شرایط عجیب بازار خودرو آمریکا در پی کاهش قیمت نفت و بنزین

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
قیمت نفت

چندی پیش قیمت نفت به منفی ۴۰ دلار رسید. این به همان معناست که شما به آن فکر می‌کنید، یعنی تحت شرایط خاصی، ممکن بود کسی به شما پول بدهد تا نفت خام ماه آینده را تحویل بگیرید. فقط نکته اینجاست که، باید جایی داشته باشید تا آن نفت را در آنجا ذخیره کنید. مخازن ذخیره کاملا پر هستند، که دلیل اصلی این کاهش شدید قیمت همین است.

شاید معاملات بازار نفت برای همه قابل درک نباشد، اما همه ماجرای عرضه و تقاضا را متوجه می‌شوند. فعلا تقاضا برای نفت خام خیلی کم است. هواپیماها پرواز نمی‌کنند و عده کمتری از خودروهای خود استفاده می‌کنند. همین باعث بروز مشکلاتی در کوشینگ ایالت اکلاهاما شده که منطقه اصلی استخراج نفت از حوضه پرمین است. وقتی پمپ‌ها همچنان کار کنند، اما دیگر تقاضایی برای نفت وجود نداشته باشد، مخازن ذخیره پر شده و اینجاست که فرضیات انتزاعی به حقیقت تبدیل می‌شوند. به همین دلیل است که قیمت نفت خام وست تگزاس منفی شده است.

در هر قرارداد، یک روز توافق وجود دارد که طرفین آن را برای تحویل فیزیکی نفت تعیین می‌کنند. امروز همان روز است. یعنی روز گذشته بسیاری از معامله‌گران به وحشت افتادند، چون بیشتر اتفاقات در بازار نفت توسط کسانی رقم می‌خورد که آشنایی خیلی کمی با نفت خام دارند. حالا شرکت‌ها کامیون‌های خود را به کوشینگ نمی‌فرستند چون کامیون نفتکشی برای آن‌ها باقی نمانده است.

کاهش قیمت نفت و کاهش محبوبیت خودروهای هیبریدی در پی سقوط قیمت بنزین

کاهش محبوبیت خودروهای هیبریدی در پی سقوط قیمت بنزین

این رقم منفی ۴۰ دلار به ازای هر بشکه نفت است. هر بشکه حاوی ۴۲ گالون است که حاصل آن ۲۰ گالون بنزین و ۱۲ گالون دیزل یا نفت گرمایشی است. این مقدار ۲۰ گالونی برای پر کردن باک یک وانت یا شاسی بلند سایز بزرگ کافی است، که وخیم بودن این اوضاع را نشان می‌دهد. تصور کنید کسی به شما ۴۰ دلار پرداخت کند تا باک خودروی خود را پر کنید. البته چنین اتفاقی نخواهد افتاد، مگر اینکه مخازن ذخیره و پالایشگاه مخصوص خود را داشته باشید، اما بازار تا چندین ساعت در حال حرکت به سمت چنین فاجعه‌ای بود.

خیالتان راحت باشد چون فرصت تحویل گرفتن نفت با قیمت منفی کاملا موقتی بود. قیمت نفت ماه ژوئن به ۲۰ دلار در ازای هر بشکه رسیده و با آغاز تابستان افزایش پیدا خواهد کرد. اما نفت با قیمت منفی واقعا وجود داشته و برخی نفت خام را با قیمت کمتر از رایگان خریداری کردند، با این حال به نظر می رسد بازار خودروهای شاسی بلند و وانت در آمریکا حالا داغ تر از هر زمان دیگریست.

منبع: CARANDDRIVER

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه