آیپد نسل اول؛ وقتی آیفون پهن شد!

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آیپد نسل اول

هر چند اپل از زمان معرفی آیپد پرو تلاش می‌کند به جهانیان بقبولاند که آیپد می‌تواند جایگزینی مناسب برای یک کامپیوتر کامل باشد، به نظر ما همچنان همان تجربه‌ی آشنای آیپد چیزی است که این گجت را تعریف می‌کند. همان تجربه‌ی شیرینی که با وجود افول بازار تبلت‌ها، هنوز هم بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. بیایید این بار در موزه گجت‌های رترو به سراغ آیپد نسل اول برویم تا ببینیم داستان آیپد از کجا آغاز شد.

  • مراسم معرفی آیپد نسل اول توسط استیو جابز

«استیو جابز» (Steve Jobs) در تاریخ ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۰ (معادل ۷ بهمن ۱۳۸۸)، در یکی از رویدادهای تاریخی اپل، برای اولین بار از آیپد رونمایی کرد. واکنش برخی از افراد به آیپد این بود: آیپد همان آیفون است که تنها آن را با یک وردنه خوب پهن کرده‌اند! با این حال اگر یک بار دیگر صحبت‌های جابز را هنگام معرفی آیپد نسل اول مرور کنیم، مشخص است که اپل تعریف و جایگاه کاملا مشخصی برای آیپد داشته است: گجتی که در انجام کارهای مشخصی از جمله مرور وب، ارسال و دریافت ایمیل، تماشای ویدیو، بازی و مطالعه، هم از لپتاپ و هم از گوشی موبایل بهتر باشد. این دقیقا همان تعریفی است آیپدهای جدید هنوز هم به آن وفادارند.

اما نکته‌ی جالب‌تر این که اپل پروژه‌ی ساخت آیپد را پیش از آیفون شروع کرده بوده است. در واقع ابتدا قرار بر این بوده که رابط کاربری انقلابی چند لمسی اپل برای اولین بار روی یک تبلت استفاده شود. ولی «جانتان آیو» (Jonathan Ive) پس از تولید نمونه‌ی اولیه‌ای از آیپد با استیو جابز به توافق می‌رسد که گوشی اهمیت بیشتری دارد. بدین ترتیب اپل موقتا آیپد را به گوشه‌ای می‌گذارد تا آیفون نسل اول را برای معرفی در سال ۲۰۰۷ آماده کند. پس شاید بهتر باشد بگوییم آیفون همان آیپدی بوده که احتمالا پس از شست‌وشو حسابی آب رفته است!

از نظر مشخصات فنی، آیپد نسل اول به یک صفحه‌نمایش ۹.۷ اینچی با دقت ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل، وایفای ۸۰۲.۱۱n، بلوتوث نسخه ۲.۱ و GPS مجهز بود. آیپد ارجینال مدلی با قابلیت استفاده از شبکه‌ی دیتای ۳G هم داشت، ولی در هیچ‌کدام از مدل‌ها خبری از دوربین پشت یا جلو نبود. مهم‌تر از همه این که اپل برای اولین بار در آیپد از اولین نسل سری پردازنده‌های طراحی خودش با نام Apple A4 استفاده کرد. پردازنده‌ی A4 ترکیبی بود از یک پردازنده‌ی مرکزی ۸۰۰ مگاهرتز ARM Cortex A8، یک پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR SGX535 و ۲۵۶ مگابایت رم. آیپد نسل اول با ظرفیت‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت عرضه شد و باتری ۶۶۱۳ میلی‌آمپرساعتی آن اجازه می‌داد تا ۱۰ ساعت به صورت مداوم با آن کار کنید. با این مشخصات فنی آیپد نسل اول از پس بسیاری از کارها به خوبی برمی‌آمد، به جز تعداد اندکی از کارها که یکی از نمونه‌های آن را در ویدیوی زیر می‌بینید!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. رامين

    مرسی
    عالی و خوب گفتی و اخرشو شیرین تموم کردی ،

  2. omidx

    هنوز دارمش :دی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه