علائم کمبود منیزیم در بدن چیست؟

۱۰ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
رفع کمبود منیزیم

منیزیم یکی از عناصر معدنی است که معمولا دست کم گرفته می‌شود. این عنصر در بسیاری از عملکردهای بدن از تسکین درد عضلانی گرفته تا کاهش استرس و ناراحتی نقش دارد. ولی متاسفانه منابع منیزیم مانند دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها مورد بحث قرار نمی‌گیرد. به گفته یکی از متخصصان تغذیه در نیویورک کمبود منیزیم در بسیاری از افراد مراجعه‌کننده تشخیص داده می‌شود؛ بدون این که خود فرد از آن اطلاع داشته باشد. ولی شما نباید اجازه دهید این کمبود در بدنتان اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از این مشکل باید علائم کمبود منیزیم را جدی بگیرید. این مقاله را تا انتها بخوانید تا راه‌های تشخیص کمبود منیزیم در بدن را بشناسید.

از سبزیجات متنفرید

مواد غذایی حاوی منیزیم

رایج‌ترین علت کمبود منیزیم در بدن داشتن یک رژیم غذایی است که از وجود مواد خوراکی غنی از منیزیم محروم باشد. بسیاری از افراد به دلیل آن که مواد غذایی حاوی منیزیم را به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند، دچار کمبود منیزیم می‌شوند. مهم‌ترین منابع منیزیم عبارتند از: بسیاری از سبزیجات، برنج قهوه‌ای، مغز دانه‌ها و تخمه‌ها.

بیشتر بخوانید: ۵۰ سوپرفود طبیعی که به معنی واقعی برای سلامتی مفیدند

استرس زیادی دارید

علت کمبود منیزیم

همه علائم کمبود منیزیم از همان ابتدا مشخص نیستند. ولی اگر استرس زیادی دارید، بدنتان به طور شیمیایی واکنش نشان می‌دهد و در اثر آن سطح منیزیم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. استرس مانند تعریق در حین ورزش کردن می‌تواند افراد را به سمت کمبود منیزیم بیشتر ببرد. برای فرار از این مشکل هم از لحاظ فیزیکی و هم از نظر ذهنی آرامش داشته باشید تا بدنتان هم از این آرامش استفاده کند.

بیشتر بخوانید: آیا منیزیم به کنترل استرس و افسردگی کمک می‌کند؟

مواد غذایی کم ارزش زیاد مصرف می‌کنید

کمبود منیزیم در بدن

استفاده کردن از تنقلات کم ارزش به جای میوه می‌تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. افراد سالم و معمولی باید منیزیم کافی و مورد نیاز بدن را از طریق مصرف میوه، سبزیجات، نشاسته و غلات کامل به دست آورند. اکنون به خوبی درک می‌کنید که یک رژیم غذایی با کیفیت پایین چگونه می‌تواند در کمبود عناصر و مواد لازم بدن تأثیر داشته باشد.

سریع دچار سردرد می‌شوید

روش تشخیص کمبود منیزیم

اگر در سرتان احساس سنگینی می‌کنید و نمی‌توانید به راحتی آن را تکان دهید، شاید بهتر باشد آزمایش خون بدهید چرا که سردرد یکی از رایج‌ترین علائم کمبود منیزیم در بدن است. به گفته متخصصان اغلب افراد زمانی دچار سردرد می‌شوند که مقدار منیزیم خونشان کم باشد.

از یبوست رنج می‌برید

چگونه بفهمیم کمبود منیزیم داریم

به احتمال زیاد زمانی که به یبوست دچار شده‌اید، به کمبود منیزیم فکر نمی‌کنید ولی باید از این لحظه آن را مد نظر قرار دهید. به گفته متخصصان افراد معمولاً زمانی به مشکل یبوست مبتلا می‌شوند که میزان منیزیم خونشان بسیار پایین است.

به تازگی حساس‌تر و ضعیف‌تر شده‌اید

علائم کمبود منیزیم در بدن چیست

از نظر بسیاری از افراد کمی ضعف و یا لرزش در بدن چندان اهمیتی ندارد، ولی حقیقت این است که باید آن را جدی بگیرید. متخصصان تغذیه کالیفرنیا هشدار داده‌اند که مقدار کم منیزیم در بدن می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات مهمی مانند ضربان نامنظم قلب و حتی تشنج شود.

کم انرژی هستید

رفع کمبود منیزیم

منیزیم انرژی بدن را تأمین می‌کند. پس اگر مقدار کافی از این ماده را در بدن نداشته باشید، احساس ضعف می‌کنید. منیزیم حداقل در ۳۰۰ واکنش شیمیایی مختلف بدن نقش دارد و بسیاری از آنها با تولید انرژی به سرانجام می‌رسند. یکی از مهم‌ترین علائم کمبود منیزیم، کم شدن انرژی است.

خواب راحتی ندارید

آزمایش کمبود منیزیم

منیزیم برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی از جمله معضلات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از متخصصان برای درمان افرادی که برای به خواب رفتن زمان زیادی نیاز دارند، منیزیم تجویز می‌کنند. این ماده سست کننده عضلات است، باعث آرامش بدن می‌شود و خواب را راحت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای خواب راحت چه بخوریم؟

مشکل تحلیل استخوان دارید

علائم کمبود منیزیم بر استخوان

مقدار زیادی از منیزیم درون استخوان‌ها ذخیره می‌شود و اگر برای مدت طولانی بدن دچار کمبود منیزیم شود، استخوان‌ها تحلیل می‌روند. قطعاً با مراجعه به پزشک می‌توانید درمان صحیح برای حل مشکل خود را پیدا کنید.

در اثر کمبود منیزیم در بدن دچار کمبود ویتامین D شده‌اید

زمانی که کمبود منیزیم در بدن منجر به کمبود ویتامین D شود، سیلی از مشکلات به وجود می‌آیند. بدن ما برای جذب ویتامین D به منیزیم نیاز دارد و از طرفی مقدار زیاد کلسیم هم می‌تواند جذب آن را کاهش دهد. به همین دلیل است که باید همواره تعادل ویتامین و مواد معدنی در بدن حفظ شود. این کمبود ممکن است برای هر فردی رخ دهد.

منبع: Reader’s Digest

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه