شما بگویید؛ هارد دیسک یا SSD؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در سال‌های اخیر هنگام خرید کامپیوتر یا لپ‌تاپ با یک دو راهی در زمینه انتخاب نوع درایو ذخیره‌سازی کامپیوتر مواجهیم. از هارد دیسک (HDD) استفاده کنیم یا از درایو SSD؟ در شما بگویید این هفته قصد داریم بپرسیم اگر قرار باشد بین یکی از این دو مدل درایو ذخیره‌سازی داده یکی را انتخاب کنید کدام گزینه را ترجیح می‌‎دهید؟

هر کدام از این دو نوع درایو مزایا و معایبی دارند. به شکل کلی درایو هارد دیسک یا Hard disk drive نوعی وسیله ذخیره‌سازی داده است که از طریق ضبط مغناطیسی و با کمک هدهایی برای خواندن و نوشتن به ذخیره‌سازی داده می‌پردازد. هارد دیسک از تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده می‌کند (این تکنولوژی اولین‌بار شصت سال پیش معرفی شد) و نسبت به درایو SSD ارزان‌قیمت‌تر است. مزیت دیگر این نوع درایوها در کنار قیمت ارزان، توانایی ذخیره‌سازی حجم بالایی از داده‌ها است.

اما درایوهای SSD یا Solid-state drive چه مزایایی دارند و چرا بعضی از کاربران این درایوها را برای ذخیره‌سازی اطلاعات ترجیح می‌دهند؟ درایو SSD دارای دیسک یا موتور چرخان نیست، برق کمتری مصرف می‌کند، مقاوت بیشتری دارد و سرعت آن هم نسبت به درایوهای HDD به شکل قابل‌توجهی بالاتر است. درایو SSD چیزی شبیه حافظه‌های فلش است اما در ابعادی بسیار بزرگتر. اطلاعات در این درایو درون میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شود و بر خلاف درایو HDD برای خواندن و نوشتن هم  نیازی به بازوی مکانیکی ندارد. اساسا باید گفت درایو SSD برای استفاده از اطلاعات ذخیره‌شده و برای ذخیره‌سازی نیاز به حرکات فیزیکی ندارد. به این شکل سرعت بالاتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد اما در ازای این سرعت بالاتر باید مبلغ بیشتری هم بپردازد. این مبلغ به طور متوسط چیزی در حدود ۳ تا ۵ برابر بیشتر است.

بیایید نکات گفته شده را جمع‌بندی کنیم. درایو HDD ارزان‌تر است، مدل‌هایی دارد که می‌توان از طریق آن‌‎ها اطلاعات بسیار حجیم را ذخیره‌سازی کرد اما سرعت آن به شکل متوسط در حدود ۳۰ درصد از درایوهای SSD کمتر است.

درایوهای SSD انرژی کمتری مصرف می‌کنند، قیمت گران‌تری دارند، باعث می‌‎شوند هنگام روشن کردن کامپیوتر به شکل مشهودی شاهد سریع‌تر بالا آمدن سیستم باشید و البته مقاوم‌تر و کم‌صداتر هستند گرچه برای ذخیره‌سازی حجم‌قابل توجه داده (برای مثال بیش از ۴ ترابایت) چندان مناسب نیستند.

حال شما بگویید ترجیح می‌دهید از درایو HDD استفاده کنید یا درایو SSD؟ برای این انتخاب چه دلایلی دارید؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۰ دیدگاه
  1. Avatar حسین

    سلام خیلی ممنون بابت مقایسه کاملتون. سوالی که دارم اینه در کیس حداکثر چند ssd و hdd میتوان با هم نصب کرد؟ در صورتی که بخوایم هم ssd و هم hdd داشته باشیم.

  2. Avatar مکرمی پور

    سلام . اس اس دی خیلی سرعتش بالا تره مثلا ویندوز ۱۰ رو دو برابر سریع تر اجرا میکنه. سرعت بالا اومدن برنامه ای مثل فتوشاپ، با اس اس دی ۵۰% بهبود پیدا میکنه. با اس اس دی نرم افزار ها زود تر راه اندازی میشن و فایل ها زود تر کپی و کات میشن. برای کاربرای عادی همون هارد کافیه. اما کسایی که میخوان کار های حرفه ای مثل گیم، یا رندرینگ بکنن باید اس اس دی رو داشته باشن. البته کاربرای عادی هم میتونن برای اجرای سریع تر برنامه ها اس اس دی بگیرن.
    خود من ترجیح میدم هر دو تا رو بزنم.
    SSHD ها هم اومدن که ترکیبی از هارد دیسک و اس اس دی هستن. البته تو بخش SSD هیچ فایلی نمیشه ریخت یا برنامه ای نمیشه نصب کرد. بخش اس اس دی فقط مال بالا بردن سرعت بخش هارد دیسک است.

  3. Avatar reza

    اگه کامپیوترم دو تا جا برای هارد داشته باشه یه هارد دیسک HDD برای ذخیره سازی میگیرم و برای ویندوز از هارد SSD استفاده میکنم

  4. Avatar عمادالدین زارع نظری

    من نزدیک ۲ ساله که هارد لپ تاپم (N550JK) رو با SSD تعویض کردم و هارد رو با کمک Caddy Drive گذاشتم جای DVD-RW.
    بیشتر از ۹ ماه هم هست که SSD رو به Samsung Evo 850 500GB ارتقا دادم و تغییر زیادی توی سرعت و کارکرد لپ تاپ ایجاد شد.
    الان با اینکه خیلی اطلاعات روی SSD ریختم و نرم افزار های زیادی روی لپ تاپ نصب دارم، از لحظه ای که کلید پاور رو میزنم تا وقتی که ویندوز کاملا لود بشه ۵.۵ ثانیه طول میکشه.
    اطلاعات مهمی که زیاد باهاشون کار دارم روی درایو های SSD نگه داشتم و زمان خاموش شدن هارد در صورت استفاده نکردن رو هم کم کردم و اکثر اوقات هارد خاموشه. این کار عمر باتری رو تقریبا تا ۲ برابر افزایش داده و SSD فوق فوق کم مصرف هست.

  5. Avatar علیرضا

    سلام
    من یه لب تاب دارم با دوترابایت HDD و ۱۲۸ گیگ SSD
    به نظرتون بهتره ویندوزم رو روی SSD نصب کنم یا این که به جاش مثلا روی ۵۰۰ گیگ HDD نصب کنم؟
    منظورم اینه که به نظرتون آیا حجم بالای HDD به مزایای حجم کمتر SSD میچربه یا نه؟

  6. Avatar فاطمه سادات

    خب مسلما بستگی به نیاز داره وقتی من از لپ تاپ برای حمل و نقل استفاده میکنم حتما باید هاردم ssd باشه تا مشکلی براش پیش نیاد خب هزینه بیشتری رو هم باید بپردازم مسلما
    ولی کسی که نیازی به جابجایی لپ تابش نداره لزومی نداره برای هارد ssd هزینه ی اضافی پرداخت کنه و کارش با hdd راه می افته

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه