۵ ترفند عکاسی موبایل برای گرفتن عکس ورزشی

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
عکاسی موبایل ورزشی

حال که همه‌جا صحبت از جام ملت‌های اروپا به گوش می‌رسد به نظر فرصت مناسبی است تا اندکی در مورد عکاسی موبایل ورزشی در صحنه‌های پرتحرک صحبت کنیم. به‌طورمعمول ثبت حرکت می‌تواند حتی برای عکاسان باتجربه هم کاری چالش‌برانگیز باشد. با مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم ۵ نکته را برای ثبت عکس‌های ورزشی و اکشن بهتر با دوربین گوشی موبایل مرور کنیم.

۱. در عکاسی موبایل ورزشی به نور توجه کنید

برای عکس گرفتن از یک صحنه‌ی سریع ورزشی بدون این‌که سوژه دچار تاری شود، تلاش کنید همواره در روشن‌ترین بخش ممکن به عکاسی موبایل بپردازید. دوربین گوشی موبایل برای فریز (ثابت) کردن حرکات سریع باید از سرعت شاتر بالاتری استفاده کند و برای بالا بردن سرعت شاتر نیاز به نور کافی خواهد داشت.

۰۱ - عکاسی موبایل ورزشی

۲. در عکاسی موبایل ورزشی از عکاسی پی‌درپی (Burst Mode) استفاده کنید

دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی به قابلیت عکاسی پی‌درپی یا Burst Mode مجهز شده است. این قابلیت که اساسا برای عکاسی از صحنه‌های پرتحرک در نظر گرفته شده اجازه می‌دهد تعداد زیادی عکس را با سرعت زیاد به‌صورت پشت سر هم بگیرید. هدف استفاده از این قابلیت این است که شانس بیشتری برای ثبت کردن بهترین بخش یک صحنه‌ی پرتحرک داشته باشید یا حداقل یک عکس واضح در حالت مناسب به دست آورید. البته ممکن است در بین عکس‌های گرفته‌شده تعداد بیشتری عکس مناسب هم وجود داشته باشد. درهرحال می‌توانید پس از عکاسی موبایل به این روش، عکس‌هایی را که گرفته‌اید بازبینی کرده و تنها بهترین‌ آن‌ها را نگه‌دارید.

۰۲ - عکاسی موبایل ورزشی

۳. در عکاسی موبایل ورزشی جهت کلی بازی را دنبال کنید

در صحنه‌های ورزشی باید انتظار هرگونه حرکت غیرمنتظره‌ای را داشته باشید. بهتر است به‌جای این‌که منتظر وارد شدن سوژه‌ها به کادر تصویر بمانید به‌طور مداوم با دوربین گوشی جهت حرکت کلی بازی را دنبال کرده و پشت سر هم عکاسی کنید. احتمالا با این شیوه شانس بیشتری برای ثبت سوژه‌ی مورد نظر خود در یک کادر چشم‌نواز خواهید داشت.

۰۳ - عکاسی موبایل ورزشی

۴. در عکاسی موبایل ورزشی همیشه به فوکوس خودکار اعتماد نکنید

گاه صحنه‌های پرتحرک می‌توانند فوکوس خودکار دوربین گوشی موبایل را گمراه کنند. ممکن است هنگام عکاسی از یک سوژه‌ی متحرک فرصت کافی را برای تعیین نقطه‌ی فوکوس به‌صورت دستی نداشته باشید ولی بهتر است هرگاه قصد داشتید از یک سوژه‌ی ثابت‌تر، مانند بازیکنی که در میدان قدم می‌زند یا تماشاگری که بین خیل هواداران ثابت ایستاده، عکاسی کنید، به‌جای اتکا به فوکوس خودکار با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش سوژه‌ی خود را به‌صورت دستی مشخص کنید. بدین ترتیب می‌توانید درحالی‌که حرکت در پس‌زمینه جریان دارد سوژه‌ی مورد نظر خود را در فوکوس کامل قرار دهید.

۰۴ - عکاسی موبایل ورزشی

۵. در عکاسی موبایل ورزشی شانس خود را با حالت HDR بیازمایید

حالت HDR یا High Dynamic Range گستره‌ی پویای عکس را با ترکیب کردن خودکار سه عکس با نوردهی عادی، روشن و تیره بهبود می‌بخشد. این حالت هنگام عکاسی موبایل کمک خواهد کرد جزئیاتی را در بخش‌های پرنور و تیره‌ی عکس ثبت کنید که در حالت عادی از بین خواهند رفت. به‌طورمعمول حالت HDR چندان برای صحنه‌های پرتحرک مناسب نیست ولی در شرایط خاص ممکن است به گرفتن عکس‌های بهتر کمک کند. نکته‌ی خوب در مورد بعضی گوشی‌ها از جمله آیفون این است که می‌توانند به‌طور هم‌زمان هم نسخه‌ی عادی و هم نسخه‌ی HDR عکس را ذخیره کنند. بنابراین شاید بد نباشد هنگام عکاسی موبایل از صحنه‌های ورزشی شانس خود را با فعال کردن حالت HDR هم بیازمایید.

۰۵ - عکاسی موبایل ورزشی

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar بهنام

    با تشکر که نقاط ابهام رو در مقاله ویرایش کردید.
    تغییری که اخیرا در حالت HDR در گوشی ها اعمال شده گرفتن یک عکس نرمال و یک عکس با اکسپوز بالاتر هست(مجموعا دو عکس) که سرعت عکاسی و کیفیت بهبود پیدا کنه.نسبت به سه عکس
    یک موردی که میمونه اینه که سعی کنید وقتی با گوشی (که لنز واید داره) کادر خاصی رو تنظیم میکنید،کمی کادر دو بیشتر بگیرید(دوربین رو عقبتر ببرید) و بعدا حاشیه اضافه رو کراپ کنید.کمی از جزییات کم میشه اما اون حالت اعوجاج(دیستورشن)ایجاد شده در لبه تصاویر از بین میره.این اعوجاج در لبه ها تشدید میشه.نهایتا کمی کاهش رزلوشن هست اما معمولا در عکاسی موبایل این مورد اهمیت زیادی نداره.
    در دوربین موبایل گستره دینامیکی کمه.علاوه بر اون در نقاط تاریک رنگ ها درست تشخیص داده نمیشن و با نرم افزار نمیشه زیاد مانور داد.یک مثال ساده،اگر تو یه عکس آسمون به عنوان محیط پر نور آبی باشه(نه سفید) بقیه اجزای عکس مثل سایه آفتاب معمولی هم خوب ثبت نمیشه.
    عکاسی هنره اما عکاسی موبایل هنر فرار از محدودیت ها هم هست.

    1. از وقتی که گذاشتید ممنونم دوست عزیز ولی هیچ چیز در مقاله ویرایش نشد. همونطور که گفتم احتمالا شما دفعه اول با عجله مقاله رو خونده بودید.

  2. Avatar درب اتوماتیک

    مطلب خوبی بود..

  3. Avatar بهنام

    سلام
    حالت HDR که نمیشه.بدتر تار میشه و اور لپ عکسا روی هم.فوکوس دستی هم جز معدودی از گوشیا ندارن
    گوشی میتونه کامپیوتر باشه اما دوربین نه.هیچوقت
    جالبه که عکسای استفاده شده نسبت ۲ به ۳ (قطع سنسور دوربین فول فریم یا APS-C هستند.
    در عکاسی ورزشی عمق میدان خیلی مهمه.گوشی موبایل؟!
    ۶-وقتی به ورزشگاه رفتیم گوشیو خاموش کنیم و بازیو ببینیم.

    1. سلام دوست عزیز. اگر کمی با دقت بیشتر مطلب رو مطالعه کرده بودید این موراد رو مطرح نمی‌کردید. یکم در مورد حالت HDR ما هم توصیه کردیم برای صحنه‌های پرتحرک مناسب نیست ولی در شرایط خاص می‌شه استفاده از اون رو در کنار حفظ عکس نرمال امتحان کرد. دوم ما استفاده از Tap to Focus (تعیین دستی سوژه‌ی فوکوس با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش) رو توصیه کردیم نه فوکوس دستی یا Manual. سوم درسته که عکس‌های استفاده شده در مطلب لزوما با موبایل گرفته نشدن ولی کادرشون برش خورده و بنابراین از روی نسبتشون هیچ چیز جالب نیست. چهارم این نکات برای عکاسی از صحنه‌های پرتحرک و فعالیت‌های ورزشی گفته شده نه فقط برای عکاسی از یک بازی رسمی در ورزشگاه. پنجم گوشی می‌تونه دوربین باشه، ولی همه نمی‌تونن عکاس باشن. ششم مخاطب این مطلب عکاسان ورزشی حرفه‌ای نیستند که قرار باشه دوربین DSLR رو کنار بذارن ونگران نداشتن عمق میدان بشن؛ مخاطب این مطلب افراد عادی هستند که ما می‌خوایم کمک کنیم با همون دوربین موبایل عکس‌های بهتری بگیرند. موفق باشید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه