۱۱ روش موثر برای درمان ریزش مو

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
درمان ریزش مو

برای ریزش مو چه باید کرد؟ حدود ۲۰ درصد از آقایان در دهه سوم زندگی خود به ریزش مو مبتلا می‌شوند. در این سن مهم‌ترین علت ریزش مو مردان ژنتیک است. البته می‌توان برخی دیگر از دلایل فرعی را نیز پیدا کرد و برای جلوگیری از ریزش مو آنها را تحت کنترل درآورد. ولی باید بدانید که اگر در سن پایین دچار ریزش موی سر هستید، باید در شجره‌نامه خود عامل اصلی را پیدا کنید! با این حال، دلایل ریزش مو متعدد است. معمولاً با افزایش سن، ریزش مو در زنان و مردان بیشتر می‌شود. گاهی مشکل کمبود عناصر یا سلول‌های خونی ریزش مو را تشدید می‌کند. به همین دلیل برای درمان ریزش مو و اطمینان از سلامت خود بهتر است ابتدا یک چکاپ داشته باشید. بسیاری مواقع هم استرس و فشارهای منفی در زندگی علت ریزش موی سر می‌شود. پس برای جلوگیری از ریزش مو قبل از هر کاری آرامش را به خود وزندگی‌تان بازگردانید. گاهی هم علت ریزش مو شدید در زنان تغییرات هورمونی مانند بارداری و یائسگی است که باید توسط پزشک بررسی شود.

ریزش موی سر یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هر فردی به نوبه خود به دنبال راه حلی برای درمان ریزش مو می‌گردد. ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است و اگر تعداد تار مو بیش از این باشد، نشان می‌دهد فرد دچار ریزش مو شدید شده است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای جلوگیری از ریزش مو پیشگیری مهم‌ترین توصیه است. مو هم مانند هر قسمت و هر عضو دیگری از بدن نیاز به مواد غذایی کافی دارد تا بتواند رشد کند و از سلامت خوبی برخوردار شود. مو به دلیل اینکه در معرض محیط بیرونی و هوای آلوده قرار دارد، مراقبت بیشتری می‌طلبد. در ادامه توصیه‌هایی را مطرح می‌کنیم که رعایت کردن آنها می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد.

برای جلوگیری از ریزش مو

شامپو کردن روزانه مو را ترک کنید

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

استفاده از انواع شامپو و نرم‌کننده از برخی جهات مانند تمیزی و بهداشت فردی مفید هستند و بسیاری همیشه به دنبال بهترین شامپو برای ریزش مو می‌گردند، ولی اگر هر روز از این مواد شیمیایی استفاده کنید، به زودی تأثیرات منفی خود را بروز می‌کنند. در این حالت است که موی شما رو به خشکی می‌رود و تارهای مو دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. پس شامپو کردن روزانه خود را به دو تا سه بار در هفته کاهش دهید تا بدانید یکی از علل ریزش مو چه بوده است.

بیشتر بخوانید: چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

استفاده از محصولات شیمیایی را کاهش دهید

بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش از حد، باعث خراب شدن، ضعیفی مو و در نهایت ریزش آنها می‌شوند. بعد از رنگ کردن مداوم مو با رنگ موهای شیمیایی مدتی به تارهای موی خود استراحت بدهید و اجازه دهید رنگ طبیعی خود را نشان دهند. بهتر است محصولات گیاهی کامل و تضمین شده را خریداری کنید. بعد از استفاده مکرر از محصولات آرایشی، موهای خود را با ماسک و تقویت‌کننده‌ها تیمار کنید تا موجب ترمیم مو شود.

مواد غذایی مناسب مصرف کنید

ریزش مو سکه ای

هر فردی برای حفظ سلامتی بدن و مغز روزانه به غذا و میوه‌های با مواد مغذی کافی نیاز دارد. خوراکی‌هایی که دارای ویتامین و مواد معدنی کافی باشند، برای جلوگیری از ریزش مو مفید هستند. اگر سؤالتان این است که برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم باید به سراغ مواد خوراکی بروید که از نظر پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم غنی باشد. سبزیجات برگی، مغزهای خشکبار، لوبیا و ماهی را در سبد غذایی خود قرار دهید.

خرید انواع ماهی، میگو و خاویار از سوپرمارکت دیجی‌کالا

خرید انواع آجیل و خکشبار از سوپرمارکت دیجی‌کالا

بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

صبر کنید تا موها به طور طبیعی خشک شوند

مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌رساند. زمانی که از سشوار و دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به موهای خود هستید. اجازه دهید بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو، خودشان به صورت طبیعی خشک شوند تا پروتئین و همچنین تارهای مو استحکام بیشتری پیدا کنند و با محیط بیرون در تبادل قرار گیرند.

حرارت بالا باعث خرد شدن و شکستن تارهای مو می‌شود. اگر می‌خواهید موهای خود را حالت دهید، آنها را صاف و یا فر کنید، از دستگاه‌های مطمئن استفاده کنید، همچنین سری داغ آنها را برای طولانی مدت روی موی خود قرار ندهید و هر ۱۰ ثانیه دستگاه را جا به جا کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر حرارت بالای وسیله حالت‌دهنده شما، گوش یا انگشتان دستتان را می‌سوزاند، یعنی حرارتش بسیار بالا است و می‌تواند به همان اندازه موجب سوختن مو هم بشود. برخی محصولات مانند اسپری‌های مقاوم به دمای بالا، آسیب‌رسانی حرارت به مو را کمتر می‌کنند. قبل از حالت دادن موهای خود در مواقع اضطراری از این محصولات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۷ علت اصلی خارش پوست سر و راه درمان آن‌ها

مو را هر چند وقت کوتاه کنید

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مبارزه با موخوره، بریدن آنهاست. بسیاری از افرادی که موهای پرپشت و خوبی دارند اعتراف می‌کنند که موی خود را به صورت مرتب و هر چند وقت یک‌بار (هر سه ماه) کمی کوتاه می‌کنند و به همین علت است که مو سالم و بدون موخوره به نظر می‌رسد. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی را صرف آرایشگاه و اصلاح کنید، یک قیچی دست بگیرید و فقط تارهای دارای موخوره را کوتاه کنید. کوتاهی هر از گاه مو، موجب رویش مجدد مو می‌شود.

مدل موهای آزاردهنده را انتخاب نکنید

برخی از مدل‌های مو مانند موی دم اسبی، انواع مدل بافت مانند بافت‌های آفریقایی یا هر مدل دیگری که موجب کشیده شدن تارهای موی شما می‌شود، ریزش مو را افزایش می‌دهد. فشار و کششی که در اثر مدل موهای عجیب و آزاردهنده به تارها وارد می‌گردد، باعث جدا شدن موها از ریشه می‌شود. اگر می‌خواهید موی خود را ببندید، از کش و گیره‌هایی استفاده کنید که فلز نداشته باشند و از جنس پلاستیکی نباشند چون این جنس‌ها موها را بیشتر اذیت می‌کنند.

برس زدن مو را فراموش نکنید

جلوگیری از ریزش مو

شانه کردن مو عادت بسیار خوبی است که علاوه بر حفظ نظم و مرتب بودن ظاهر موها، به بهداشت فردی هم کمک می‌کند. موهای خود را در حالت خیس شانه نزنید. سعی کنید شانه‌ای را انتخاب کنید که دندانه‌های بزرگ و پهن داشته باشد. بعد از آنکه موهای خود را شانه زدید، نیازی نیست دوباره آن را تکرار کنید یا روزی چند بار این کار را انجام دهید. زیاده‌روی در برس کردن مو باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود که می‌تواند ریزش مو را تشدید می‌کند.

برای درمان ریزش مو

به سراغ محصولات ضد ریزش مو بروید

از آنجایی که درمان سریع ریزش مو یکی از دغدغه‌های کارخانه تولید محصولات آرایشی است، به سراغ محصولات مخصوص مانند شامپو ضد ریزش مو بروید که اختصاصاً برای حل این مسئله ساخته شده‌اند. این محصولات مواد مورد نیاز را به موهای شما می‌رسانند، رشد را تقویت می‌کنند و جریان خون را به پوسته سر افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ریزش مو؛ علت، جلوگیری و درمان

از ماینوکسیدیل و محصولاتی که پزشکان توصیه می‌کنند استفاده کنید

شامپو ضد ریزش مو

ماینوکسیدیل یکی از محصولات مشهور و از راه‌های جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان است که در بسیاری از داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این محصول به شکل مایع یا فوم تولید می‌شود و در محل ریشه مو استفاده می‌گردد. ماینوکسیدیل فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و موجب رشد سریع مو در کمتر از ۶ ماه می‌شود. می‌توانید ماینوکسیدیل ۲% یا ۵% را با توجه به میزان ریزش موی خود تهیه کنید. پزشکان متخصص مو و بسیاری از داروخانه‌ها محصولات مختلف برای درمان ریزش مو را هم توصیه می‌کنند. از عوارض آنها اطلاعات کسب کنید و سپس به سراغ مصرفشان بروید.

ماساژ سر را فراموش نکنید

ماساژ سر و پوسته آن می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. زمانی که موهای خود را در حمام شامپو زده‌اید، کمی کف سر را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوسته سر می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند. انگشتان خود را به آهستگی و به شکل دورانی روی تمام سر حرکت بدهید. می‌بینید که با ماساژ سر استرس شما هم کم خواهد شد و آرام می‌شوید.

برای تقویت مو

از روغن‌های طبیعی استفاده کنید

برخی از روغن‌های طبیعی گیاهی از زمان‌های قدیم برای افزایش رشد مو و به عنوان یکی از راه‌های درمان ریزش مو در زنان و مردان استفاده می‌شدند. روغن سیاه دانه، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و … از جمله محصولات طبیعی برای درمان خانگی ریزش مو هستند که برای تقویت موی سر مفیدند. در مورد نتیجه‌ای که این روغن‌ها به جای می‌گذارند باید این نکته را در نظر داشته باشید که خالص بودن و طبیعی بودن این روغن‌ها بسیار مهم است. اگر موادی غیر از آنچه باید در تهیه آنها استفاده شده باشد، نتیجه‌ای که مورد انتظار است، حاصل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: روغن آرگان چیست و چه خواصی برای پوست، مو و ناخن دارد؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۲ دیدگاه
  1. Avatar amir

    سلام خدمت ادمین محترم بنده سه سالی ریزش مو داشتم و پوسته ی فراوان تا اینکه یه هفته ای هست از محلول کانازول یک درصد استفاده میکنم و ریزشم تقریبا قطع شده به نهر شما مو های قبلی من که طی این سه سال ریخته رویش مجدد خواهد داشت؟ خیلی ممنون میشم زودتر جواب بدید برعکس خیلی از سایت های دیگه :}

  2. Avatar حسین صفا

    سلام دوستان منم ریزش مو داشتم و موهام خیلی چرب هستش به سفارش یکی از دوستانم قرص یونی زینک خریدم و روزی ۱عدد بعد صبحانه و شبها موقع خواب هم ۱قرص امگا ۳ مصرف کردم بعد از سه هفته ریزش موهام برطرف شدش و برای محکم و ضخیم شدن مو از عطاری مخلوط کتیرا حناو مورد گرفتم تو یک کاسه همراه با یک لیوان آب و یکعدد تخم مرغ داخلش بریزید و هم بزنید تا سفت و غلیظ شود و به موهاتون کامل بمالید و روی موهارو با یک نایلون کامل ببندید و بعداز دوساعت سرتان را فقط با آب گرم بشورید البته قبل اینکه این مخلوط را به سرتان بزنید باید اول موهایتان را با صابون ۱۲ گیاه که ضد ریزش مو هستش و عطاریها میفروشن بشورید و بعد مواد کتیرا و تخم مرغ رو به سرتان بزنید مطمئن باشید بعد یک ماه نتیجه میگیرید توصیه میکنم هفته ایی یک تا دو بار این مخلوط را به سرتان بمالید اینم تجربه من بود انشاالله که به کار شما هم بیاد

    1. Avatar افسانه

      خدای پیگیری تو باید مشاور میشدی

  3. Avatar Elahe

    سلام من چندوقتیه ریزش موی خیلی شدیدگرفتم روزانه از۳۰۰تارهم میگذره وقتایی که موهام رومیشورم دسته ای میریزه واقعانگرانم راه حل سریع وموثری بلدید؟

    1. Avatar محمد

      حتما دکتر پوست و مو برو قرص های تقویتی هم بخور یه أمپول میزنهدخوب میشی

  4. Avatar alyas

    سلام من یه سوال داشتم؟

    کچلی تو خانواده پدریم هست ولی برعکس اونا خانواده مادریم اصلا هیچ کودومشون

    کم مو هم نیستن بخاطر همین من وقتی موهامو به شامپو اغشته میکنم و ماساژ میدم

    (توحموم)داخل دستام حدود ۴،۵تامو دیده میشه اونم هروقت دست به سرم میزنم

    دوباره دستام پر میشه ببینم درمانی واسه این هست؟

    ممنون میشم اگه بگید

  5. Avatar TAhmin

    میشه توضیح بدی من خیلی ریزش موهان شدید شده وهم خیلی کم پشت شده .لطفا راهنمایی کن

    1. Avatar Elham

      درمان شدی؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه