همه چیز درباره‌ی ویروس کرونا

۱ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲۰ دقیقه

سازمان جهانی بهداشت در سرتاسر دنیا به دنبال شناسایی، ردیابی و محدود کردن ویروس جدیدی از خانواده ویروس کرونا به نام«کوید-۱۹» (COVID-19) است. ویروس COVID-19 پس از مبتلا کردن افراد زیادی در چین در کشورهای دیگر دنیا هم شیوع پیدا کرده است. این نوع ویروس کرونا در ایران هم در حال پراکنده شدن است. علائم بیماری کرونا در اکثر مبتلایان به این ویروس خفیف است و درمان می‌شود، اما ممکن است بیماری در برخی دیگر شدیدتر باشد و حتی منجر به مرگ شود. اما ویروس کرونا چیست و تا چه اندازه خطرناک است؟ علائم کرونا چیست؟ درمان کرونا چیست؟ راه پیشگیری از کرونا چیست؟ واکسن کرونا کی آماده می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم شما را با همه چیز درباره کرونا آشنا کنیم.

درباره علائم کرونا و راه‌های پیشگیری هشیار باشید اما وحشت نکنید.

در این نقشه می‌توانید تمام مناطق آلوده به ویروس کرونا، تعداد مبتلایان، تعداد درمان شدگان و تعداد جان‌ باختگان ویروس COVID-19 را به صورت زنده مشاهده کنید.

علائم بیماری کرونا

سه نشانه‌ی زیر رایج‌ترین علائم بیماری کرونا هستند.

  • تب
  • خستگی
  • سرفه خشک

در برخی افراد ممکن است علائم کرونا شامل نشانه‌های زیر هم باشد.

  • درد
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • اسهال

علائم کرونا به طور میانگین ۵ تا ۶ روز پس از آلوده شدن فرد به ویروس بروز می‌کند، اما ممکن است بروز علائم اولیه تا ۱۴ روز هم طول بکشد.

چه زمان باید تست کرونا بدهیم؟

با گسترش ویروس در دنیا، پژوهشگران توانسته‌اند تصویر واضح‌تری از چگونگی بروز علائم کرونا به دست آورند؛ مخصوصا در مواردی که بیماری به شکلی خفیف ظاهر می‌شود. اولین تحقیقات درباره‌ی ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در چین روی بیمارانی انجام شده بود که به دلیل بروز علائم شدید راهی بیمارستان شده بودند، اما در حال حاضر درک بسیار بهتری از چگونگی بروز علائم کرونا در بین عموم افراد داریم.

برای مثال از دست دادن حس چشایی یا بویایی، به خوبی قابل تشخیص و نشانه‌ای قوی از آلوده شدن فرد است. اما علائم دیگری مثل سردرد، لرز یا گلودرد در بیماری‌های متعددی دیده می‌شود. پس از کجا باید بدانیم علائمی که بروز کرده‌اند نیاز به پیگیری جدی یا آزمایش دارند؟ در ادامه جمع‌بندی نظر دکترها و محققان متعددی که درباره‌ی بیماری‌های واگیردار مشغول پژوهش هستند را درباره‌ی این موضوع می‌خوانید.

علائم اصلی ابتلا به ویروس کرونا

تب: برخی از بیماران ممکن است چند روز با تب بالا دست و پنچه نرم کنند. از طرف دیگر، برخی بیماران ممکن است در فاصله‌ای چند روزه دمای بدن متغیری داشته باشند و تب آن‌ها مرتب بالا و پایین رود. با این حال، می‌دانیم که اوج تب بعد از ظهر اتفاق می‌افتد. دکتر «دیوید آرونوف»، متخصص بیماری‌های واگیردار در دانشگاه وندربیلت در این باره توضیح داده است: «به نظر من اگر شخصی دچار تب شده، حتی بدون در نظر گرفتن این که چه مدت زمانی است تب دارد، اگر دلیلش را نمی‌داند بهتر است به دنبال آزمایش باشد.»

تحقیقات دانشگاه سیتی لندن نشان داده‌اند که تب به عنوان یکی از عوامل اصلی ویروس کرونا، در بین ۸۲ تا ۸۷ درصد بیماران دیده شده است.

سرفه‌ی خشک: سرفه، ‌همه‌گیرترین نشانه پس از تب بالاست. دکتر «کارتینی استاوروپلو» از دانشگاه سیتی درباره‌ی سرفه به عنوان یکی از علائم اصلی ویروس کرونا می‌گوید: «سرفه در بین تمام بیماران هم دیده نشده است. با این که آن را به عنوان یکی از علائم اصلی دسته‌بندی می‌کنیم، ولی به طور میانگین از هر سه نفری که به بیماری کووید ۱۹ دچار می‌شوند، فقط دو نفر این علامت را دارند.»

او اضافه می‌کند: «با این حال، سرفه یکی از شایع‌ترین علائم سینه پهلو است که ممکن است به خاطر بیماری کرونا به وجود بیاید. اگر شخصی با سرفه‌های جدید مواجه شده یا دو سه روز گذشته تنگی نفس داشته است، باید قطعا آزمایش شود.»

تنگی نفس: بررسی‌های دکتر استاوروپلو نشان داده است که این نشانه بیشتر در افرادی با بیماری وخیم دیده می‌شود. او می‌گوید: «در برخی تحقیقات تنگی نفس یکی از نشانه‌های بیماری وخیم و سنگین بود.» طبق تحقیقات انجام شده، کمتر از ۸ درصد افرادی که سطح بیماری آن‌ها وخیم نبوده دچار تنگی نفس شده‌اند.

علائم جدید ابتلا به ویروس کرونا

لرز: لرز و احساس سرما معمولا پیش از شروع تب آغاز می‌شود. البته افراد همیشه بالا رفتن دمای بدن خود را متوجه نمی‌شوند. احساس سرما با لرزش همراه می‌شود، چون لرزیدن یکی از روش‌های بدن انسان برای تولید گرما و بالا بردن دمای بدن است.

درد عضلانی: طبق گزارش جدیدی که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده، حدود ۱۵ درصد بیماران کووید ۱۹ بدن‌درد را تجربه می‌کنند. با این حال، درد عضلانی مختص بیماری کووید ۱۹ نیست؛ بسیاری از عفونت‌ها ممکن است به درد مفاصل و بدن‌درد منجر شوند. درد در چنین مواقعی نتیجه‌ی عکس‌العمل بدن به یک ویروس است.

دکتر آرونوف در این باره توضیح داده: «مطمئنا همه‌ی ما که به سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شده‌ایم، تجربه‌ی بدن‌درد، سردرد یا گلودرد را داشته‌ایم. با این حال می‌دانیم که این علائم ممکن است به خاطر کووید ۱۹ هم به وجود آمده باشند. در نتیجه بسیار منطقی است افرادی که این علائم را دارند به آزمایش دادن تشویق کنیم.»

با توجه به این که در حال حاضر دیگر در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا نیستیم، اگر به درد عضلانی مبتلا شده‌اید یا دیگر نشانه‌های آنفولانزا را در خود می‌بینید، بهتر است به دادن تست کرونا فکر کنید.

آرونوف اضافه کرده است: «من خستگی ناگهانی را هم در لیست علائم قرار می‌دهم. البته این موضوع به شرایط بیمار و انتظارات ما از وضعیت او بستگی دارد.»

با این حال، خستگی به خودی خود نشان از بیماری نیست. «کلر استیویز»، متخصص طب سالمندان در دانشگاه کینگ لندن، توضیح می‌دهد که بسیاری از افرادی که آزمایش آن‌ها منفی بوده، از خستگی شکایت کرده بودند. استیوز یکی از پژوهشگران ارشد اپ COVID Symptom Tracker در انگلستان است. او به کمک این اپ توانسته است بیش از ۳ میلیون نفر را در انگلستان ترغیب کند تا علائم خود را گزارش دهند؛ حتی اگر احساس بیماری نمی‌کنند. محققان می‌توانند از داده‌های به دست آمده از افرادی که نهایتا به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند برای مشخص کردن نحوه‌ی بروز علائم اولیه کرونا در عموم افراد استفاده کنند. اپ COVID Symptom Tracker در حال حاضر در ایالات متحده هم فعال شده است.

تحقیقات استیوز نشان داده است که برخی از علائم کرونا در کنار یکدیگر و در گروه‌های مشخصی بیشتر نمود پیدا می‌کنند. برای مثال، افراد سالمی که در بازه‌ی سنی ۲۰ تا ۷۰ سال قرار دارند، اگر به کرونا مبتلا شوند هم حس بویایی خود را از دست می‌دهند و هم دچار خستگی می‌شوند. این افراد دوره‌ی بیماری نه‌چندان سنگینی را تجربه می‌کنند.

سردرد: سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات بین افراد بزرگسال است. به خودی خود، سردرد مشکلی نیست که افراد نگران آن باشند و بخواهند آن را به کووید ۱۹ ارتباط دهند. دکتر آرونوف می‌گوید اگر علائم سردرد شما مثل گذشته است، نیازی به نگرانی نیست.

او توضیح می‌دهد: «زمانی لازم است کسی به خاطر سردرد آزمایش کرونا بدهد که یا آن سردرد کاملا برای فرد جدید باشد، یا مدت زمان آن از حد معمول طولانی‌تر شده باشد.» اگر سردرد با نشانه‌ی دیگری که خفیف‌تر است، مثل خستگی همراه شده و دلیلی هم برای این خستگی وجود ندارد، بازم هم شاید نیاز به آزمایش باشد.

بررسی داده‌های اپ COVID Symptom Tracker نشان داده که سردرد یکی از علائم مهم است و در ابتدای دوره‌ی بیماری و اغلب در کنار مجموعه‌ای دیگر از علائم دیده می‌شود.

گلودرد: این نشانه با تعداد زیادی از بیماری‌های دیگر مشترک است. دکتر آرونوف می‌گوید: «در بیماران کووید ۱۹ شاهد گلودرد هم بوده‌ایم، ولی من آن را نشانه‌ای کوچک می‌دانم.»

از دست دادن حس چشایی یا بویایی: این نشانه به عنوان یکی از علائم اصلی ابتلا به بیماری معرفی شده است. دکتر «کارول یان» متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن در دانشگاه پزشکی کالیفرنیا می‌گوید این نشانه به قدری مهم است که اگر افراد تنها همین یک علامت را هم داشته باشند بهتر است از نظر ابتلا به کرونا آزمایش شوند.

دکتر یان می‌گوید: «اگر شخصی با این نشانه مواجه شد، من به او توصیه می‌کنم که خود را قرنطینه کند و با مسؤولان سلامت و بهداشت محل زندگی خود تماس بگیرد. جمیعت مهمی از بیماران را دیده‌ایم که هیچ نشانه‌ای جز از دست دادن حس بویایی و چشایی نداشته‌اند.» با این حال، دکتر یان می‌گوید بیشتر افرادی که به بیماری دچار شده‌اند، نشانه‌های دیگری مثل تب و خستگی را هم تجربه کرده‌اند.

تحقیقات دکتر یان نشان داده است که از هر ۱۰ بیمار، ۷ نفر حس بویایی و حس چشایی خود را در زمان آزمایش از دست داده بودند. تحقیقات دکتر استیوز هم این موضوع را تایید کرده است. او هم می‌گوید که از دست دادن حس بویایی به احتمال زیاد از دچار شدن فرد به بیماری می‌گوید.

تاثیر این نشانه آنقدر زیاد شده است که دکتر یان و تیم او دیگر به بررسی سطح تب و سرفه‌ی بیمار بسنده نمی‌کنند؛ آن‌ها از بیماران درباره‌ی از دست دادن حس بویایی یا چشایی هم می‌پرسند و معمولا با این سوال، به پاسخ درستی می‌رسند.

خبر خوب این است که از دست دادن حس چشایی و بویایی معمولا نشان از سطح ضعیف‌تری از بیماری دارد و افرادی که با این علائم برخورد کرده‌اند، دوره‌ی بیماری راحت‌تری را سپری می‌کنند. دکتر یان می‌گوید معمولا دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا حس بویایی و چشایی افراد به وضعیت گذشته بازگردد.

دیگر علائم احتمالی کرونا

بیماری‌های گوارشی: تحقیقات دکتر استاوروپلو نشان داده‌ است که کمتر از ۱۰ درصد بیماران کووید ۱۹ با مشکلات گوارشی هم روبرو شده‌اند. با این حال، دکتر استیوز می‌گوید که مشکلاتی مثل اسهال، دل‌درد یا حالت تهوع بیشتر در افراد سالمند و ضعیف دیده شده است؛ افرادی که بالای ۷۰ سال سن و برای انجام کارهای روزانه نیاز به کمک دارند. در این گروه از افراد، سرگیجه‌ی شدید هم به عنوان یکی از علائم مهم اغلب نمود پیدا می‌کند.

دکتر استیوز توضیح داده است: «افرادی که سن بالا و بدن ضعیفی دارند و معمولا به چند بیماری مختلف دچار هستند، پس از ابتلا به کووید ۱۹ با دردهای شکمی روبرو می‌شوند. سرگیجه و سردرد هم در این گروه از افراد دیده می‌شود.» دکتر استیوز اضافه می‌کند که پرستاران و کسانی که از چنین افرادی مراقبت می‌کنند، باید به این علائم توجه کنند؛ چون آن‌ها ممکن است به خاطر کووید ۱۹ بروز کرده باشند. او مشخصا به آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان اشاره می‌کند و می‌گوید که باید مراقب شیوع بیماری در چنین مراکزی بود.

«انگشت کووید» و دیگر مشکلات پوستی: متخصصان پوست هم اخیرا با ناهنجاری‌های تازه‌ای برخورد کرده‌اند که طبق گزارش آن‌ها، نشان از ابتلای فرد به بیماری کووید ۱۹ دارد. شایع‌ترین مشکل که به خوبی هم خود را نشان می‌دهد، تغییر شکل انگشتان پا است؛ معضلی که پزشکان آن را «انگشتان کووید» نامیده‌اند. در نتیجه‌ی این مشکل، به نظر می‌رسد که انگشتان پای فرد به سرمازدگی دچار شده؛ حالتی که در نتیجه‌ی قرار گرفتن بدن در دمای بسیار پایین به وجود می‌آید.

دکتر «استر فریمن»، سرپرست متخصصان پوست بیمارستان ماساچوست می‌گوید که پزشکان ۲۱ کشور، اخیرا ۴۰۰ بیمار جدید با این نشانه را کشف کرده‌اند. نیمی از این تعداد به خاطر کووید ۱۹ به این مشکل دچار شده‌اند. دکتر فریمن می‌گوید: «زمانی که به سرمازدگی دچار می‌شوید، رنگ انگشتان پا یا برخی از اوقات انگشتان دست، به صورتی، قرمز یا بنفش درمی‌آید. این تغییر رنگ اغلب با ورم، سوزش و خارش همراه است.»

دلیل این مشکل، التهاب رگ‌های خونی پوست برای مقابله با دمای پایین یا هوای مرطوب است. دکتر فریمن می‌گوید اگر زمان زیادی را در بیرون از خانه با جوراب خیس بگذرانید، ممکن است با این مشکل روبرو شوید.

نکته‌ی غیرمعمول این است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا این علائم در افرادی دیده می‌شود که انتظارش را نداریم. دکتر فریمن می‌گوید: «بیمارانی را با این مشکل مشاهده کرده‌ایم که در مناطق گرم زندگی می‌کنند یا مدت زیادی را در خانه مانده‌اند. در دو هفته‌ی گذشته بیشتر از تمام دوران کاری‌ام برای مشاوره حول این مشکل با من تماس گرفته شده است.»

او اضافه کرده که برخی از بیماران بسیار زود با مشکل انگشتان کووید روبرو می‌شوند و دیگر علائم مثل تب یا سرفه هم در آن‌ها وجود دارد. از طرف دیگر، این مشکل در افرادی که دوره‌ی بیماری آن‌ها پایان یافته هم دیده شده است. گروه سومی هم از بیماران وجود دارند که تنها علائم آن‌ها، تغییر شکل انگشتان پا بوده.

از دیگر علائم پوستی کووید ۱۹ می‌توان به کهیر و قرمزی بیش از حد پوست هم اشاره کرد. البته دکتر فریمن می‌گوید که ویروس‌ها معمولا باعث سرخی پوست می‌شوند و متخصصان پوست انتظار مشاهده‌ی این علائم را با ویروس کرونا هم داشته‌اند. با این حال، مشکلات انگشتان پا کاملا آن‌ها را غافلگیر کرده است.

هنوز تحقیقات کافی درباره‌ی علائم پوستی کووید ۱۹ انجام نشده است، ولی دکتر فریمن می‌گوید که نشانه‌هایی مثل تغییر رنگ انگشتان پا باید به عنوان دلیلی برای انجام آزمایش در نظر گرفته شود. با این حال اگر چنین علائمی را دارید، جای نگرانی نیست. دکتر فریمن اضافه کرده است: «نیازی به ترس نیست. بیشتر بیمارانی که با مشکل انگشتان کووید روبرو شده‌اند حال بسیار خوبی دارند و با مراقبت در خانه، روند بهبودی کامل را طی می‌کنند. بد نیست اشاره کنم که ضایعات پوستی بنفش رنگ انگشتان هم به خودی خود از بین خواهند رفت.»

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

تا کنون هزاران نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند. در این بین تعدادی از افراد آلوده به این ویروس هم درمان شده‌اند. بیشترین میزان فراگیری ویروس در کشورهایی مانند آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و چین مشاهده شده اما موارد بسیار زیادی هم در کشورهای دیگر از جمله ایران دیده شده است.

با شناخت علائم کرونا و رعایت نکات بهداشتی ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، از سلامت خود و دیگران محافظت کنید.

دستان خود را به طور مرتب بشویید

به طور منظم و با دقت دستان خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید.

چرا؟ شستن دست‌ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس‌هایی را که ممکن است به دست‌های شما منتقل شده باشند، از بین می‌برد.

فاصله استاندارد با دیگران را رعایت کنید

با دیگران و به ویژه کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر و هشتاد سانتی‌متر فاصله داشته باشید.

چرا؟ هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی از بینی و دهان افراد به بیرون پرتاب می‌شود. اگر شما به آن‌ها خیلی نزدیک باشید و فرد دیگر مبتلا به ویروس باشد، این ذرات ریز که حاوی ویروس COVID-19 هستند از طریق تنفس به بدن‌تان وارد می‌شوند.

از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید

از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان بپرهیزید.

چرا؟ دست‌ها با سطوح مختلفی در تماس هستند و ممکن است ویروس را جذب کنند. زمانی که دست‌ها به ویروس آلوده شدند، به راحتی می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان انتقال دهند و از این طریق ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید

مطمئن شوید که شما و اطرافیان‌تان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنند. بهداشت تنفسی به معنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال به سرعت است.

چرا؟ قطرات ریزی که با عطسه و صرفه از دهان و بینی ما خارج می‌شوند، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت نکات بهداشتی تنفسی، می‌توانید از اطرافیان خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونای جدید COVID-19 محافظت کنید.

اگر علائم کرونا را دارید با مراجع مربوطه تماس بگیرید

در صورتی که احساس ناخوشی می‌کنید در خانه بمانید. اگر علائمی مانند سرفه و تنگی نفس را در خود احساس کردید به پزشک مراجعه کنید، مراجع مربوط را مطلع کنید و از توصیه‌های متخصصین سلامت مربوطه پیروی کنید.

چرا؟ متخصصین ملی و محلی شما به روزترین اطلاعات در مورد شرایط منطقه شما را دارند. اطلاع دادن به کمک رسان‌ها کمک می‌کند که شما را فورا به مراکز درمانی مناسب ارسال کنند. این کار هم برای خودتان بهتر است و هم از انتشار ویروس و عفونت‌های دیگر جلوگیری کرده‌اید.

برای پیشگیری ازابتلا به ویروس کرونا از توصیه‌های مراکز بهداشت پیروی کنید

در مورد جدیدترین اطلاعات و اقدامات در مورد ویروس COVID-19 مطلع باشید و توصیه‌های مراکز بهداشت یا محل کار خود را در مورد اینکه چطور از خود و دیگران در برابر ویروس COVID-19 محافظت کنید، جدی بگیرید.

چرا؟ مراکز بهداشت هر منطقه به روزترین اخبار در مورد انتشار ویروس COVID-19 در منطقه را دارند و می‌توانند بهترین منبع برای راهنمایی مردم آن منطقه جهت محافظت از خودشان باشند.

روش صحیح استفاده از ماسک تنفسی را بیاموزید

اگر چه بسیار خوشحال کننده است که خیلی از افراد تلاش دارند با پوشیدن ماسک تنفسی نقش خود را در کاهش انتقال ویروس کرونا ایفا کنند، اما خبر بد این است که بسیاری از مردم روش صحیح پوشیدن ماسک تنفسی را نمی‌دانند.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد این است که با ماسک مدام ور می‌روند، آن را تا زیر بینی پایین می‌کشند یا به طور کامل از روی صورت برمی‌دارند و زیر چانه قرار می‌دهند.

به هیچ وجه نباید زمانی که بیرون از خانه هستید ماسک خود را بالا و پایین بکشید یا آن را از روی بینی و دهان بردارید و دوباره سر جایش بگذارید. اگر نمی‌توانید روش صحیح استفاده از ماسک را رعایت کنید، بهتر است آن را کنار بگذارید.

در ادامه برخی از بایدها و نبایدها را درباره‌ی روش صحیح پوشیدن ماسک تنفسی به شما نشان می‌دهیم.


نباید ماسک را زیر بینی قرار دهید.

اشتباهات در پوشیدن ماسک تنفسی


نباید چانه را از ماسک بیرون بگذارید.

روش استفاده از ماسک صورت


نباید ماسک را به صورت شل بپوشید به طوری که دو طرف آن از صورت فاصله داشته باشد.

ماسک تنفسی


نباید ماسک را به شکلی بپوشید که فقط نوک بینی را پوشش دهد.

روش پوشیدن ماسک


نباید ماسک زیر چانه بکشید و روی گردن قرار دهید.

استفاده درست از ماسک


باید ماسک را به نحوی بپوشید که از بالا تا نزدیکی استخوان بینی و از پایین تا زیر چانه را بپوشاند. حلقه‌ها یا گره‌ها را آنقدر محکم کنید که ماسک به شکلی راحت ولی بدون هیچ درزی روی صورت ثابت شود.

روش صحیح پوشیدن ماسک

پس از این که موقعیت صحیح ماسک روی صورت را متوجه شدید، نکات زیر را برای ایمن ماندن به خاطر بسپارید.

  • همیشه دستان خود را قبل و بعد از پوشیدن ماسک بشویید.
  • برای گذاشتن و برداشتن، ماسک را از بند یا حلقه‌های آن بگیرید.
  • هنگام برداشتن ماسک به قسمت جلوی آن دست نزنید.
  • اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، ماسک را در خانه بپوشید و بردارید. آسانسور و راه‌پله می‌توانند جزو مکان‌های بسیار آلوده باشد.
  • ماسک پارچه‌ای خود را به صورت روزانه بشویید، خشک کنید و در جای خشک و تمیز نگه دارید.
  • هنگام پوشیدن ماسک احساس امنیت کاذب نداشته باشید.

ماسک تنفسی توانایی محدودی در محافظت دارد و زمانی مؤثر است که با شتستن دست‌ها و رعایت فاصله‌ی اجتماعی همراه باشد.

بیشتر بخوانید:
هر آنچه باید درباره‌ی ماسک و دستگاه تنفس مصنوعی دست‌ساز بدانید

نکات ایمنی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری و واکنش صحیح به علائم کرونا

نکات و توصیه‌های ایمنی سازمان جهان بهداشت برای افراد ساکن در شهرهای آلوده به ویروس کرونا جدید یا همان COVID-19 یا افرادی در ۱۴ روز گذشته به چنین مناطقی مراجعه کرده‌اند به شرح زیر است.

  • نکات ایمنی گفته شده در قسمت قبلی را به درستی رعایت کنید.
  • اگر برخی علائم کرونا را دارید یا احساس ناخوشی می‌کنید، حتی اگر علائم جزئی مثل سردرد و آب‌ریزش بینی دارید، تا زمانی که علائم برطرف شوند، در خانه بمانید. چرا؟ خودداری از ارتباط با دیگران و مراجعه به مراکز درمانی، باعث می‌شود تا مراکز درمانی کار خود را بهتر انجام دهند و از شما و دیگران در برابر احتمال ابتلا به ویروس COVID-19 و دیگر ویروس‌ها محافظت کنند.
  • در صورت وجود تب، سرفه و احساس تنگی نفس، فورا به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است این علائم به دلیل وجود عفونت دستگاه تنفسی یا مشکلات جدی دیگر باشد. پزشک متخصص را در مورد سوابق سفرهای اخیر یا هر گونه تماس و بازدید با مسافرین دیگر مطلع کنید. چرا؟ این کار در فرستادن شما به مرکز پزشکی مناسب کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس COVID-19 و دیگر ویروس‌‌ها کمک می‌کند.

علائم بیماری کرونا

همه چیز درباره ویروس کرونا

همه چیز درباره بیماری کرونا

اینفوگرافیک کرونا ماسک

ضدعفونی کردن گوشی

بهداشت در سفر

حفظ سلامت مواد غذایی

مقابله با استرس

اولین آزمایش واکسن کرونا

روز دوشنبه ۲۶ اسفند مسؤولان سازمان سلامت آمریکا اعلام کردند که اولین واکسن کرونا با نام mRNA-1273 به خانمی در آمریکا تزریق شده است. این واکسن mRNA-1273 نام دارد و بر اساس تحقیقات توسط کمپانی Moderna ساخته شده است.

در فاز اول این تحقیق قرار است ۳ دوز متفاوت از واکسن mRNA-1273 را روی ۴۵ فرد بالغ سالم آزمایش کنند. شرکت کنندگان در فاصله ۲۸ روز ۲ بار واکسن زده می‌شوند و از نظر سلامت و ایمنی‌زایی واکسن به مدت ۱۴ ماه زیر نظر قرار خواهند گرفت. در این دوره با آزمایش خون داوطلبین، میزان عملکرد واکسن در تحریک سیستم ایمنی بدن در مقابله با پروتئین موجود در سطح ویروس کرونا، بررسی می‌شود.

این واکسن جدید باعث بیماری COVID-19 نخواهد شد و حاوی ویروس نیست، بلکه حاوی مقدار کوچکی از کد ژنتیکی به نام mRNA است که محققان از ویروس به دست آورده‌اند و در آزمایشگاه روی آن کار کردند. طی این فرایند mRNA لایه‌ی پروتئینی ویروس کرونا که بخش مهم این ویروس برای دسترسی به سلول‌های انسانی است را کدگذاری می‌کند. محققان امیدوارند که این واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن برای حمله به ویروس از ابتلا به ویروس COVID-19 جلوگیری کند.

اولین داوطلبی که واکسن کرونا را دریافت کرد یک خانم ۴۳ ساله سالم به نام جنیفر هالر بود که در مصاحبه گفت: امیدوارم به زودی واکسن موثر را به دست بیاوریم تا بتوانیم جان افراد بیشتری را نجات دهیم و مردم بتوانند هرچه زودتر به زندگی عادی خود برگردند.

همه داروهای جدید باید ۳ فاز کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذارند تا برای استفاده عموم موثر و ایمن تلقی شوند. در صورتی که آزمایش اولیه به خوبی پیش رود، ممکن است حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد تا واکسن برای استفاده‌ی عموم آماده شود. محققان اعلام کردند پیدا کردن یک واکسن ایمن و موثر برای جلوگیری از آلوده شدن به SARS-CoV-2 اولویت فوری سلامت عمومی است و فاز اول این تحقیقات قدم اولیه‌ی مهمی برای رسیدن به این هدف است.

ویروس کرونا از کجا پیدا شد؟

در پایان ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ مسؤولان سلامت عمومی چین به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که ویروس جدید و ناشناخته‌ای باعث نوعی بیماری با علائمی شبیه به ذات‌الریه در شهر ووهان شده است. آن‌ها فورا تشخیص دادند که این ویروس از خانواده‌ی ویروس کرونا است و به سرعت در حال تکثیر و راه‌یابی به بیرون از شهر ووهان است.

ویروس کرونا بین تمام حیوانات رایج است و گاهی می‌تواند با تغییر شکل انسان‌ها را هم آلوده کند. تا کنون از ابتدای سال ۲۰۰۰ سه نوع دیگر از ویروس کرونا به انسان‌ها سرایت کرده و باعث شیوع سارس (SARS) در سال ۲۰۰۲ و مرس (MERS) در سال ۲۰۱۲ شده است.

دانشمندان فکر می‌کنند که این ویروس جدید هم از ابتدای ماه دسامبر توانایی انتقال به انسان‌ها را پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که ویروس در ابتدا در یک بازارچه‌ی غذاهای دریایی در شهر ووهان پیدا شده و سپس از آنجا به نقاط دیگر پخش شده است. اما یکی از آزمایش‌ها روی بیماری نشان می‌دهد که اولین فردی که به بیماری کرونا مبتلا شده، هیچ ارتباطی با بازارچه نداشته است. محققان هنوز در حال پیگیری منبع اصلی بیماری هستند.

نوع حیوانی که ویروس از آن به انسان منتقل شده نیز همچنان برای محققان روشن نیست. یک تیم تحقیقاتی در چین گزارشی منتشر کردند که طی آن گفته شده بود طبق کدهای ژنتیکی این ویروس ممکن است که بیماری از مار به انسان رسیده شده باشد. البته محققان درباره‌ی صحت این نتیجه‌گیری مطمئن نیستند. آزمایش‌های دیگری که روی ژنتیک ویروس جدید انجام شد نشان داد که توالی ژنتیکی این ویروس ۹۶ درصد با ویروس کرونا در خفاش‌ها یکسان است. ویروس سارس و مرس هر دو از خفاش به انسان منتقل شده‌اند.

آیا ویروس کرونا همان سارس است؟

ویروس کرونا چیست

ویروس جدید هم از چین شروع شده، اما ویروس سارس نیست. از آنجا که این دو ویروس از یک خانواده هستند، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما کرونا یک ویروس کاملا جدید است. البته نقاط مشترک این دو ویروس می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا با استفاده از تجربیاتی که از گذشته دارند برای متوقف کردن این ویروس بهتر عمل کنند.

آیا ممکن است چین باز هم در مورد ویروس دروغ گفته باشد؟

زمانی که ویروس سارس شیوع پیدا کرد، مقامات چین سعی کردند حقیقت را از بازرسان سازمان جهانی بهداشت مخفی نگه دارند و اطلاعات ناقصی به آن‌ها بدهند. اما این بار مقامات چین به سرعت سازمان سلامت جهانی را از شیوع ویروس جدید مطلع کردند. همچنین به تیمی از متخصصین حرفه‌ای سازمان جهانی بهداشت اجازه دادند تا برای رفع مشکل جدید با آن‌ها همکاری کنند.

وزیر سلامت و خدمات درمانی آمریکا در کنفرانس خبری ضمن اعلام شفافیت مقامات چین در مورد ویروس کرونا، اعلام کرد: «میزان همکاری مقامات چین نسبت به سال ۲۰۰۳ بسیار بیشتر بوده است».

با وجود این، منتقدین و شهروندان چینی نگران این هستند که مقامات چین تعداد بیماران را کمتر از میزان واقعی اعلام و تعداد مرگ‌ومیر افراد بر اثر ویروس کرونا را با علت ذات‌الریه طبقه‌بندی کرده باشند.

اطلاعات موجود در این مقاله فقط جنبه آموزشی و افزایش آگاهی دارند و نباید به عنوان توصیه‌های پزشکی در نظر گرفته شوند. در صورتی که هر سوالی در مورد بیماری یا شرایط پزشکی خاصی دارید، حتما با پزشک مربوط یا متخصص در این مورد صحبت کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴۲ دیدگاه
  1. Avatar #لژیونرزنیوز

    سلام تب محسوس در قفسه سینه هم علائم کروناست؟

  2. Avatar ن

    کاش همانطور که در خانواده ها هر شخص مسواک مخصوص دارد خمیر دندان هم هر فرد مخصوص خودش باشه

  3. Avatar صبا تورانچه

    خیلی عالی بود ممنون????

  4. Avatar نرگس جعفری

    سلام خیلی ممنون وافعا توضیحاتتون عالی بود.حداقل بعد خوندن این یکم از استرسی که داشتم کم شد.و اینکه بهتره آموزش ضدعفونی کردن هم بزارین تا بعضیا دچار اشتباه نشن.و اینکه شایعه شده که نفستو حبس کن کاملا اشتباه به نظر من.بازم بخاطر اطلاع رسانیتون ممنونم.خسته نباشید.

  5. Avatar رحمتی ن

    اول خدا ، بستگی به سطح آگاهی مردم داره، .همکاری مردم بسیار مهم است،باید توجه بکات ایمنی داشته باشیم ،شفاف سازی و آمار درست این امکان و فراهم میکنه مرکزاز بهداشتی امکانات مورد نیاز را بموقع فراهم کنند تا جلوگیری از گسترش ایجاد گردد و بلطف الهی انشاالله کنترل شود.

  6. Avatar عزیز نوبهار

    ممنون بابت اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار مفید بود

  7. Avatar عزیز نوبهار

    ممنون بابت اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار مفید باتشکر

  8. Avatar ن

    وقتی میخوابم حالم خوبه اصلا سرفه نمیکنم برای همین خیلی دوست دارم بخوابم ولی وقتی بیدار میشم تا نزدیک خوابیدن سرفه هام بیشتر و بیشتر میشه

  9. Avatar ن

    من بعد ازاینکه با مگس کش ضد عفونی کردم احساس کردم بعدازسرفه من کرونا فرصت کرد به من حمله کرد ودرد سینه پیدا کردم ومن همیشه الرژی دارم وسعی کردم کرونا را نابود کنم با بوکردن سیر ویا با داخل کردن خمیردند ان ویا بو کردن اسپپندالبته دود اسپند حالم بهر میشد ولی هنوز سرفه هام یک ماه بیشتره خوب نشده ولی تب ندارم ولی تا حالا من اینطوری نشده بودم خیلی دوست دارم اسکن بگیرم ولی حال عمومیم خیلی خوبه فقط بیشتر مینوشم ویا ادامس میجوم

  10. Avatar ن

    خدا به همه سلامت فکری بده

  11. Avatar ن

    من میخوام بپرسم تا یه زمانی همه دیدیم فقط کرونا تو چین بود بعد که تو ایران مشخص شد مثل اینکه کرونا بمبی بود توایران ویه دفعه کل جهان مبتلاشد واقعا جای تعجب داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه