صفر تا صد طرح ترافیک تهران سال ۹۷

۱۶ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
طرح ترافیک

هفته‌ی پیش خبری برایتان منتشر کردیم و از تغییرات احتمالی طرح ترافیک تهران در سال ۹۷ خبر دادیم. طرح ترافیک پیشنهادی ویژگی‌های جدیدی مثل تقسیم زمان‌بندی و محدوده، تغییر میزان عوارض بسته به زمان ورود و خروج و پرداخت هزینه‌ توسط حساب کاربری را شامل می‌شود. اطلاعات و جزییات منتشر شده مربوط به طرح پیشنهادی است و هنوز تایید نهایی نشده؛ در ادامه می‌خواهیم نگاهی به جزییات این طرح احتمالی داشته باشیم.

اجرای طرح ترافیک پیشنهادی جدید پایتخت از ۱۵ فروردین سال ۹۷ استارت می‌خورد.

‌ ‌‌‌بیشتر بخوانید: طرح ترافیک و زوج و فرد در نیمه دوم سال بدون تغییر باقی می‌ماند

 

‌سبز و آبی؛ نام جدید محدودیت‌های طرح ترافیک و زوج و فرد پایتخت

قائم مقام معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: درطرح جدیدی که قرار است از ۱۵فرودین ماه پس از اخذ مجوزات قانونی اجرایی شود،  محدوده سابق طرح ترافیک به نام «محدوده سبز» نام گذاری می شود و محدوده سابق زوج و فرد که طرح کاهش در آن اجرا می‌شود نیز «محدوده آبی» نام گذاری می شود.

نحوه‌ی پرداخت عوارض ورود به محدوده سبز و آبی

افندی زاده با بیان اینکه اجرای این طرح مبتنی بر ابزارهای جدید اینترنتی و پرداخت آنلاین باید باشد گفت: به این صورت که هر فردی یک حساب کاربری برای خود ایجاد خواهد کرد و به میزان دلخواه آن را شارژ می‌کند و در صورت ورود به محدوده های طرح، هزینه آن به صورت خودکار بر اساس تعرفه و ضرایب تعیین شده مبلغ عوارض محاسبه و از حساب او کسر و صورتحساب او به روز می شود. این حساب کاربری بااستفاده از اپلیکیشن ها خواهد بود که جزییات آن متعاقباً اعلام می شود.

او ادامه داد: در صورت شارژ نبودن حساب کاربری، خودرو به محض ورود به محدوده جریمه نخواهد شد بلکه تا ساعت ۲۴ روز بعد فرصت دارد تاحساب کاربری خود را شارژ کند و گرنه علاوه بر اینکه عوارض را باید پرداخت کند جریمه نیز خواهد شد.

بازه زمانی و ساعت اوج چه تغییری می‌شود؟

او با بیان اینکه این طرح در بازه زمانی ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ عصر اجرا می شود گفت: ساعات قبل از ۱۰ صبح و بعد از ساعت ۱۶ عصر، ساعات اوج ترافیک تعریف می‌شود و بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ ، ساعت غیر اوج است و برای ورود و خروج متوالی در ساعات اوج ضریب ۱.۵؛ برای ورود و خروج در ساعات غیر اوج ضریب ۰.۵ و در صورتی که ورود  در ساعت اوج  و خروج در ساعت غیر اوج باشد ( یا بالعکس) ضریب ۱ اعمال می‌شود.

آیا طرح پنج‌شنبه‌ها هم اجرا می‌شود؟

افندی زاده با بیان اینکه همانند اکثر کشورهایی که  تجربه اجرای طرح‌های مشابه دارند در روزهای پنجشنبه به کلی محدودیت‌های طرح ترافیک برداشته می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود که با این تغییر هم انگیزه برای ورود به محدوده برای روزهای شنبه تا چهارشنبه کاهش یابد و هم ترافیک سنگین ساعات بعد ازظهر پنجشنبه در طول ساعات صبح تا عصر توزیع و روان شود. بدین ترتیب شهروندان می‌توانند از این فرصت هفتگی برای دسترسی رایگان و هدفمند به محدوده طرح استفاده کنند.

هزینه‌ها کم‌تر می‌شود یا بیشتر؟

طرح ترافیک

قائم مقام معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک برای عموم مردم، به طور متوسط کمتر از وضع فعلی (۴۰هزار تومان) خواهد شد گفت: در طرح پیشنهادی جدید برای کنترل ترافیک عصر گاهی علاوه بر زمان ورود خودروها به محدوده به زمان خروج نیز توجه شده است و خودروهایی که در ساعت اوج صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت ۱۶ از این مناطق خارج شوند ۳۳ درصدهزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

عوارض ورود به محدوده سبز بر حسب ساعت ورود و خروج و میزان آلایندگی خودروها، حدودا بین ۹ تا ۳۶ هزار تومان خواهد شد و  عوارض تردد در محدوده آبی نیز بر حسب همین متغیرها روزانه حدودا بین ۳ تا ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

تخفیف ۲۰درصدی برای معاینه فنی برتر

وی با بیان اینکه به جای صدور مجوز طرح ترافیک برای افراد مشخص و سهمیه ای، همه شهروندان مجازند وارد محدوده شوند، گفت: حتی اگر تردد شهروندان  اندک و در حد نیاز با خودروهای سالم‌  و ترجیحا در ساعات غیر اوج ترافیک باشد، هزینه‌های کمتری پرداخت می‌کنند.

وی توضیح داد: تمامی هزینه‌ها، با پیشنهاد شهرداری تهران است که درصورت تصویب اجرایی می شود. برای تعیین مبلغ هزینه‌ای که برای ورود به محدوده طرح در نظر گرفته می شود، ضرایب موثری در نظر گرفته شده است  که به  عنوان مثال: هزینه تردد در ساعات غیر اوج ترافیک یک سوم هزینه تردد در ساعات اوج ترافیک خواهدبود، یا داشتن گواهی معاینه فنی برتر به معنای برخورداری از تخفیف ۲۰ درصدی است.

خودروهای پاک چه امتیازی می‌گیرند؟

افندی زاده با بیان اینکه در طرح جدید برای استفاده از خوردهای پاک(هیبریدی ـ برقی) و همچنین دریافت معاینه فنی برتر، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است گفت: شهروندان تا حد امکان به سمت استفاده از خودروهای با کیفیت و کمتر آلاینده گرایش یابند. به نحوی که تخفیف عوارض خودروهای هیبریدی و برقی ۹۰ درصد و خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۲۰ درصد پیشنهاد شده است.

بیشتر بخوانید: تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۰۰۰ درصد افزایش یافت

او با بیان اینکه ضریب آلایندگی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۰.۸ برای خوردهای برقی و هیبریدی ۰.۱ تعیین و پیشنهادشده است گفت:  یعنی خودروهای پاک از ۹۰ درصد و خودروهای دارای معاینه فنی برتر از ۲۰ درصد تخفیف برخوردارند. همچنین شارژ پلاک خودروها از قبل به معنای تخفیف ۲۰ درصدی (‌ضریب ۰.۸) است و پرداخت تا ساعت ۲۴ روز بعد از ورود با ضریب ۰.۹ (‌تخفیف ۱۰ درصدی) محاسبه‌ می‌شود و در صورتی که عوارض در مهلت قانونی پرداخت انجام نشود، این ضریب ۱ ( بدون تخفیف) خواهد بودو به عنوان بدهی خودرو ثبت می‌شود. به علاوه ورود خودرو غیرمجاز خواهد بود و مشمول جریمه نیز خواهد شد.

در طرح جدید پیشنهادی سهمیه‌ها برداشته می شود

به گفته افندی زاده برای ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز این امکان فراهم شده است که تا ساعت ۸:۳۰ صبح از محدوده طرح خارج شوند بدون اینکه جریمه شوند.

شهریار افندی زاده در ادامه بیان کرد: در واقع خودروهای دولتی و سهمیه‌ای نیز پس از تصویب اجرای طرح جدید مانند سایر مردم بابت ورود به محدوده طرح ها هزینه پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به سهمیه جانبازان و بیماران خاص در صدور آرم های طرح ترافیک افزود: سهیمه جانبازان در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد از جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص  می یابد و در طرح جدیدپیشنهادی این سهیمه مثل همه سهمیه‌ها برداشته می شود و شرایط برای همه جانبازان برابر خواهد شد؛ برای این گروه پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی در نظرگرفته شده است که می تواند با کمک اعتبارات دولت  ۵۰ درصد باقی مانده به حساب این عزیزان منظور شود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar پژمان

    من خودروی هیبریدی دارم الانم چندین بار از این طرح جدید استفاده کردم و حدودا روزانه ۱۶۰۰ تومان تا ۳۲۰۰ کم کرده بسته به ساعت ورود و خروجی
    فقط یه نکته هست که نمیدونم جریانش چیه اونم اینه که اگر کسی از طرح استفاده نکنه و رزروش کنه ۱۳۴۰۰ کم میکنه که در حالت هیبریدی باید ۱۳۴۰ تومان باشد اما اینگونه برای ن محتسبه نشده و مبلغ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان کم کرده در حالی که در صورت استفاده من از طرح در بدترین حالت ممکن ۴ هزار تومان کم میشد

  2. Avatar سیدسهراب زمانی

    باسلام محدودهای که قبلاجزء طرح زوج وفردبوده چراجزء طرح ترافیک شده؟ حداقل قبلش اطلاع رسانی بکنید وتابلوهای مربوطه نسب کنیدبه طورمثال بنده ازبزرگراه بعثت (ترمینال جنوب)ازخیابان شهیدصابونیان به طرف اداره کل آموزش وپرورش شهرستانهای استان تهران خیابان شهیدسمیعی درتاریخ ۱۵/۲/۹۷دوبارترددداشته ام بنده حداقل درهفته برای انجام کارهای اداری درهفته سه بارباتوجه به پلاک خودروکه زوج می باشد به اداره کل آموزش وپرورش شهرستانهاتردداجباری دارم درتاریخ فوق برای بنده پیام آمده واردطرح ترافیک شدی وبایدعوارض تردددرمحدوده طرح ترافیک پرداخت کنید. لطفارسیدی فرمائیدووضعیت این مسیرهارامشخص کنید. ممنون

  3. Avatar مژده

    من آخر نفهمیدم اگر با پلاک زوج توی یک روز فرد طرح بخرم میتونم وارد محدوده زوج و فرد (آبی) هم بشم یا نه؟! همه جا نوشته در محدوده آبی «مثل قبل» طرح کاهش اجرا میشه ولی این طرح کاهش که به دلیل نبود زیرساختها قبلا منتفی شد! گیج شدم واقعا

  4. Avatar رضا

    این طرح نواقص زیادی داره مثلا اگر یکی قبل از شروع طرح وارد بشه و در ساعات طرح بخواد از محدوده خارج بشه تکلیفش چیه؟

  5. Avatar حسین

    این طرح شما فقط برای آدمهایی هست که وضع مالی خوبی دارن یعنی طرف واسش ۶ میلیون در سال پولی نیست میده هروز میاد تو طرح ولی قبلا چون سهمیه بود هر کسی نمی تونست بخره چون شاملش نمی شد دیگه اکسیژنم پولی شد واقعا خسته نباشید که انقدر از اون مغزتون کار می کشید.همین ماهایی که خونمون تو طرح هست بیچاره می شیم من محل کارم با خونه خیلی فاصله داره مجبورم هر روز با ماشین شخصی برم سرکار یعنی باید روزی ۳۶ تومن پول پرداخت کنم مگه می شه همچین چیزی

  6. Avatar صهبا کرمانی

    سلام
    ما هم منزلمون تو محدوده سبزه .هر ساله با هزار مکافات و تحمل هزینه تحمیلی طرح طرافیک می گرفتیم .امسال تا معلوم بشه تصمیمات مسولین بر سر ما چه میاره بسیار اذیت شدیم حالا هم سر در گمیم که چه کنیم.
    ظاهرا کسی متوجه مشکلات ما نیست .
    اگر قادر بودیم ما هم در منطقه سفید مسکن میگرفتیم تا نه دود بخوریم ونه برای خروج از منزل جهت خدمت جریمه بپردازیم.
    به امید ظهور دولت عدل.

  7. Avatar علی . ک

    بنده خونم تو طرحه، محل کارم هم تو طرحه.. از نظر جغرافیایی و محدوده طرح ترافیک ، برای رسیدن از خونه به محل کارم باید یکبار از طرح بیرون بیام و دوباره وارد محدوده طرح ترافیک بشم.. اگرم قرار باشه از حمل و نقل عمومی استفاده کنم : اتوبوسی که در کار نیست! تنها راه ممکن واسه مسیر من ۴ کورس تاکسیه و مقادیر زیادی پیاده روی !!!!!!
    با این طرح پیشنهادی جدید و شاهکار ، من چه جوری باید رفت و آمد کنم؟
    آیا سیستم حمل و نقل مناسبی هست که من ازش استفاده کنم ؟ قطعا خیر!

  8. Avatar بینام

    سلام و خسته نباشید این طرح که شما اطلاع رسانی کردید اصلا هم به نفع کسانی که خانه هاشان در طرح است مناسب و منصفانه نیست تا قبل از این اگر از طرح کلی یکبار بیرون میومدی اصلا دوربین ثبت نمیکرد ولی الان تو خبر گفته شده تا ساعت ۸ و نیم صبح باید خارج شد . واقعا چرا باید دور خونه ما یه خط کشیده بشه بعد اسمش رو بزارن محدوده سبز یا ابی یا هر رنگی با تعویض رنگ مشکل ما حل نمیشه بارها شده خواستم ماشین ببرم بیرون دوربین طرح کلی یکبار خروج مشکل نداره ولی بعد از خروج از طرح کلی به صورت اتوماتیک وارد طرح زوج و فرد میشی که اون دوربین ها اصلا براشون مهم نیست که خونه شما تو طرح است یا نیست خوب اگر قراره کسی توی طرح رانندگی کنه در حد یک بار ورود و یکبار خروج به نظر من الویت با کسی هست که خونش تو طرح قرار گرفته. و الا فروش طرح مسخره ترین حالت ممکن است . من اصلا با طرح زوج و فرد و یا اصلی مشکل ندارم و ازش حمایت میکنم به شرط اینکه دور خونه همه خط بکشید و بگید اینجا طرحه شماهایی که اصلا تو طرح زندگی نمیکینید متوجه مشکلات ما نمیشید واقعا شما راضی میشید یکی دوربین بزاره سر کوچتون بگه بیرون بیای جریمه میشی ؟ هیچ فکری پشت این کار نیست

  9. Avatar Mojde

    “شهروندان تا حد امکان به سمت استفاده از خودروهای با کیفیت و کمتر آلاینده گرایش یابند. به نحوی که تخفیف عوارض خودروهای هیبریدی و برقی ۹۰ درصد پیشنهاد شده است.”

    اونوقت از اون طرف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی رو ۱۰۰۰ برابر میکنن.
    خیلی منطقیه واقعا

  10. Avatar امین

    خب طرح زوج و فرد چی میشه؟ یعنی دیگه در منطقه آبی نمیتونی وارد بشی مگر پول بدی؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه