جونو به مشتری رسید!

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

جونو رسید. برای دومین بار یک فضاپیما در مدار سیاره‌ی بسیار عظیم و رازآلود مشتری قرار گرفت.

بالاخره سفر پنج ساله‌ی جونو در اعماق فضا به پایان رسید. از زمان ماموریت فضاپیمای گالیله‌ی ناسا در سال ۱۹۹۵ این اولین باری است که یک فضاپیما وارد مدار مشتری می‌شود.

رسیدن جونو به مشتری فرایند هیجان‌انگیزی داشت. وقتی این فضاپیما به مقصدش نزدیک شد، موتور اصلی‌اش را به مدت ۳۵ دقیقه روشن کرد. با این کار این فضاپیما سرعت‌اش را به اندازه‌ی ۵۴۲ متر بر ثانیه پایین آورد و به آرامی وارد مدار شد. به علت اختلاف زمانی ارتباطی بین مشتری و زمین، جونو هنگام اجرای این حرکت متهورانه در حالت «اتوپایلت» قرار داشت.

احتمال موفقیت مانور قرار گرفتن در مدار مشتری ۵۰/۵۰ بود. جونو فقط همین یک شانس را داشت و اگر مشکلی در کارش پیش می‌‌آمد، مستقیم از کنار مشتری عبور می‌کرد و اهداف این ماموریت ۱.۱ میلیارد دلاری بر باد می‌رفت.

دوربین و دیگر ابزارهای این فضاپیما هنگام ورود خاموش بودند، بنابراین هیچ تصویری از لحظه‌ی رسیدن جونو به مقصدش وجود نخواهد داشت. اما دانشمندان وعده‌ی نمای نزدیک از این سیاره را داده‌اند. جونو قرار است به مدت ۲۰ ماه بر فراز ابرهای غلیظ مشتری کاوش کند و به جمع‌آوری داده بپردازد.

در این میان، در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در کالیفرنیا، شادی و هیجان زیادی در میان دانشمندان و اعضای تیم این ماموریت به پا خاسته است. این دانشمندان در حالی که شهروندان آمریکا مشغول تماشای آتش‌بازی بودند، در اتاق کوچکی پشت مانیتورهایشان نشسته و منتظر اعلام ورود جونو بودند.

ناسا

مشتری با ابرهای پرتلاطم و لایه‌های رنگی‌اش، شرایط بسیار شدیدی در اتمسفرش دارد. احتمالا این سیاره مدت کوتاهی پس از خورشید تشکیل شده و اولین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی بوده. پی بردن به تاریخچه و اسرار آن می‌تواند به ما کمک کند که نحوه‌ی پیدایش زمین و بقیه‌ی سیاره‌های منظومه‌ی شمسی را بفهمیم.

جزییات بیشتر مربوط به این ماموریت و سیاره‌ی مشتری را می‌توانید در مقاله‌ی مفصلی که در این باب نوشته‌ایم بخوانید: به سوی سیاره‌ی مشتری

منبع: Space

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar mehdi

    تا حدود ۴۰۰ سال پیش فکر میکردیم زمین مرکز عالمه ولی امروز روبات های ما از وویجر ها که طبق آخرین اطلاعات از منظومه شمسی خارج شدن، مریخ نورد کنجکاوی و یا فضاپیمای رزتا و عملیات حیرت انگیز فرود فیله بر روی ستاره دنباله دار و حالا هم جونو نشان از پیشرفت سریع علم مخصوصا در این پنجاه سال اخیر دارد

  2. Avatar look

    دقیقا….

  3. Avatar دلربا

    ۱.۱ میلیارد دلار با درصد شانس ۵۰/۵۰ واقعا نشون دهنده ارزش این کار واسه بالا بردن دانش و معلوماتشون هست
    جونو هم باید طعم تلخ تنهایی در مدار مشتری رو بچشه 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه