انتشار گازهای گلخانه‌ای، عصر یخبندان جدید را به تاخیر انداخته است

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ظاهرا حداقل تا پنجاه هزار سال آینده خبری از عصر یخبندان جدیدی نخواهد بود. بر اساس گزارشی که محققان آلمانی داده‌اند، انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان‌ها، عصر یخبندان بعدی را تا ۵۰ هزار سال آینده به عقب انداخته است.

محققان آلمانی عواملی که ممکن است منجر به یک عصر یخبندان شوند را بررسی کرده‌اند؛ مثل یخبندانی که ۱۲ هزار سال پیش زمین را تحت نظر خود قرار داده بود. آن‌ها می‌گویند که شکل فعلی چرخش زمین به دور خورشید، احتمال ظهور یک عصر یخبندان جدید را تشدید کرده است، اما درصد بالای کربن دی‌اکسید داخل هوا مانع از ظهور چنین پدیده‌ای شده است. محققان می‌گویند که زمین به این زودی‌ها قرار نیست گرمای خود را از دست دهد.

«آندری گانوپولسکی» (Andrey Ganopolski)، از محققان موسسه‌ی تحقیقات اقلیمی پوتسدام در این باره گفته است: “در واقع ممکن است که عصر یخبندان بعدی حتی در آینده‌ای بسیار دورتر اتفاق بیافتد، اما بررسی این موضوع که آیا قرار است ۵۰ هزار سال آینده شروع شود یا ۱۰۰ هزار، چندان ارزش زیادی ندارد.”

او ادامه می‌دهد: “موضوع مهم، قدرت زیادی است که در تاثیرگذاری روی پدیده‌های مهم طبیعی داریم؛ یعنی می‌توانیم روند حرکت طبیعت را حتی در ده‌ها هزار سال آینده تغییر دهیم.”

یکی از مهم‌ترین عوامل در ظهور عصر یخبندان، وضعیت گردش زمین پیرامون خورشید است. سیاره‌ی ما دایره‌ای کامل را در اطراف این ستاره طی نمی‌کند و هر چند وقت یک بار هم روی محور گردش‌اش عقب و جلو می‌شود. دکتر «گانوپولسکی» می‌گوید که قرار بوده است تا چند سال پیش زمین دچار یک عصر یخبندان شود، اما انقلاب صنعتی مانع آن شده است.

گانوپولسکی در این باره می‌گوید: “اگر غلظت CO2 در اتمسفر زمین در ۲۰۰ سال پیش برابر با ۲۴۰ppm بود، با یک عصر یخبندان مواجه می‌شدیم، اما خوشبختانه این میزان غلظت به ۲۸۰ppm افزایش یافته بود.” امروزه غلظت گاز CO2 در اتمسفر زمین برابر با ۴۰۰ppm است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Mamad

    خیلی جالبه هرقدر که این دی اکسید کربن داره واسه ی گرم شدن بیش از حد زمین دردسرساز میشه توی این یه مورد به درد خورد 😐

  2. Avatar سعید

    عکس مقاله واسه بازی اسکایریمه
    یادش بخیر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه