نقد انیمشن «ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد»؛ انقراض شخصیت‌های محبوب

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
باک

آخرین قسمت از مجموعه‌ی انیمیشنی «عصر یخبندان» با حذف تقریبا تمام صداپیشگان مشهور قبلی و جایگزینی هنرمندان مشابه و نبود کاراکترهای محبوبی چون اسکرات واقعا ناامید کننده بود. در این مطلب به نقدهای مطرح شده درباره‌ی این قسمت نگاهی می‌اندازیم.

با شروع «ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد»، ششمین فیلم مجموعه انیمیشن‌هایی که در هر قسمت پر و پیمان‌تر می‌شد، احساس می‌کنید چیزی اشتباه است. گویا این بهشت دایناسورها است که زیر یخچال‌های طبیعی آلپ بر جای مانده است! شاید نه؛ به طور مشخص قرار است این مجموعه با چند قسمت قبلی عصر یخبندان متفاوت باشد.

بیشتر بخش عجیب و متفاوت بودن این قسمت مربوط به غیبت بازیگران صدا آشنای قسمت‌های قبلی است؛ مانند ری رومانو که بیش از پنج قسمت به ماموت پشمالوی این مجموعه یعنی «مانی» صدای خوشایند بخشید و جان لگویزمائو که با صدای جذابش به جای تنبیل بانمک «سید» حرف می‌زد. هیچ‌کدام در «باک وایلد» (در دیزنی پلاس) ظاهر نمی‌شوند و در عوض مجموعه‌ای از هنرمندان مشابه جایشان را گرفته است.

جایگزینی بازیگران در دنباله‌ها چیز عجیبی نیست، مثل رابین ویلیامز که به طور مشخص در انیمیشن «بازگشت جعفر» (The Return of Jafar) غایب بود، اما بزرگسالان و افرادی که با این فرنچایز خاطره دارند ممکن است جذب صداهای این فیلم نشوند و وفاداری فیلم را نسبت به قسمت‌های قبل زیر سؤال ببرند یا حداقل این کار باعث پرت شدن حواسشان از دیالوگ‌ها می‌شود.

عصر

یکی دیگر از ایراداتی که به این انیمیشن وارد می‌شود دیالوگ‌های بیش از حد است. «باک وایلد» به کارگردانی جان سی دانکین، برادران پوسوم پر حرف با نام‌های کراش (با صدای وینسنت تانگ) و ادی (با صدای آرون هریس) را که در فیلم‌های قبلی فقط به‌عنوان دستیار نیمه‌ باهوش خدمت می‌کردند، به تصویر می‌کشد. این دو با ماجراجویی راسوی یک چشم، باک (با صدای سایمون پگ، تنها بازیگری که نقش خود را تکرار می‌کند) دوباره متحد می‌شوند و در تلاش او برای نجات جنگل زیرزمینی مزوزوئیک از دست پروتوسراتوپ‌های مستبد (با صدای اوتکارش آمبودکار) همراه می‌شوند. ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

زوریلای معقولی به نام زی (با صدای جاستینا ماچادو) مهار هرج و مرج را به دست می‌گیرد آن هم زمانی که پسرها را از دردسر نجات می‌دهد و در عین حال به ما می‌آموزد که شجاعت از درون ما نشأت می‌گیرد. همراه شدن با این دسته‌ی جانوری می‌تواند مغز انسان را سریع‌تر از یخ در موج گرما ذوب کند.

و اما سؤال مهم‌تر؛ اسکرات کجاست؟! سنجابی که جست‌وجوی بی‌دریغش برای رسیدن به بلوط اغلب لطف نجات‌بخش فرنچایز بود چه شد؟ اسکرات حتی نیازی به یک صدای جانشین هم نداشت. از بین تمام گناهان فیلم، حذف او بیشتر از همه نابخشودنی است.

در آخر با توجه به امتیاز ناامید کننده‌ی ۳۰ از ۱۰۰ از سوی منتقدین که شامل سه رأی منفی، دو رأی متوسط و بدون هیچ رأی مثبت است و نمره‌ی ۴٫۶ از سوی تماشاگران می‌توان نتیجه گرفت که این قسمت یک شکست بزرگ برای فرنچایز محبوب عصر یخبندان شمرده می‌شود. گزیده‌ای از نقدها را در ادامه خواهید خواند.

گزیده نقدهای انیمیشن عصر یخبندان باک وایلد

اسوشیتد پرس- مارک کندی

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

از نظر بصری و روایت داستان، «ماجراجویی باک» فراتر از آن چیزی نیست که بچه‌ها این روزها می‌توانند از تلویزیون تماشا کنند. به نظر می‌رسد که این فرنچایز مانند سرنوشت دایناسورها رو به انقراض باشد.

ورایتی- کورتنی هاوارد

امتیاز ۳۰ از ۱۰۰

در حالی که نماهای خاصی در فیلم وجود دارند که کشش عاطفی را برمی‌انگیزند، خواه این ترس، غم و اندوه یا شگفتی باشد، کیفیتی مصنوعی در آن‌ها وجود دارد. ما را در حسرت غوطه‌ور شدن کامل در این دنیای ساختگی رها می‌کند. محیط‌ها فاقد عمق و بُعد، مسطح و خسته کننده هستند. خز و پوست، مگر در شرایط اغراق‌آمیز (مانند پرواز بر روی پشت یک پتروداکتیل)، حرکت و بافت ملموس را نشان نمی‌دهند. دیالوگ‌های شخصیت‌ها، که به اندازه‌ی دیگر ویژگی‌ها در این مجموعه از لحاظ کمدی گسترده نیستند، در ایجاد نشانه‌ها و واکنش‌های مناسب دچار تزلزل می‌شوند.

اسکرین رنت- سارا بی مینلر

امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد، دنباله‌ای کهنه و بدون الهام برای یک فرنچایز بسیار دوست‌داشتنی است. ششمین فیلم عصر یخبندان، دقیقا مانند فیلم «عصر یخبندان: مسیر برخورد» (Ice Age: Collision Course) که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، به‌شدت به بازخوانی قلمروهای آشنا متکی است. با این حال، در حالی که «مسیر برخورد» تا حد زیادی تکرار فیلم‌های قبلی عصر یخبندان بود، باک وایلد به طور کلی در بچگانه بودن فاحش‌تر است. در سال ۲۰۱۰، این نوع طنز کهنه شده بودند، و تقریبا هیچ یک از جوک‌ها به چشم نمی‌آمد. اصالت، انرژی دیوانه‌وار ناب، و حس سرگرمی و شگفتی که در فیلم‌های قبلی شاهدش بودیم اصلا در این قسمت وجود ندارد، در عوض به تماشاگران یک کناره‌گیری ملایم و بی‌ارزش ارائه می‌کند که فاقد هر گونه شایستگی هنری است.

ای وی کلاب- جسی هسنجر

امتیاز ۳۳ از ۱۰۰

به طور خلاصه، تصور اینکه کسی خارج از محدوده سنی زیر ۱۰ سال با چنین ماجراجویی بی‌هدفی بسیار سرگرم شود، سخت است. حتی مطرح شدن این سوال که آیا واقعا دیزنی مجموعه‌ای از فیلم‌های کودکانه‌ی دیگر را برای جلب توجه خردسالان و فقط پخش آنلاین ارائه می‌کند یا خیر منطقی است. اما این توجه به گروه سنی خاص و تلاش کم باک وایلد است که باعث می‌شود محتوای آن برای یک فیلم بلند مناسب نباشد. گاهی اوقات برنامه‌های تلویزیونی به خاطر وقت پر کن بودنشان تشویق می‌شوند. ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد به بچه‌ها آموزش می‌دهد که انتظار و پیش‌بینی فیلم‌های کاملا وقت پرکن را داشته باشند.

منبع: nytimes

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه