چرا در هفته حداقل به ۲ ساعت طبیعت گردی نیاز داریم؟

۲ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
طبیعت درمانی

تحقیقات جدید شواهدی مشخص از تأثیر قدم زدن و حضور در طبیعت روی سلامتی افراد پیدا کرده‌اند. البته هر کسی که بازی کردن بچه‌ها را در پارک و طبیعیت دیده باشد، نیازی به تحقیق برای اثبات مفید بودن طبیعت درمانی نخواهد داشت. اکثر والدین از این موضوع آگاهند؛ وقتی که بچه‌ها شانس بازی کردن در طبیعت را دارند، خوشحال‌ترند، بهتر رفتار می‌‌‌کنند و روابط اجتماعی بهتری هم دارند.

اکثر بزرگسالان می‌دانند که طبیعت برای آن‌ها هم مفید است؛ به همین دلیل است که استرس‌های ناشی از کار را با گذراندن یک تعطیلات در طبیعیت زیبا پشت سر می‌گذارند. اما برای سلامتی به چه میزان حضور در طبیعت احتیاج داریم؟ گروهی از محققین طبیعت درمانی در انگلستان تلاش کرده‌اند به این سؤال پاسخ دهند.

چه میزان حضور در طبیعت برای ما لازم است؟

حضور در طبیعت

در تحقیقی که به تازگی منتشر شده، مدت طبیعت‌گردی تفریحی در یک هفته و گزارش خوداظهاری سطح سلامت و تندرستی بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلستان بررسی شده است. محققین پی بردند افرادی که هفته‌ای حداقل ۱۲۰ دقیقه را در طبیعت می‌گذرانند، در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، متوجه بهبودی در وضعیت روحی و جسمی خود می‌شوند.

به گفته‌ی محققین میزان بهبود سلامتی در این افراد تقریبا به همان میزانی است که افراد می‌توانند با رعایت «دستورالعمل فعالیت فیزیکی» (guidelines for physical activity) تهیه شده توسط وزارت بهداشت آمریکا به دست آورند. گرچه میزان تأثیر نسبتا کم بود و با تغییر در مدت زمان حضور در طبیعت تنها چیزی حدود یک درصد تفاوت در آن دیده می‌شد.

با این حال، فرقی نمی‌کرد که افراد این ۱۲۰ دقیقه را چگونه و کجا سپری کرده باشند. نتایج نشان می‌داد در بسیاری مواقع پیاده‌روی‌های کوتاه در محلی نزدیک خانه به همان اندازه‌ی پیاده‌روی بلند آخر هفته در یک گردشگاه مؤثر است.

محقین اشاره می‌کنند که این اولین قدم برای این است که بتوان مدت زمان مشخصی را برای وقت گذراندن در طبیعت به مردم توصیه کرد. البته تحقیقات دیگر نشان داده است که طبیعت‌گردی حتی به میزان کم هم می‌تواند فوایدی را برای سلامتی به همراه داشته باشد. برای مثال در یک تحقیق، افرادی که تنها ۵ دقیقه در طبیعت ورزش کردند، شاهد بهبود در روحیه و اعتماد به نفس خود بودند.

بیشتر بخوانید: ۱۵ روش برای داشتن یک زندگی آرام

این تغییر سریع حتی در افرادی که شغل‌های بسیار استرس‌زا هم دارند دیده شده است. گفته شده است این دسته از افراد یک ساعت بعد از بودن در طبیعت، مانند کودکان ۵ ساله شروع به خندیدن و جمع کردن چوب و سنگ می‌کنند.

دستورالعمل‌های طبیعت درمانی برای شروع خوب هستند

آخر هفته در طبیعت

به گفته‌ی یک روانشناس آمریکایی به نام «جسیکا موتنتو-اسمال» (Jessica Moutenot-Smal)، هر دستورالعملی که برای طبیعت درمانی ارائه شود، باید تأکید کند که میزان پیشنهادی در آن حداقل زمان توصیه‌شده برای وقت گذراندن در طبیعت است و افراد می‌توانند با گذراندن زمان بیشتر در طبیعت، از فواید بیشتری بهره‌مند شوند. اما این دستورالعمل‌ها می‌توانند در درک این موضوع به افراد کمک کنند که برای بهره‌مند شدن از فواید طبیعت، لازم نیست حتما آخر هفته را به قایقرانی یا هر کار ویژه‌ی دیگری بپردازند. پس اگر پارک کوچکی با چند درخت در نزدیکی شماست و ۱۵ دقیقه وقت دارید، در رفتن شک نکنید، چرا که حتما برایتان مفید خواهد بود.

یک روانشناس متخصص طبیعت درمانی به نام «پاتریشیا اچ هاسباک» (Patricia H Hasbach) می‌گوید کار او با افرادی که به او مراجعه می‌کنند، چیزی فراتر از صحبت در مورد مدت زمانی است که باید در طبیعت بگذرانند. او می‌گوید «از نظر روانشناسی چیزی که بسیار مفید است تشخیص ارتباط و تعامل بیمار با طبیعت است.»

افرادی که در مناطق طبیعی‌تر زندگی می‌کنند، می‌دانند که طبیعت تا چه اندازه برای آن‌ها مفید است و از آن برای بهتر شدن استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر از افراد نیاز به راهنمایی بیشتری دارند. به گفته‌ی هاسباک «شما می‌توانید به مردم توصیه کنید که به خارج از شهر بروند، اما من متوجه شده‌ام که برای برخی از افراد باید نسخه‌ی دقیق‌تر و مشخص‌تری در زمینه‌ی طبیعت درمانی تجویز کرد.»

برای مثال این نسخه می‌تواند شامل تشویق کردن مراجعه‌کننده‌ها به استفاده از تمام حواس در طبیعت مانند گوش کردن به صدای پرواز پرندگان و خش‌خش برگ‌ها یا توجه به عطر گیاهان در فضا باشد.

طبیعت‌گردی چه فوایدی علاوه بر فعالیت بدنی دارد؟

نقش طبیعیت در زندگی

بخشی از فواید طبیعت‌گردی ناشی از این است که افراد در طبعیت از نظر فیزیک فعال‌تر می‌شوند. با این حال، تحقیقات نشان داده است حتی نشستن و حضور در طبیعت بدون هیچ فعالیت خاصی هم می‌تواند سلامتی را بهبود دهد.

هاسباک می‌گوید حضور در طبیعت همچنین فرصتی برای استراحت در میان ساعت‌های خسته کننده‌ای است که تمام تمرکزمان را روی کار، صفحه مانیتور یا رانندگی گذاشته‌ایم و ذهن خود را با «توجه جهت‌دار» (directed attention) خسته کرده‌ایم. به گفته‌ی او «وقتی افراد با رفتن به طبیعت، وقفه‌ای بین این توجه جهت‌دار ایجاد می‌کنند، به توجه آزاد و غیر ارادی (involuntary attention) تمایل پیدا خواهند کرد. این رها شدن ذهن در ترمیم قوای فکری و بازگشتن به محیط کار به فرد کمک می‌کند.»

با این حال، فقط زمانی فواید طبیعت خود را نشان می‌دهند که موبایل را کنار بگذارید و تمام حواس خود را به طبیعت بدهید؛ خواه این طبیعت منظره‌ی نفس‌گیری از یک دره باشد یا یک درخت در نزدیکی محل زندگی شما.

بیشتر بخوانید: ذهن آگاهی؛ رهایی از استرس و زندگی در لحظه

موتنتو-اسمال می‌گوید «اگر به شیوه‌ای آگاهانه و با تفکر با درختی در پیاده‌رو ارتباط برقرار کنید، برای مثال چند نفس عمیق بکشید و حضور در سایه‌ی درخت را درک کنید، این ارتباط برای شما فایده‌ی بسیار بیشتری خواهد داشت.»

مسیر پیاده روی

حتی ممکن است دلایل باستانی‌تری برای قدرت شفادهندگی طبیعت وجود داشته باشد. با توجه به این که اجداد ما میلیون‌ها سال را در فضای آزاد گذرانده‌اند، این که الان بیشتر زمان خود را در فضای بسته سپری می‌کنیم یا به کامپیوتر و گوشی موبایل خود چشم می‌دوزیم، فعالیت‌های جدیدی برای انسان‌ها محسوب می‌شوند.

ما با طبیعت تکامل یافته‌ایم و جزوی از طبیعت هستیم و قاعدتا باید هنگامی که نزدیک طبیعت هستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

منبع: Healthline

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه