۱۵ محصول تاریخ‌ساز که جانی آیو برای اپل طراحی کرد

۱۶ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
جانی آیو

جانی آیو، مدیر بخش طراحی اپل، اعلام کرده که تا مدتی دیگر این شرکت را ترک می‌کند. او می‌خواهد شرکت طراحی خود را راه‌اندازی کند که البته اپل مهم‌ترین مشتری این شرکت خواهد بود. جانی آیو طی حدود ۳۰ سالی که برای اپل کار کرده، موارد سخت‌افزاری مانند آیفون و آیمک طراحی کرده و در طراحی پروژه‌هایی مانند iOS 7 و اپل پارک تا حد زیادی نقش داشته است.

تمرکز آیو بر طراحی مینیمال نقش مهمی در شکل‌گیری زبان طراحی محصولات اپل داشته است و او در سال ۱۹۹۷ به همراه استیو جابز در بازگشت اپل به مسیر موفقیت نقش مهمی ایفا کرده است. طی سال‌های گذشته، جانی آیو به‌عنوان یک مدیر ارشد دیگر چندان درگیر جزییات طراحی نبوده و بیشتر وظایف مدیریتی بر عهده داشته، ولی همچنان تاثیر او در طراحی محصولات مختلف اپل به خوبی دیده می‌شود. به مناسبت پایان فعالیت ۳۰ ساله او در اپل، تصمیم گرفتیم که به ۱۵ مورد از طراحی‌های خاطره‌انگیز او برای این کمپانی مشهور بپردازیم.

۱. آی‌مک جی ۳ (۱۹۹۸)

اپل

در روزگاری که کامپیوترها همگی مشابه یکدیگر بودند و در بدنه خاکستری رنگ قرار داشتند، آیو تصمیم گرفت از رنگ‌های مختلف برای طراحی بدنه آن‌ها بهره ببرد. این کامپیوتر ابتدا با رنگ آبی عرضه شد و سپس اپل ۱۰ رنگ دیگر هم برای آن در نظر گرفت. پلاستیک رنگی شفاف به کاربران اجازه می‌داد که داخل کامپیوتر all-in-one را مشاهده کنند. این کامپیوتر از درایو فلاپی دیسک بهره نمی‌برد، ماوس آن دایره‌ای شکل بود و علاوه بر این، نخستین کامپیوتر اپل مجهز به پورت USB محسوب می‌شد. استیو جابز در مورد این محصول گفته: «به نظر می‌رسد این کامپیوتر از سیاره دیگری آمده است؛ یک سیاره خوب، سیاره‌ای همراه با طراح‌های بهتر.»

۲. آی‌بوک جی ۳ (۱۹۹۹)

اپل

پنل‌های رنگی شفاف آی‌مک جی ۳ خیلی زود به دیگر محصولات اپل هم راه پیدا کردند. این لپ‌تاپ بسیار کوچک و جمع‌وجور از نمایشگر ۱۲.۱ اینچی، کیبورد بزرگ و پنل رنگی شفاف بهره می‌برد و طراحی آن مشابه کیف‌های دستی بود.

۳. پاور مک جی ۴ (۲۰۰۰)

اپل

این هم یکی دیگر از کامپیوترهایی بود که هیچ شباهتی به کامپیوترهای هم‌دوره خود نداشت. اپل برای G4 Cube به بهره‌گیری از بدنه پلی‌کربنات روی آورد و ظاهر پر زرق‌وبرقی داشت. برخی از کاربران اعلام کردند که ترک‌هایی در بدنه مشاهده می‌شود و اپل برای پاسخ به آن‌ها اعلام کرد که این ترک‌ها بسیار ظریف هستند و هنگام ساخت پدید می‌آیند و به همین خاطر مشکل مهمی محسوب نمی‌شوند.

۴. اسپیکر جی ۴ (۲۰۰۰)

اپل

در کنار طراحی خاص کامپیوتر G4 Cube، جانی آیو اسپیکرهای جذابی را طراحی کرد که مبتنی بر تکنولوژی شرکت هارمن کاردن بودند و از پورت USB بهره می‌بردند.

۵. اسپیکر iSub اپل (۲۰۰۰)

اپل

یکی دیگر از نتایج همکاری اپل و هارمن کاردن، اسپیکر iSub بود که بیش از هرچیزی، به یک وسیله آزمایشگاهی پیشرفته شباهت داشت. در هر صورت، کامپیوتر G4 Cube و لوازم جانبی آن به جانی آیو این فرصت را داد که انواع و اقسام خلاقیت‌های شگفت‌انگیز خود را عملی کند.

۶. آی‌بوک جی ۴ (۲۰۰۰)

اپل

جانی آیو بعد از طراحی متهورانه برای آی‌بوک جی ۳، برای نسل بعدی آن تصمیم گرفت رویکرد مرسوم‌تری را اتخاذ کند. به همین خاطر به جای پنل رنگی، شاهد بدنه پلی‌کربنات سفیدرنگ هستیم و اگرچه حالا شکل و شمایل آن مربعی شکل شد، ولی لبه‌های خمیده آن بدنه این محصول را جذاب‌تر می‌کردند.

۷. آیپاد (۲۰۰۱)

اپل

آیپاد نخستین MP3 پلیر نبود ولی به‌لطف طراحی بدنه و رابط کاربری بسیار ساده و تعبیه «چرخ اسکرول» (scroll wheel) جذاب که به کاربران اجازه می‌داد به‌سرعت بین آهنگ‌های مختلف حرکت کنند، این محصول خیلی زود مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت. البته، آیفون به‌سرعت محصولات آیپاد را منقرض کرد؛ همانطور که آیپاد هم توانست CD پلیرهای پرتابل را از دور خارج کرد.

۸. آی‌مک جی ۴ (۲۰۰۱)

اپل

جانی آیو بعد از طراحی آی‌مک جی ۳ که بسیار خاص و منحصر به فرد بود، برای طراحی نسل بعدی آن تصمیم گرفت بار دیگر رویکرد خلاقانه‌ای را اتخاذ کند. مهم‌ترین نکته طراحی این کامپیوتر این بود که بیشتر قطعات در نیمی از یک بدنه کروی شکل تعبیه شدند که حتی شامل درایو CD هم بود. در همین حین، این کامپیوتر از مانیتور باریکی بهره می‌برد که از طریق یک پایه به بدنه اصلی وصل شده بود و کاربران می‌توانستند آن را حرکت دهند. جانی آیو برای طراحی این کامپیوتر، رنگ‌ها را کنار گذاشت و در عوض به بهره‌گیری از رنگ‌های سفید و نقره‌ای روی آورد. طراحی این گجت آنقدر عجیب بود که به جلد مجله تایم هم راه پیدا کرد.

۹. آی‌مک جی ۵ (۲۰۰۴)

اپل

با پایه L شکلی که داشت، حاشیه‌ی ضخیم برای بخش پایینی مانیتور و البته اندازه بزرگ مانیتور، آی‌مک جی ۵ به الگویی برای تمام آی‌مک‌های بعد از آن تا به امروز بدل شده است. اگرچه ۱۵ سال از عرضه این محصول می‌گذرد، ولی همچنان اثر طراحی آن را می‌توانید در آی‌مک‌های امروزی مشاهده کنید. برای جانی آیو، مهم‌ترین بخش این گجت، مانیتور آن است. در سال ۲۰۰۹ در رابطه با آی‌مک مدل ۲۰۰۹ گفت: «در این محصول جزئیاتی که نیازی به حضور آن‌ها نیست، وجود ندارد. هیچ گسستگی بصری و سروصدایی حضور ندارد. همه‌چیز در مورد مانیتور است.»

۱۰. آیپاد مینی (۲۰۰۴)

اپل

آیپاد مینی که نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر آیپاد محسوب می‌شد، در رنگ‌های مختلفی عرضه شد و خیلی زود مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفت. این محصول که مبتنی بر طراحی آیپاد بود، نسبت به آن‌ها از طراحی مینیمال‌تری بهره می‌برد و در سال ۲۰۰۵ آیپاد بسیار کوچک‌تری موسوم به آیپاد نانو جایگزین آن شد.

۱۱. آیفون (۲۰۰۷)

اپل

آیفون بدون شک یکی از مهم‌ترین گجت‌های تاریخ محسوب می‌شود که تاثیر شگفت‌انگیزی در عرصه موبایل‌ها داشته است. اپل با ترکیب قابلیت‌های آیپاد، گوشی و امکانات کامپیوتر، یک محصول جدید به نام آیفون را معرفی کرد که در چگونگی برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات، انقلابی پدید آورد. استیو جابز در زمان معرفی، تاکید زیادی بر نمایشگر ۳.۵ اینچی لمسی این گوشی داشت و بعد از چندین سال، هر ساله مدل‌های جدید آیفون روانه‌ی بازار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیفون نسل اول؛ موبایلی که دنیا را عوض کرد

۱۲. آیپد (۲۰۱۰)

اپل

در ابتدا، متقاعد کردن کاربران برای خرید محصولی که در نگاه اول صرفا «یک آیفون بزرگ‌تر» محسوب می‌شود، مشکل به‌نظر می‌رسید ولی در هر صورت این محصول آغازگر دوران جدیدی برای تبلت‌ها بود. حالا بعد از حدود ۹ سال، شاهد عرضه مدل‌های مختلف آیپد هستیم که طرفداران پروپاقرص زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: آیپد نسل اول؛ وقتی آیفون پهن شد!

۱۳. iOS 7 با طراحی جدید (۲۰۱۳)

اپل

در کنار محصولات سخت‌افزاری، جانی آیو در بازطراحی iOS در سال ۲۰۱۳ نقش بسزایی داشت که نتیجه نهایی به‌عنوان iOS 7 عرضه شد. در این بازطراحی، سیستم‌عامل از طراحی قدیمی خود تا حد زیادی فاصله گرفت و به بهره‌گیری از طراحی مدرن‌تر و تخت روی آورد. او در سال ۲۰۱۳ در ویدیوی مربوط به معرفی این سیستم‌عامل گفت: «هدف اصلی سادگی، آوردن نظم به پیچیدگی است و iOS 7 نماینده روشنی برای این اهداف است.»

۱۴. اپل واچ (۲۰۱۴)

اپل

نخستین ساعت هوشمند اپل به نام اپل واچ در سال ۲۰۱۴ معرفی شد که از بدنه فلزی، نمایشگر مربع شکل، یک دکمه و بندهای قابل تعویض بهره می‌برد. نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه، طراحی اپل واچ نظر افراد را خیلی زود جلب کرد و اپل تا حالا به زبان طراحی اپل واچ اصلی تا حد زیادی پایبند مانده است.

۱۵. اپل پارک

اپل

مقر جدید اپل که بیش از ۲۶ هکتار وسعت دارد و بیش از ۱۰ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند، از یک ساختمان دوار (موسوم به فضاپیما)، یک تالار به نام استیو جابز و بیش از ۹ هزار درخت بهره می‌برد. اگرچه شرکت مشهور نورمن فاستر طراح اصلی این مقر محسوب می‌شود، اما جانی آیو هم تاثیر زیادی در طراحی این مقر داشته است. او طی یک مصاحبه با یکی از مجلات مربوط به طراحی گفته: «این مقر به مرور زمان تغییر می‌کند و مطمئنم در ۲۰ سال آینده که اپل در حال طراحی و توسعه محصولات بسیار متفاوتی خواهد بود، اپل پارک هم با توجه به این تغییرات دچار تغییر می‌شود و تکامل پیدا می‌کند.»

منبع: CNET

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar نایت کینگ

    من خودم به شخصه با ایپد پرو ۲۰۱۸ هم خیلی حال کردم و مصاحبه ی جانی ایو در رابطه با اونکه مثلا اشاره کرده بود ما گوشه ی صفحه نمایش رو خمیده ساختیم که کار دشواری بود در صورتی که تو مدل نسل قبل به صورت عمود بود و … که نشون میداد حتی روی ظریفترین نکات هم توجه میکنن برای من خیلی جالب بود اما ای کاش برا مک بوک های جدید درگاه های بیشتری تعبیه می کرد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه