چطور با دیتاکس مو از شر چربی، پوسته و شوره سر خلاص شویم؟

۱۶ دی ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

بسیاری از افراد به دلیل استفاده طولانی مدت از محصولات بهداشتی رایج مو که مواد شیمیایی سمی یا مواد اولیه بی‌کیفیتی دارند، موهای خود را دیتاکس می‌کنند. زمانی که تصمیم می‌گیرد دیگر از مواد شیمیایی مضر اجتناب کنید، دیتاکس کردن می‌تواند به متعادل شدن دوباره‌ی پوست سر کمک کند. دیتاکس مو ضمن رساندن مواد مغذی به پوست سر، موها را از شر لایه‌ی خفه‌کننده‌ای که به مرور روی پوست سر و ریشه‌ی موها تشکیل شده است خلاص می‌کند.

دیتاکس مو با تحریک فولیکول‌های مو به رشد آن‌ها کمک می‌کند. همچنین پوست سر را از شوره، جوش سر، پوسته و زخم پاک می‌کند. هنگامی که فولیکول مو در بهترین شرایط خود قرار بگیرد، در عرض یک هفته می‌توانید تغییر را در بافت موی خود ببینید. در این مطلب یاد می‌گیرید چگونه با استفاده از مواد طبعیی پوست سر خود را سم‌زدایی کنید. همچنین با فواید سم‌زدایی پوست سر و موها آشنا می‌شوید و روش دیتاکس مو در خانه را یاد می‌گیرید.

کی زمان دیتاکس مو فرا رسیده است؟

پاسخ این سوال ساده است؛ اگر به خارش سر، پوست سر چرب یا ملتهب، موهای خشک و شکننده، ریزش مو یا هرگونه درد در پوست سر خود دچارید، بهتر است دیتاکس مو را انجام دهید. در ادامه نکاتی را درباره زمان، چگونگی و مراقبت‌های بعد از دیتاکس مو می‌خوانید.

چطور موهای خود را دیتاکس یا سم‌زدایی کنیم؟

دیتاکس چیست

۱. ماسک دیتاکس مو

شاید فکر کنید دیتاکس موها و پوست سر کار پیچیده‌ای باشد اما اکثر دستورالعمل‌های دیتاکس مقرون‌به‌صرفه‌اند، از ۳ ترکیب ساده پیروی می‌کنند و استفاده از آن‌ها ۵ مرحله‌ی ساده دارد. فراموش نکنید مثل تمام روش‌های مراقبت از پوست و موی خانگی دیگر، قبل از شروع حتما تست حساسیت را انجام دهید و اگر هرگونه احساس ناراحتی داشتید، فورا پوست خود را بشویید.

مواد لازم:

پودر بنتونیت خاک رس: این پودر نوعی خاک رس ریزدانه و سرشار از انواع مواد معدنی مثل سیلیکا، کلسیوم، منیزیم، سدیم، آهن و پتاسیم است. پودر بنتونیت خاصیت جذب بالایی دارد و منافذ پوست را که با مواد آرایشی، مواد معدنی سنگین (حتی املاح سنگین موجود در آب) و مواد شیمیایی بسته شده است، باز خواهد کرد.

سرکه سیب: سرشار از ویتامین B ، ویتامین C و مواد معدنی است و همچنین خواص ضد التهابی خوبی دارد که به درمان شوره سر کمک می‌کند.

ژل آلوورا: آنزیم‌های پروتئولیتیک (proteolytic) موجود در ژل آلوورا می‌تواند به ترمیم سلول‌های مرده پوست سر کمک کند. علاوه بر این یک نرم کننده عالی برای مو است و از خارش سر جلوگیری می‌کند.

طرز استفاده:

  1. نصف فنجان پودر بنتونیت رس، نصف فنجان سرکه سیب و نصف فنجان ژل آلوورا را با هم ترکیب کنید.
  2. به آرامی ترکیب را روی کف سر و موها پخش کنید.
  3. یک کلاه کیسه‌ای روی سر خود بکشید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. سر خود را خوب با کلاه بپوشانید و اجازه ندهید مواد در مجاورت با هوا خشک شوند.
  4. موهای خود را با یک فنجان سرکه سفید بشوریید و اجازه دهید سرکه برای ۱ الی ۳ دقیقه روی موهای شما بماند؛ سپس از شامپو استفاده کنید.
  5. بلافاصله موهای خود را با ترکیبی از نصف فنجان سرکه سیب و یک چهارم فنجان آب تصفیه شده به همراه ۸ قطره روغن طبیعی (روغن رزماری و روغن نعنا معمولا برای انواع مو مناسب است) برای ۲ الی ۳ دقیقه آغشته کنید و سپس موها را آب بکشید.

۲. پوست سر را با روغن ماساژ دهید

روغن مو

برای کسانی که پوست سر حساسی دارند، خصوصا کسانی که اخیرا موهای خود را کراتینه یا صاف کرده‌اند، ماساژ کف سر با روغن می‌تواند بسیار مفید باشد.

روغن طبیعی مناسب موهای خود را انتخاب کنید و برای ۱۵ دقیقه کف سر را با آن ماساژ دهید. سپس می‌توانید یک کلاه پلاستیکی روی موهای خود بکشید و زیر آفتاب بنشینید تا منافذ مو در اثر حرارت باز شوند.

مزایای انواع روغن

  • روغن معدنی: افزایش درخشش و شانه پذیری مو
  • روغن تخمه آفتاب گردان: افزایش درخشش و شانه پذیری مو
  • روغن نارگیل: مرطوب کننده موهای آسیب دیده
  • روغن زیتون: مرطوب کننده موهای ضخیم، رنگ شده و آسیب دیده
  • روغن جوجوبا: مرطوب کننده موهای آسیب دیده و برطرف کننده خارش سر
  • روغن آرگان: افزایش سلامت پوست کف سر و محافظت در برار آسیب و ریزش مو
  • روغن‌های اسانس: تقویت کننده و تحریک کننده رشد مو و پیشگیری از خارش و جوش کف سر

۳. دیتاکس موی مخصوص خودتان را تهیه کنید

فواید دیتاکس مو چیست

اگر امکان یا تمایلی به استفاده از ماسک خاک رس یا ماساژ سر با روغن ندارید، مواد طبیعی زیاد دیگری هم برای دیتاکس کردن موها وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مواد مضر روی سطح پوست سر را پاک کنید. برای تهیه ماسک موی خانگی موثر یا روغن ماساژی که مو و کف سر شما را سم‌زدایی کند، می‌توانید از مواد زیر بهره بگیرید.

  • میسلار واتر یا آب پاک کننده: پوست سر را تمیز می‌کند و ناخالصی‌ها را بدون این که پوست را خشک کند، پاک می‌کند.
  • جوش شیرین: می‌تواند لایه چربی تشکیل شده را پاک کند، اما برای پوست خشک، حساس یا پوست‌هایی که با حرارت آسیب دیده‌اند، اصلا مناسب نیست.
  • سفیده تخم مرغ: ترکیب سفیده تخم مرغ و روغن زیتون می‌تواند موی سر را قوی کند اما قابلیت پاک کردن لایه‌های چربی تشکیل شده روی سر را ندارد.
  • سیر: وقتی سیر به صورت ماسک مو استفاده شود، می‌تواند کمک بسیار خوبی به رشد مو داشته باشد. اما از آنجا که سیر ترکیبات قوی دارد، بهتر است آن را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید تا ملایم شود و پوست سر را دچار سوختگی نکند.

۵ راه برای موثرتر کردن دیتاکس مو

دیتاکس مو چیست

۱. از شامپوی مناسب موهای خود استفاده کنید

برای شامپو کردن و شستن موها بعد از استفاده از دیتاکس مو از شامپوی مناسب با موی خود استفاده کنید.

انواع موی سر عبارتند از:

  • نازک
  • معمولی
  • صاف شده
  • طبیعی
  • آسیب دیده یا رنگ شده

شما باید محصولی که مخصوص موی شما طراحی شده است را استفاده کنید؛ در غیر این صورت همچنان به موهای خود آسیب می‌رسانید و هرگونه درخشش و نرمی مو را از بین برده‌اید. برای شروع می‌توانید برچسب روی شامپو را با دقت بخوانید. روی برچسب شامپوهای خارجی به دنبال کلمه Aloe ،Toxin rid یا Detox باشید.

شامپوی مناسب برای دیتاکس مو باید توانایی پاک کردن رسوباتی را داشته باشد که به دلیل املاح سنگین آب یا محصولات آرایشی و حالت دهنده روی پوست سر تشکیل می‌شود. شامپوهایی که روی لیبل آن‌ها واژه Clarify یا Clarifying نوشته شده باشد این قابلیت را دارند. یکی از مزایای این شامپوها هم این است که رطوبت موهای رنگ‌شده را از بین نمی‌برند.

۲. از برس یا شانه مو مناسب استفاده کنید

 

برس مخصوص مو

پوست سر بخش بسیار مهم و حساسی است که باید برس یا شانه مناسب را برای آن استفاده کنیم. یکی از گزینه‌های مناسب «برس پاک کننده مخصوص کف سر» (Scalp Scrubber) است. این برس به خون رسانی کف سر کمک می‌کند و برای رساندن مواد مختلف به کف سر بسیار مناسب است.

این برس مخصوص استفاده در زیر دوش حمام است و باید پوست سر را با آن به صورت دورانی ماساژ ‌دهید تا تمام لایه‌های اضافی تشکیل شده روی پوست سر از بین برود و همچنین موادی که برای دیتاکس مو استفاده کردید به خوبی شسته شوند. جدا از این نوع برس مو، شانه‌های دندانه درشت که فاصله زیادی بین دندانه‌های آن‌ها وجود دارد هم گزینه‌های خوبی برای استفاده در حمام هستند.

زمانی که موها خشک هستند، آن‌ها را از ریشه به سمت نوک شانه کنید. همچنین می‌توانید قبل از شامپو کردن، به موها روغن بزنید تا ساقه موها نرم‌تر و شانه زدن راحت‌تر شود. این کار از آسیب رسیدن به ساقه مو هنگام شامپو زدن و خشک کردن موها جلوگیری می‌کند.

۳. از روغن‌های طبیعی برای سلامت مو و پوست سر خود استفاده کنید

روغن برای مو

استفاده از روغن‌ها چه برای موهای صاف شده و چه برای موهای طبیعی بسیار ضروری است. این روغن است که موها را زنده، درخشان و شاداب نگه می‌دارد. از طرفی پوست سر هم به روغن نیاز دارد چرا که موهای سالم از پوست سر سالم رشد می‌کنند.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، استفاده‌ی منظم از روغن می‌تواند با نرم کردن ساقه مو از شکستن موها جلوگیری کند. این محققین روی روغن‌های معدنی (ماده اصلی روغن بچه و پمادها) روغن نارگیل و روغن آفتاب گردان مطالعه کردند و نتیجه گرفتند که همگی از آسیب مو جلوگیری می‌کنند، باعث درخشش مو می‌شوند و شانه‌زنی مو را راحت‌تر می‌کنند. اما در این بین تنها روغن نارگیل است که از کاهش پروتئین مو هم جلوگیری می‌کند.

۴. از کره‌ی مو به عنوان نرم کننده طبیعی مو استفاده کنید

روغن مو

برای رفع مشکلات مو از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود اما شاید شما ندانید کره‌ی مو چیست؟ یا کرم مو چیست؟ و… . کره‌ی مو (Hair Butter) محصولی است که در برندها و رایحه‌های مختلف تولید می‌‌شود. کره مو در واقع ترکیبی از روغن‌های مفید و کره است که به عنوان آب‌رسان و محافظ مو عمل می‌کنند و از خشکی مو و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند.

۵. استفاده از مواد شیمیایی، حرارت و صاف‌کننده‌ها را به حداقل برسانید

بدترین کاری که بعد از دیتاکس مو می‌توانید انجام دهید، برگشتن به روتین همیشگی خودتان است. حرارت بیش از حد و کشیدن باعث آسیب به مو می‌شود. برای این که دیتاکس مو به خوبی تاثیر خود را بگذارد، کارهای زیر را انجام ندهید.

  • رنگ کردن و دکلره کردن موها.
  • حرارت دادن با سشوار، اتوی مو یا دیگر وسایل داغ حالت دهنده.
  • استفاده از محصولات آرایشی مو که دارای ترکیبات «سدیم لورت سولفات» و «سدیم لاریل سولفات» هستند.

اگر رنگ کردن موها جزو برنامه روتین شما است و همیشه این کار را انجام می‌دهید، دقت کنید که محصولات مراقبت از موی شما، کیفیت خوبی داشته باشند. هفته‌ای یک یا دو بار موهای خود را آب‌رسانی عمیق کنید و سعی کنید بیش از یک بار در ماه موهای خود را رنگ نکنید. اگر برای خشک کردن موها از حرارت استفاده می‌کنید، از سرم‌ها یا ماسک‌هایی که در مواد اولیه آن‌ها «سیلیکون» وجود دارد استفاده کنید تا آسیب مو بر اثر حرارت را به حداقل برسانید.

چند نکته مهم در مورد ترکیبات شامپو

  • مواد اولیه‌ای که نام آن‌ها به «سولفات» (sulfate) یا «سولفونات» (sulfonate) ختم می‌شود، قابلیت تمیزکنندگی قوی دارند و ممکن است در اثر استفاده مکرر به مو آسیب وارد کنند.
  • مواد اولیه‌ای که نام ‌آن‌ها به «کلرید» (chloride) یا «یون» (ions) ختم می‌شود، قابلیت نرم کنندگی دارند، از موهای شما محافظت می‌کنند و قدرت تمیزکنندگی ملایمی هم دارند.
  • مواد اولیه‌ای که نام آن‌ها با «الکل» (alcohol) تمام می‌شود پاک کننده‌های ملایم هستند و اغلب برای ترمیم موهای آسیب‌دیده در نرم‌کننده‌ها به کار می‌روند.

چه زمانی باید پیش افراد حرفه‌ای رفت؟

آرایشگاه خوب

اگر فکر می‌کنید دیتاکس مو در خانه برای شما دشوار است، می‌توانید نزد یک فرد حرفه‌ای بروید. یادتان باشد حتما قبل از انتخاب آرایشگر برای رسیدگی به موهای آسیب دیده، خوب تحقیق کنید.

مراقبت‌های بعد از دیتاکس مو

بعد از این که پوست سر خود را سم‌زدایی کردید و تمام رسوبات ناشی از مواد آرایشی و املاح آب تشکیل شده روی پوست و ساقه مو را پاک کردید، نباید موهای خود را رها کنید. موهای شما همیشه به توجه و مراقبت احتیاج دارند. بهتر است مصرف آن دسته از مواد و محصولات شیمیایی که مو را از حالت طبیعی خود خارج می‌کنند را متوقف کنید. اگر موهای آسیب‌دیده دارید، موهای شما برای احیا نیاز به زمان بیشتری دارند، پس دلسرد نشوید.

به آب‌رسانی مو با مواد آبرسان مغذی (سرشار از ویتامین و بدون سولفات و پارابن) و همچنین روغن‌های طبیعی و کره‌ی مو ادامه دهید. همچنین مرتب نوک موها را اصلاح کنید تا موها شاداب و سالم بمانند.

منبع: Healthline

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه