طعم‌های شیرین اندروید؛ مروری بر سیر تکامل سیستم‌عامل موبایل گوگل

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

گوگل نام‌گذاری نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید را بر اساس دسرهای شیرین و به ترتیب حروف انگلیسی انجام می‌دهد. اولین نسخه از این سیستم‌عامل، سال ۲۰۰۸ معرفی شد و امروز، اندروید ۸ ساله، به نسخه‌ی ششم‌اش رسیده است. در ادامه، قصد داریم تا مرور کوتاهی داشته باشیم به روند تکامل و نام‌های نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید.

Android_Evolution_01

اندروید ۱.۰ – سال ۲۰۰۸ – اندروید ۱.۰ تنها نسخه‌ای از این سیستم‌عامل بود که نام هیچ شیرینی یا دسری را یدک نمی‌کشید. این نسخه بسیار ساده بود و تنها از امکانات اولیه‌ای مثل GPS، بلوتوث و سرویس‌های گوگل بهره می‌برد. اندروید ۱.۰ حتی امکان فیلم‌برداری هم نداشت!

Android_Evolution_02

اندروید ۱.۵ کیک فنجانی یا Cupcake و اندروید ۱.۶ پراشکی یا Donut – سال ۲۰۰۹ – اندروید ۱.۵ و ۱.۶ امکانات جدیدی مثل فیلم‌برداری، Voice-to-Text و نسخه‌ی جدید و بهینه‌تری از اندروید مارکت را ارائه کردند.

Android_Evolution_03

اندروید ۲.۰ و ۲.۱ نون خامه‌ای یا Eclair – سال ۲۰۰۹ – پشتیبانی از Microsoft Exchange، ویجت‌های مربوط به تماس‌ها، پشتیبانی از فلش دوربین و زوم دیجیتال، بلوتوث نسخه‌ی ۲٫۱ و بهبودهای کیبورد، از مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید Eclair بودند.

Android_Evolution_04

اندروید ۲.۲ ماست بستنی یا Froyo – سال ۲۰۱۰ – اندروید ۲.۲ یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌های این سیستم‌عامل بود که نه‌تنها سرعت کلی رابط کاربری را افزایش می‌داد بلکه امکاناتی نظیر نصب برنامه در کارت حافظه، پشتیبانی از ادوبی فلش ۱۰٫۱ و آپلود فایل از طریق مرورگر را هم اضافه کرد.

Android_Evolution_05

اندروید ۲.۳ نان زنجبیلی یا Gingerbread – سال ۲۰۱۰ – اندروید ۲.۳ همزمان با گوشی نکسوس S معرفی شد. این گوشی که توسط سامسونگ ساخته شده بود، برای تبلیغ مهم‌ترین قابلیت اندروید ۲.۳، یعنی اضافه شدن NFC و امکان پرداخت از طریق گوشی، استفاده شد.

Android_Evolution_06

اندروید ۳.۰ شانه عسلی یا Honeycomb – سال ۲۰۱۱ – اندروید ۳.۰ فقط برای تبلت‌ها عرضه شد. این نسخه، از پردازش گرافیکی سه‌بعدی پشتیبانی می‌کرد و برای اولین بار، با تبلت Xoom شرکت موتورولا عرضه شد.

Android_Evolution_07

اندروید ۴.۰ بستنی نونی یا Ice-Cream Sandwich – سال ۲۰۱۱ – اندروید ۴.۰ را می‌توان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین به‌روزرسانی این سیستم‌عامل دانست. علاوه بر یکپارچگی بین گوشی‌ها و تبلت‌ها، دریایی از امکانات جدید مثل کلیدهای کنترلی رابط کاربری، طراحی جدید سرویس‌های گوگل، تغییرات کلی در رابط کاربری، تشخیص چهره، امکانات جدید عکاسی و فیلم‌برداری و فناوری Android Beam برای انتقال اطلاعات از طریق NFC هم، به این سیستم‌عامل اضافه شد.

Android_Evolution_08

اندروید ۴.۱، ۴.۲ و ۴.۳ پاستیل ژله‌ای یا JellyBean – سال ۲۰۱۲ – ناله‌های کاربران اندروید از سرعت پایین اندروید در مقایسه با iOS، با معرفی «پروژه‌ی کره» یا Butter Project در اندروید ۴.۱، خاتمه یافت. به‌علاوه، رابط Google Now و بهبود پشتیبانی از زبان فارسی و عربی هم، از دیگر تغییرات بارز اندروید ۴.۱ بود.

Android_Evolution_09

اندروید ۴.۴ شکلات کیت‌کت یا KitKat – سال ۲۰۱۳ – بیش‌تر تغییرات اندروید ۴.۴ در رابط کاربری این سیستم‌عامل به‌خصوص رابط کاربری گوشی‌های نکسوس مربوط می‌شد. به‌علاوه نسخه‌ی ۴.۴، سبک‌تر از نسخه‌های پیشین و برای گوشی‌های رده‌پایین، مناسب‌تر بود. اولین نکسوس ساخت LG یعنی Nexus 4 هم، همزمان با معرفی اندروید KitKat، رونمایی شد.

Android_Evolution_10

اندروید ۵.۰ آب‌نبات‌چوبی یا Lollipop – سال ۲۰۱۴ – ظاهر کاملا جدید بر پایه‌ی زبان طراحی Material Design، امکان تنظیم چند حساب کاربری در یک دستگاه، صفحه‌ی مالتی‌تسکینگ جدید و حالت مهمان، از مهم‌ترین امکانات این نسخه بودند. گوگل همزمان با اندروید ۵.۰، از گوشی موتورولا نکسوس ۶ و HTC‌ نکسوس ۹ هم رونمایی کرد.

Android_Evolution_11

اندروید ۶.۰ مارشمالو یا Marshmallow – سال ۲۰۱۵ – در پاییز سال گذشته، گوگل جدیدترین نسخه از اندروید را همزمان با رونمایی از گوشی‌های نکسوس ۵X و ۶P و تبلت Pixel C معرفی کرد. مدیریت دسترسی برنامه‌ها، سیستم مدیریت باتری و پشتیبانی کامل از حسگر اثرانگشت، از بارزترین ویژگی‌های اندروید مارشمالو است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه