه کرد که داخل جعبه قابل مشاهده باشه تا در زمان تحویل نیازی به باز کردن و چک کردن محتویات جعبه نباشه. البته برای اینکه وسیلهای کوچیک از سوراخ بیرون نیوفتن میشه سوراخ ها رو با طلق مسدود کرد. مسئله آخر هم اینه که در مرحله آخر سفارش گزینه ای هست که میشه انتخاب کرد که آیا مایل به دریافت فاکتور کاغذی هستید یا نه این کار رو میشه برای خبرنامه دیجی کالا هم انجام داد چون در مقابل سرفه جویی چند برگ A4 خبرنامه ای که برای افرادی مثل من که هر روز یه سری به دیجی کالا می زنیم هزینه اضافیه و کم شدن این هزینه قطعا اثرات مثبتی هم برای محیط زیست داره هم برای دیجی کالا.

  8. Avatar Ahmad

    اگه بسته بندی ها به شکل های مختلف باشن نه فقط به صورت مکعبی شکل مثلا برایتلفن موبایل استوانه ای شکل باشه اگه بدنه داخلی بسته بندی فیبر بزارین تا موقعی که کالا ضربه کمتری موقع حرکت پیک ببینن

  9. Avatar امیرحسین

    به نظرم بسته بندی مهم ترین بخش فروش میتونه باشه چون چیزیه که تا تحویل دادن و حتی بعد از تحویل دادن سفارش کلی ادم اونو میبینن و یه جور تبلیغ برای برند محسوب میشه، طراحی ظاهری خود بسته بندی بندی و اون دیزاین خارجی بسته باید خیلی مهندسی شده و حرفه ای طراحی بشه چون فکر نمیکنم کسی دوست داشته باشه که اون ظاهر قدیمی مقوا با اون رنگ قهوه ای به عنوان بسته بندی استفاه شده باشه.
    در مرحله بعد بسته بندی باید طوری باشه که بشه ازش دوباره استفاد کرد یا قابل بازیافت باشه و در عین حال مقاوم طراحی شده باشه چون به قول خودمون خیلی شیک تره.

  10. Avatar حسن

    سلام دوست دارم موقع باز کردنش صدا و احساس خوبی بهم بده

  11. Avatar رحمان

    بهتره یک پلمپ مخصوص دیجی برای بسته بندی کالاها زده شه،که خودش نوعی اعتبار محسوب میشه.

  12. Avatar دیجی یوزر

    ۱. دوست داشتم کنار هر بسته بندی یک جایزه خوشگل قرار میگرفت؛ تکراری هم نبود.
    ۲. بسته بندی دارای کاغذهای خورد رنگی بود … . مثلا قرمز – بنفش و … .
    ۳. بسته بندی ضد آب بود تا اگر بارندگی بود روی کالا آسیب وارد نشود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه