شکایت از ناسا برای حفظ سوغاتی نیل آرمسترانگ از ماه

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
خاک ماه

به تازگی سوالی عجیب در سیستم قضایی ایالات متحده مطرح شده است؛ سوالی که از وضعیت مالکیت قمر زمین می‌پرسد. ناسا به تازگی تلاش کرده است تا هدیه‌ای که «نیل آرمسترانگ» به شخصی داده بود را تصاحب کند؛ هدیه‌ای که خاک ماه است. صاحب این خاک هم در پاسخ به تلاش ناسا، از این سازمان شکایت کرده است.

ناسا پیش از بارها سعی کرده است سوغاتی‌های دیگری که از ماه آمده‌اند را از صاحبان آن‌ها بگیرد.

صاحب سوغاتی نیل آرمسترانگ از ماه، زنی به اسم «لورا مری سیکو» (Laura Cicco Murray) است. او هفته‌ی پیش شکایتی علیه آژانس فضایی ایالات متحده ثبت کرده است. ناسا پیش از بارها سعی کرده است سوغاتی‌های دیگری که از ماه آمده‌اند را از صاحبان آن‌ها بگیرد.

لورا سیکو می‌گوید که وقتی ده ساله بود، مادر او شیشه‌ای پر از خاک خاکستری رنگ به او هدیه می‌دهد. نیل آرمسترانگ ظاهرا یکی از دوستان پدر لورا سیکو بوده؛ طوری که پدر لورا سیکو، «تام مری» به همراه نیل آرمسترانگ در ارتش ایالات متحده خلبان بوده‌اند. نیل آرمسترانگ هم شیشه‌ی حاوی خاک ماه را به عنوان سوغاتی در دهه‌ی هفتاد به دختر دوستش هدیه می‌کند؛ طوری که او حتی پیغامی برای لورا نوشته و امضا کرده و به همراه هدیه‌اش، به پدر لورا داده.

نیل آرمسترانگ

واقعی بودن پیغام نیل آرمسترانگ و هم‌چنین خاک ماه که در حال حاضر به دست لورا یکو است، توسط متخصصان آزمایش شده است. یک متخصص خط نوشته‌ی نیل آرمسترانگ را تایید کرده است. یک متخصص دیگر هم طبق گفته‌ی وکیل لورا سیکو، امکان واقعی بودن خاک ماه داخل شیشه را بالا دانسته است.

شاید شکایت شخصی از سازمانی مثل ناسا، آن هم به خاطر یک شیشه از خاک ماه، عجیب به نظر برسد. با این حال، ناسا پیش از این طبق بیانیه‌ای اعلام کرده است که «نمونه‌های ماه متعلق به دولت ایالات متحده است و بر اساس قوانین ناسا، نمونه‌های ماه باید فقط برای اهداف سازمان استفاده شوند.»

در ادامه‌ی بیانه‌ای ناسا آمده است: «در نتیجه تمام افرادی که به نمونه‌های ماه دسترسی دارند باید این قوانین و دستورها را را دنبال کنند.»

نیل آرمسترانگ ماه

محققان برای بررسی خطرهایی که ممکن است خاک ماه داشته باشد، از نسخه‌های شبیه‌سازی شده آن استفاده می‌کنند، چون دسترسی به خاک واقعی ماه ندارند. یکی از محققان گفته بود که این نسخه‌های شبیه‌سازی شده خطرناک هستند و ناسا باید خاک واقعی ماه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

ناسا هنوز به شکایت لورا سیکو پاسخی نداده است. با این حال، وکیل لورا سیکو معتقد است که این شکایت، احتمالا برای مدتی ناسا را از رفتن به سراغ آن‌ها منصرف می‌کند.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. تارا

    ناسا مانع از دسترسی می شود تا جعلی بودن خاک و سنگ های به اصطلاح ماه برملا نشود. اخیرا هم مشخص شد که نمونه ای که به موزه ای در هلند داده اند تقلبی است

    1. محمد

      باشه

    2. Amir

      چون که شما ها اصلا باورتون نمیشه که آنها به ماه رفتند و همیشه قصد خراب کردن ناسا را دارید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه