فضاپیمای خورشیدی ناسا رکوردشکنی کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

فضاپیمای «جونو» (Juno) ناسا توانسته با شکستن رکورد فضاپیمای «روزتا»، در فاصله‌ی ۷۹۳ میلیون کیلومتری از خورشید قرار بگیرد و دورترین فضاپیمایی باشد که انرژی خود را از نور خورشید تامین می‌کند. فضاپیمای ناسا، رکورد آژانس هواپیمایی اروپا را تنها به مقدار یک میلیون کیلومتر افزایش داده است.

پیش از جونو، هشت فضاپیمای دیگر هم به سمت مشتری حرکت کرده‌اند؛ اما همه‌ی آن‌ها از انرژی هسته‌ای برای تامین منابع مورد نیاز خود استفاده می‌کرده‌اند.

«اسکات بولتون»، مسوول اصلی فضاپیمای جونو در موسسه‌ی تحقیقاتی جنوب غربی (SwRI) ناسا در سن آنتونیو است. او درباره‌ی رکورد شکنی فضاپیمای جونو گفته است:‌ “فضاپیمای جونو را با بهترین تکنولوژ‌ی‌های ممکن و برای کشف ریشه‌های خود ساخته‌ایم. از هر تکنیک ممکن برای دیدن ابرهای مشتری و رازهای نهفته‌ی این سیاره در تاریخ منظومه‌ی شمسی استفاده می‌کنیم. کاملا جالب است که خورشید هم خود مشغول کمک به ما در کشف ریشه‌های مشتری و دیگر سیاره‌هایی که پیرامون آن می‌چرخند است.”

فضاپیمای جونو که در سال ۲۰۱۱ پرتاب شده، اولین فضاپیمایی است که انرژی آن از پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود و به این فاصله از خورشید رسیده است. به همین دلیل هم جونو پنل‌های خورشیدی بسیار بزرگی دارد. فضاپیمای چهار تنی جونو، سه پنل ۹ متری دارد که هر کدام به ۱۸۶۹۸ سلول خورشیدی مجهز شده‌اند. این سلول‌های خورشیدی در فاصله‌ای مشابه فاصله‌ی زمین تا خورشید، می‌توانند ۱۴ کیلووات برق تولید کنند.

پیش از جونو، هشت فضاپیمای دیگر هم به سمت مشتری حرکت کرده‌اند؛ اما همه‌ی آن‌ها از انرژی هسته‌ای برای تامین منابع مورد نیاز خود استفاده می‌کرده‌اند.

جونو قرار است در ماموریت ۱۶ ماهه‌ی خود، در دورترین نقطه، فاصله‌ای ۸۳۲ میلیون کیلومتری از خورشید داشته باشد. این فضاپیما در چهارم جولای سال جاری میلادی (۱۴ تیر) به مشتری خواهد رسید.

منبع: Nasa.gov

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه