باکس آفیس؛ صدرنشینی فیلمی فانتزی که میراث‌دار هری پاتر است

۴ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
فیلم خانه ای با ساعتی درون دیوارهایش

علی‌رغم قدرت‌نمایی محصول جدید کمپانی یونیورسال، فیلم خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش (House With a Clock In Its Walls) و شروع قدرتمندانه فیلم یک لطف ساده کمپانی لاینزگیت، این هفته شاهد یکی از بدترین آخر هفته‌های سال برای گیشه سینماها بودیم. افتتاحیه نه چندان پرشور فارنهایت ۹/۱۱، خود زندگی (Life Itself) و ملت ترور (Assassination Nation)، سه فیلم تازه‌وارد به اکران، هم کمکی به بهبود وضعیت باکس آفیس نکرد.

«فارنهایت ۹/۱۱» مستند جدید مایکل مور که در آستانه انتخابات کنگره آمریکا به موقع اکران شده است در رده هشتم جدول فروش قرار دارد. مایکل مور در مستند جدیدش شرایط حال حاضر سیاست آمریکا را بررسی می‌کند.

در صدر جدول فروش فیلم «خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش» را داریم. کمدی فانتزی سیاهی که الی راث آن را کارگردانی کرده و اقتباسی از رمانی به همین نام است که در سال ۱۹۷۳ توسط جان بلیرز نوشته شده. فروش افتتاحیه فیلم ۲۶.۸۵ میلیون دلار بود. داستان فیلم در سال ۱۹۵۵ می‌گذرد و پسر بچه یتیم ده ساله‌ای به نام لوییس قهرمان ماست. او به شهر دیگری می‌رود که همراه عمویش در یک خانه عجیب و غریب قدیمی زندگی کند. لوییس دلش می‌خواهد مثل همه بچه‌ها یک کودکی طبیعی داشته باشد ولی خیلی زود متوجه می‌شود که در سرنوشتش چیز دیگری رقم خورده. عمو جاناتان او یک شعبده‌باز متوسط ولی خوش‌قلب است. در حالی که همسایه کناری‌شان جادوگر توانمندی است. صاحبخانه‌های قبلی ساعتی را درون دیوارهای خانه پنهان کرده‌اند که از پایان دنیا خبر می‌دهد. فیلم داستانک‌های زیاد دیگری هم دارد؛ از زنده کردن مردگان در هالووین بگیرید تا بازگشت صاحبخانه‌های قبلی به خانه‌شان. فیلم از حضور دو بازیگر دوست‌داشتنی یعنی جک بلک و کیت بلانشت بهره می‌برد.

الی راث که پیش‌تر با فیلم‌های هارور فانتزی شناخته شده بود این‌بار بهترین کارگردانی‌اش را ارائه می‌دهد. اما منتقدان به آن امتیازی در حد متوسط داده‌اند. امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک ۵۹ از ۱۰۰ است و منتقد ارشد ورایتی درباره آن نوشته: «در حالی که فیلم را به سختی می‌شود یک اثر ارجینال نامید، اما عادلانه است که بگوییم فیلم مبتکری است. از بدشانسی‌اش است که قبل از این کارگردان، فیلمسازان دیگری سراغ چنین سوژه‌هایی رفته‌اند. برخی از جلوه‌های ویژه فیلم واقعا چشم را خیره می‌کنند اما مشکلش اینجاست که بعد از هری پاترها خیلی ساده هیچ چیز جدید تماتیک یا بصری این وسط وجود ندارد.»

از ۳۵۹۲ سالن سینمایی که فیلم «خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش» در آنها به نمایش درآمده ۴۰۰ سالن پرده آیمکس داشته‌‌اند. البته این فیلم فقط ۲.۵ میلیون دلار درآمد از سمت آیمکس داشته است. در بازارهای جهانی فیلم فقط در ۱۴ کشور تا الان روی پرده رفته که فروش آن با ۳.۱ میلیون دلار در آلمان پیشتاز است. هفته آینده فیلم قرار است در فرانسه، روسیه و تایلند هم اکران شود.

در رده دوم فیلم «یک لطف ساده» را داریم. تریلری از پل فیگ که او را با کمدی-رمانتیک «ساقدوش‌ها» می‌شناسیم. آنا کندریک و بلیک لایولی بازیگران اصلی آن هستند. جریان یک مادر جوان که وبلاگ‌نویس است و می‌خواهد ماجرای پشت ناپدید شدن دوستش را کشف کند. فیلم در هفته دوم اکرانش فقط ۳۵ درصد افت داشت. این فیلم در سه روز این آخر هفته بیش از ۱۰ میلیون دلار فروخت و فروش کلی فیلم را به ۳۲.۵ میلیون دلار رساند. در بازارهای بین‌المللی فیلم از ۳۶ بازاری که در آن به نمایش درآمده ۵.۲ میلیون دلار درآمد داشته است.

فارنهایت 9/11

فیلم جدید مایکل مور در اعتراض به سیاست‌های ترامپ است

بقیه فیلم‌ها همچنان همان آثار هفته‌های گذشته هستند به جز «فارنهایت ۹/۱۱» مستند جدید مایکل مور که در آستانه انتخابات کنگره آمریکا به موقع اکران شده است. مایکل مور در مستند جدیدش شرایط حال حاضر سیاست آمریکا را بررسی می‌کند و به خصوص به ماجراهای خشونت با اسلحه و ریاست‌جمهوری ترامپ می‌پردازد. در فیلم ترامپ جنبش‌های مربوط به دموکرات‌ها هم پررنگ شده است. منتقدان به فیلم امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ را داده‌اند و نوشته‌اند: «این فیلمی برای دعوت به اقدام و عمل است. و در این زمینه فیلم قدرتمندی هم ظاهر شده. فیلم واقعا چیزی برای مخاطبش روی میز می‌گذارد که به آن فکر کند. چیزی که شاید رسانه‌های جریان اصلی خیلی خوب نمی‌توانند به مخاطبان انتقال دهند. اما مایکل مور در قبال بی‌عدالتی احساساتی می‌شود و همین فیلمش را قدرتمند می‌کند.»

«فارنهایت ۹/۱۱» با فروش بالای سه میلیون دلار در رده هشتم جدول فروش قرار گرفته است.

نام فیلم هفته اکران فروش
خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش ۱ ۲۶.۹
یک لطف ساده ۲ ۳۲.۶
راهبه ۳ ۱۰۰.۹
غارتگر ۲ ۴۰.۴
آسیایی‌های ثروتمند دیوانه (آسیایی‌های خرپول) ۶ ۱۵۹.۴
ریک پسر سفیدپوست ۲ ۱۷.۴
نعناع ۳ ۳۰.۳
فارنهایت ۹/۱۱ ۱ ۳.۱
مگ ۷ ۱۴۰.۵

باکس آفیس هفته گذشته: غارتگران به گیشه حمله کردند

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه